|
|
|
||
Cílem povinné oborové praxe je upevnění všeobecných, odborných a speciálních pedagogických, speciálně-pedagogických a psychologických znalostí jejich ověřením praktickou aplikací. Povinné předměty odborné praxe jsou zařazeny do všech ročníků bakalářského studijního programu tak, aby svým zaměřením umožňovaly systematické rozvíjení kompetencí studenta v oblasti speciální pedagogiky. Důraz je kladen na postupné zvyšování nároků na studenty při praktických činnostech a úzkou vazbu na profil absolventa. Jako evaluační nástroj formativního hodnocení je využíváno Portfolio oborové praxe. Zaměření praxí a jejich plnění je úzce propojeno s obsahem simultánně probíhajícího předmětu reflexe pedagogické praxe.
Oborová praxe I je koncipována jako náslechová a má výrazný motivační charakter. Jejím cílem je ověření všeobecných znalostí pozorováním edukačních procesů a srovnáváním s edukačními konstrukty v kontextu proměnných, ovlivňujících socializaci člověka s postižením u všech věkových skupin. Umožňuje studentům sledovat působení speciálních pedagogů v organizacích neziskového sektoru (státních i nestátních), v zařízeních sociálních služeb. Studenti mají možnost získat potřebnou orientaci v diagnostických a intervenčních metodách práce speciálního pedagoga v multidisciplinárním přístupu. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (14.12.2022)
|
|
||
Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodinám. Přímá výuka: · cvičení 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 60 hodin · oborová praxe, zpracování reflektivních úkolů a příprava na semináře 66 hodin Příprava na zápočet: 30 hodin celkem V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.02.2022)
|
|
||
Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na oborové praxí doložená odevzdáním podkladů pro tvorbu portfolia/deníku praxe dle pokynů vyučujícího do prostředí Moodle Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (14.12.2022)
|
|
||
Povinná literatura: BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykovauniverzita. 2011. ISBN 978-80-7315-159-1. FILOVÁ, H. Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-56-7. Doporučená literatura: MALEŇÁKOVÁ, Š. VILÍMOVÁ, Š. Pedagogická praxe - cesta od teorie k realitě. In Pedagogická praxe a oborové didaktiky. Brno: MSD spol. s.r.o., 2008. s. 262-265, 4 s. ISBN 978-80-7392-052-4. DYTRTOVÁ, R. A M. KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-2472-863-6. SLAVÍK, J., SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. In Pedagogika, XLIII, 1993, č.2, s.155-161. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (14.12.2022)
|
|
||
Oborová praxe I je organizována jako průběžná. Každý student se seznámí s konkrétním zařízením jako s organizací, získá základní představu o jeho fungování, aktivitách při podpoře klientů (klientů se zdravotním postižením, žáků se speciálními vzdělávacími potřebami aj.). Dostává příležitost uvažovat o pozorované realitě a porovnávat ji s vlastní dosavadní zkušeností. Osvojuje si funkční formu záznamu pozorování a formuluje otázky, které z pozorování vyplývají. Zakládá vlastní reflektivní dokumentaci praxe (resp. Portfolio oborové praxe). Do portfolia zaznamenává svá zjištění: údaje o legislativním ukotvení a činnosti zařízení (neziskové organizace), výsledky vlastního pozorování, záznamy provedených rozhovorů se zde působícími speciálními pedagogy aj.). Záznamy z praxe jsou klíčovým materiálem v programu předmětu Program řízené reflexe speciálního pedagoga I. Obsahové vymezení:
Studenti pracují s elektronickou podporou studia v Moodle. Před zahájením praxí studenti absolvují kurz proškolení před pedagogickými praxemi v LMS Moodle. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (14.12.2022)
|