|
|
|
||
Students will gain an overview of the starting points and principles of supporting people with intellectual disabilities in the context of psychosocial and cognitive peculiarities of intellectual disabilities. They will acquire basic terminology, become familiar with the etiology of intellectual disability. The aim of the course is to develop critical, independent thinking in students, to describe changes in the position of people with intellectual disabilities in society, their causes and consequences for the theory and practice of special education and other helping professions.
Last update: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Studující rozvíjí poznatky a kompetence v oblasti mentálního postižení. Last update: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 24 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 34 hodin · seminární práce 30 hodin · plnění úkolů a příprava na semináře 30 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem Výuka v předmětu bude probíhat prezenční formou. Pokud by v průběhu semestru došlo k vyhlášení opatření, která by prezenční formu výuky znemožňovala, bude výuka realizována alternativně, online, prostřednictvím nástroje Microsoft Teams. Last update: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Účast na seminářích (min. 70%), zkouška - písemný test Last update: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
ČERNÁ, M.; ŠIŠKA, J.; STRNADOVÁ, I.; TITZL, B., KAINOVÁ, T. Česká psychopedie. Praha: Portál, 2015.978-80-246-1565-3. HANÁK, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo s oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4452-9. VALENTA, M.; MULLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-7320-. ŠIŠKA, J.; BEADLE-BROWN, J.; KÁŇOVÁ, Š., & f, P. SocialInclusionthroughCommunityLiving: CurrentSituation, Advances and Gaps in Policy. In Practice and Research. SocialInclusion, 6(1), 94-109. 2018. FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7368-150-1 Last update: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Kurz je tvořen následujícími tématy:
1. Paradigma postižení – medicínský, sociální, bio-psycho-sociální model resp. ekologický model, předsudky a stereotypy vztahující se k MP. 2. Inteligence, definice mentálního postižení (MP) v historické perspektivě a v současnosti, vymezení MP podle AAIDD, MKN, Klasifikace MP, trendy v klasifikaci; měnící se pojmosloví. 3. Incidence a rozložení MP v populaci, etiologie mentálního postižení. 4. Downův syndrom, etiologie, psychosomatické zvláštnosti a z nich vyplývající doporučení pro praxi. 5. Postavení člověka s postižením, resp. s mentálním postižením v právním řádu ČR: lidsko-právní východiska, vzdělávání, zaměstnanost, sociální sféra - sociální služby 6. UN CRPD, strategické dokumenty ČR týkající se postižení a orientace v hlavních tématech – vzdělávání, deinstitucionalizace aj. 7. Psychosociální, edukační specifika mentálního postižení, aplikace do praxe. 8. Komunikace, vybrané metody a prostředky 9. Podpora zaměřená na člověka/individuální plánování – východiska a strategie. 10. Trendy a milníky ve vzdělávání a podpoře osob s MP v multidisciplinárním přístupu.
The course consists of the following topics: 1. Disability paradigm – medical, social, bio-psycho-social model or ecological model, prejudices, and stereotypes related to MP. 2. Intelligence, the definition of intellectual disability (ID) from a historical perspective and at present, the definition of intellectual disability according to AAIDD, ICD, Classification of intellectual disability, trends in classification; changing terminology. 3. Incidence and distribution of MP in the population, etiology of mental disability. 4. Down's syndrome, etiology, psychosomatic peculiarities, and recommendations for practice resulting from them. 5. Status of a person with a disability, or with mental disabilities in the legal system of the Czech Republic: human-legal principles, education, employment, social sphere - social services 6. UN CRPD, strategic documents of the Czech Republic regarding disability and orientation in the main topics – education, deinstitutionalization, etc. 7. Psychosocial, educational specifics of mental disability, application in practice. 8. Communication, selected methods and means 9. Person-centred support/individual planning – approaches and strategies. 10. Trends and milestones in the education and support of people with ID in a multidisciplinary approach. Last update: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (04.10.2024)
|
|
||
Studující:
Last update: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|