|
|
|
||
Students will get acquainted with the field of pedagogy. They will learn about terminology, concepts, and current problems of pedagogical science. Students will learn about education from a historical point of view to the present. Students will find out what the new trends are. They will learn what the Czech education system looks like in the context of other countries. They will learn to search in the professional literature. Students will learn how inclusive pedagogy works in practice.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je, aby studující vhodně používali základní didaktickou terminologii k popisu vědního oboru pedagogika a jeho propojení s ostatními vědními obory. Studující vysvětlí způsoby a podmínky analýzy a aplikace pedagogických trendů a výzkumných zjištění, včetně historického pojetí výchovy a učitelské profese. Uvedou odborné důvody pro porozumění vzdělávacím systémům v ČR, EU a vybraných zemích, a funkcím různých vzdělávacích institucí. Studující také objasní využívání informací z relevantní odborné literatury a webových stránek vzdělávacích institucí, a uvedou důvody pro zařazení pojetí inkluzivní pedagogiky do jejich odborného rámce. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Úvod do pedagogiky - student atestuje formou rozpravy ve skupině. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Doporučená literatura (obecná) DYTRTOVÁ, Radmila. Učitel-Příprava na profesi. GradaPublishing as, 2009. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Paido, 2000. PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2006. PRŮCHA, Jan., WALTEROVÁ, Eliška., & Mareš, Jiří. (2008). Pedagogický slovník. Portál: Praha, 2009. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. VALIŠOVÁ, Alena; KASÍKOVÁ, Hana. Pedagogika pro učitele. GradaPublishing as, 2007. VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Paido, 2004. JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999. SVOBODOVÁ, J., ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007. KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky. Grada Publishing as, 2008. Literatura - přístup do aplikace BOOKPORT pro PedF UK. Všechny uvedené publikace níže je možné číst celé zdarma online přes UK přístup v aplikaci BOOKPORT. https://www.bookport.cz/prehled/ Jak se přihlásit jako student - návod: https://www.bookport.cz/navody/prihlaseni Kliknete na první variantu: Přihlášení pomocí EduID.cz / Shibboleth (Neobdržel/a jsem od vás e-mail). Doporučená literatura, která je přístupna online pro UK na BOOKPORT. Obecné příklady ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Grada, 2011. VALIŠOVÁ, Alena; KASÍKOVÁ, Hana. Pedagogika pro učitele. Grada Publishing as, 2007. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika-brožovaná: Šesté, aktualizované a doplněné vydání. PORTÁL sro, 1997. KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky. Grada, 2008. PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Portál, 1999. JANÍK, Tomáš. Pedagogicalcontentknowledge v kurikulárním a oborově didaktickém výzkumu. JANÍK, T. a kol. Pedagogicalcontentknowledge aneb didaktická znalost obsahu, 2007, 41-52. KASÍKOVÁ, Hana. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Karolinum, 2011. Matějů, Petr., & Straková, Jana. (2003). Role rodiny a školy v reprodukci vzdělanostních nerovností. Sociologický pohled na úlohu víceletých gymnázií ve světle výzkumu PISA 2000. MATĚJŮ, Petr; STRAKOVÁ, Jana (ed.). (Ne) rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Academia, 2006. POL, Milan. Škola v proměnách.Orbis scholae, 2007, 156. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Tematické okruhy 1) Úvod do studia pedagogiky – pedagogika jako věda, její struktura a místo v systému věd 2) Členění pedagogických disciplín a jejich předmět zkoumání, zdroje pedagogických informací – kde hledat, čerpat, jak je využívat 3) Základy inkluzivního vzdělávání – vymezení pojmu (rozlišení oblasti pedagogiky, speciální pedagogiky a inkluzivní pedagogiky) 4–5) Pojetí výchovy a vzdělávání v čase – průřez od historie po současnost se zaměřením na ČR 6–7) Kurikulum a kurikulární reforma 8–9) Pedagogičtí pracovníci, povolání učitele a vychovatele z historického hlediska po současnost 10–11) Český vzdělávací systém v kontextu EU a ve vybraných zemí, typy vzdělávacích institucí 12) Strategické dokumenty vzdělávací politiky Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Studující objasní principy edukace založené na důkazech, identifikují silné a slabé stránky tohoto přístupu a vysvětlí, jak poznatky o pozornosti a paměti ovlivňují strukturu a časové proporce vyučovacích činností. Rozliší základní organizační formy výuky, porovná jejich výhody a nevýhody a poskytne příklady vhodných výukových aktivit pro každou z těchto forem. Charakterizují zásady efektivního vysvětlování a demonstrování dovedností a aplikují tyto zásady na konkrétní učivo. Uvedou příklady respektující komunikace mezi vyučujícím a žáky, vysvětlí důležitost bezpečného prostředí a ukážou, jak vhodně pracovat s chybami. Formulují zpětnou vazbu popisným jazykem a uvedou tři techniky, jak zajistit zpětnou vazbu pro žáky i vyučující. Objásní, jak diverzita žákovské populace ovlivňuje individuální předpoklady pro učení a navrhnou didaktické postupy pro zapojení všech žáků. Navrhnou způsoby vedení výukového dialogu a možnosti, jak zvýšit aktivitu a participaci všech žáků. Uvedou příklady efektivních metakognitivních strategií a jejich rozvoj ve škole. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|