SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Special Education of Individuals with Intellectual Disability - OPBS3S104A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s mentálním postižením
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: 45 / 45 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Teacher(s): prof. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Co-requisite : OPBS3Q101A, OPBS3S102A, OPBS3S103A, OPBS3S105A, OPBS3S106A, OPBS3S107A
Is co-requisite for: OPBS3S105A, OPBS3S107A, OPBS3S106A, OPBS3S103A, OPBS3Q101A, OPBS3S102A
Is pre-requisite for: OPBS3S123A, OPBS3S122A, OPBS3S124A
Is interchangeable with: OKBS3S104A
Annotation -
Students will gain an overview of the starting points and principles of supporting people with intellectual disabilities in the context of psychosocial and cognitive peculiarities of intellectual disabilities. They will acquire basic terminology, become familiar with the etiology of intellectual disability. The aim of the course is to develop critical, independent thinking in students, to describe changes in the position of people with intellectual disabilities in society, their causes and consequences for the theory and practice of special education and other helping professions.
Last update: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Aim of the course - Czech

Studující rozvíjí poznatky a kompetence v oblasti mentálního postižení. 

Last update: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 34 hodin

·         seminární práce 30 hodin

·         plnění úkolů a příprava na semináře 30 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Výuka v předmětu bude probíhat prezenční formou. Pokud by v průběhu semestru došlo k vyhlášení opatření, která by prezenční formu výuky znemožňovala, bude výuka realizována alternativně, online, prostřednictvím nástroje Microsoft Teams. 

Last update: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Účast na seminářích (min. 70%), zkouška - písemný test  

Last update: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literature - Czech

ČERNÁ, M.; ŠIŠKA, J.; STRNADOVÁ, I.; TITZL, B., KAINOVÁ, T. Česká psychopedie. Praha: Portál, 2015.978-80-246-1565-3.

HANÁK, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo s oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4452-9.

VALENTA, M.; MULLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-7320-.

ŠIŠKA, J.; BEADLE-BROWN, J.; KÁŇOVÁ, Š., & f, P. SocialInclusionthroughCommunityLiving: CurrentSituation, Advances and Gaps in Policy. In Practice and Research. SocialInclusion, 6(1), 94-109. 2018.

FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7368-150-1

Last update: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Syllabus - Czech

Kurz je tvořen následujícími tématy:

 

1.    Paradigma postižení – medicínský, sociální, bio-psycho-sociální model resp. ekologický model, předsudky a stereotypy vztahující se k MP.

2.    Inteligence, definice mentálního postižení (MP) v historické perspektivě a v současnosti, vymezení MP podle AAIDD, MKN, Klasifikace MP, trendy v klasifikaci; měnící se pojmosloví. 

3.    Incidence a rozložení MP v populaci, etiologie mentálního postižení.

4.    Downův syndrom, etiologie, psychosomatické zvláštnosti a z nich vyplývající doporučení pro praxi.

5.    Postavení člověka s postižením, resp. s mentálním postižením v právním řádu ČR: lidsko-právní východiska, vzdělávání, zaměstnanost, sociální sféra - sociální služby

6.    UN CRPD, strategické dokumenty ČR týkající se postižení a orientace v hlavních tématech – vzdělávání, deinstitucionalizace aj.

7.    Psychosociální, edukační specifika mentálního postižení, aplikace do praxe.

8.    Komunikace, vybrané metody a prostředky

9.    Podpora zaměřená na člověka/individuální plánování – východiska a strategie.

10. Trendy a milníky ve vzdělávání a podpoře osob s MP v multidisciplinárním přístupu.  

 

The course consists of the following topics:

1. Disability paradigm – medical, social, bio-psycho-social model or ecological model, prejudices, and stereotypes related to MP.

2. Intelligence, the definition of intellectual disability (ID) from a historical perspective and at present, the definition of intellectual disability according to AAIDD, ICD, Classification of intellectual disability, trends in classification; changing terminology.

3. Incidence and distribution of MP in the population, etiology of mental disability.

4. Down's syndrome, etiology, psychosomatic peculiarities, and recommendations for practice resulting from them.

5. Status of a person with a disability, or with mental disabilities in the legal system of the Czech Republic: human-legal principles, education, employment, social sphere - social services

6. UN CRPD, strategic documents of the Czech Republic regarding disability and orientation in the main topics – education, deinstitutionalization, etc.

7. Psychosocial, educational specifics of mental disability, application in practice.

8. Communication, selected methods and means

9. Person-centred support/individual planning – approaches and strategies.

10. Trends and milestones in the education and support of people with ID in a multidisciplinary approach.

Last update: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (04.10.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • charakterizuje mentální postižení,  
  • interpretuje měnící se postavení člověka s mentálním postižením ve společnosti,
  • vysvětlí edukační a psychosociální specifika mentálního postižení a strategie podpory, 
  • orientuje se v systému podpory člověka s mentálním postižením v multidisciplinárním pojetí.
Last update: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html