SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Introduction to Pedagogy - OPBS3S102A
Title: Úvod do pedagogiky
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, C [HT]
Capacity: 60 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D.
Co-requisite : OPBS3Q101A, OPBS3S103A, OPBS3S104A, OPBS3S105A, OPBS3S106A, OPBS3S107A
Is co-requisite for: OPBS3S104A, OPBS3S107A, OPBS3Q101A, OPBS3S103A, OPBS3S105A, OPBS3S106A
Is pre-requisite for: OPBS3S109A
Is interchangeable with: OKBS3S102A
Annotation -
Students will get acquainted with the field of pedagogy. They will learn about terminology, concepts, and current problems of pedagogical science. Students will learn about education from a historical point of view to the present. Students will find out what the new trends are. They will learn what the Czech education system looks like in the context of other countries. They will learn to search in the professional literature. Students will learn how inclusive pedagogy works in practice.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je, aby studující vhodně používali základní didaktickou terminologii k popisu vědního oboru pedagogika a jeho propojení s ostatními vědními obory. Studující vysvětlí způsoby a podmínky analýzy a aplikace pedagogických trendů a výzkumných zjištění, včetně historického pojetí výchovy a učitelské profese. Uvedou odborné důvody pro porozumění vzdělávacím systémům v ČR, EU a vybraných zemích, a funkcím různých vzdělávacích institucí. Studující také objasní využívání informací z relevantní odborné literatury a webových stránek vzdělávacích institucí, a uvedou důvody pro zařazení pojetí inkluzivní pedagogiky do jejich odborného rámce.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Descriptors - Czech
Přímá výuka 24 celkem
Přednášky: 24 hodin
Cvičení: 0 hodin
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 7 hodin
Samostudium literatury (za semestr) 15 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 13 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 5 hodin
Plnění předmětu 6 hodin
Příprava na zápočet 20 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Úvod do pedagogiky - student atestuje formou rozpravy ve skupině.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Literature - Czech

Doporučená literatura (obecná)

DYTRTOVÁ, Radmila. Učitel-Příprava na profesi. GradaPublishing as, 2009.

GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Paido, 2000.

PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2006.

PRŮCHA, Jan., WALTEROVÁ, Eliška., & Mareš, Jiří. (2008). Pedagogický slovník. Portál: Praha, 2009.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.

VALIŠOVÁ, Alena; KASÍKOVÁ, Hana. Pedagogika pro učitele. GradaPublishing as, 2007.

VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Paido, 2004.

JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999.

SVOBODOVÁ, J., ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007.

KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky. Grada Publishing as, 2008.

Literatura - přístup do aplikace BOOKPORT pro PedF UK. Všechny uvedené publikace níže je možné číst celé zdarma online přes UK přístup v aplikaci BOOKPORT.

https://www.bookport.cz/prehled/

Jak se přihlásit jako student - návod:

https://www.bookport.cz/navody/prihlaseni

Kliknete na první variantu: Přihlášení pomocí EduID.cz / Shibboleth (Neobdržel/a jsem od vás e-mail).

Doporučená literatura, která je přístupna online pro UK na BOOKPORT. Obecné příklady

ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Grada, 2011.

VALIŠOVÁ, Alena; KASÍKOVÁ, Hana. Pedagogika pro učitele. Grada Publishing as, 2007.

PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika-brožovaná: Šesté, aktualizované a doplněné vydání. PORTÁL sro, 1997.

KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky. Grada, 2008.

PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Portál, 1999.

JANÍK, Tomáš. Pedagogicalcontentknowledge v kurikulárním a oborově didaktickém výzkumu. JANÍK, T. a kol. Pedagogicalcontentknowledge aneb didaktická znalost obsahu, 2007, 41-52.

KASÍKOVÁ, Hana. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Karolinum, 2011.

Matějů, Petr., & Straková, Jana. (2003). Role rodiny a školy v reprodukci vzdělanostních nerovností. Sociologický pohled na úlohu víceletých gymnázií ve světle výzkumu PISA 2000.

MATĚJŮ, Petr; STRAKOVÁ, Jana (ed.). (Ne) rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Academia, 2006.

POL, Milan. Škola v proměnách.Orbis scholae, 2007, 156.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Syllabus - Czech

Tematické okruhy 

1) Úvod do studia pedagogiky – pedagogika jako věda, její struktura a místo v systému věd 

2) Členění pedagogických disciplín a jejich předmět zkoumání, zdroje pedagogických informací  kde hledat, čerpat, jak je využívat

3) Základy inkluzivního vzdělávání  vymezení pojmu (rozlišení oblasti pedagogiky, speciální pedagogiky a inkluzivní pedagogiky)

45) Pojetí výchovy a vzdělávání v čase průřez od historie po současnost se zaměřením na ČR

67) Kurikulum a kurikulární reforma 

89) Pedagogičtí pracovníci, povolání učitele a vychovatele z historického hlediska po současnost 

1011) Český vzdělávací systém v kontextu EU a ve vybraných zemí, typy vzdělávacích institucí 

12) Strategické dokumenty vzdělávací politiky

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující objasní principy edukace založené na důkazech, identifikují silné a slabé stránky tohoto přístupu a vysvětlí, jak poznatky o pozornosti a paměti ovlivňují strukturu a časové proporce vyučovacích činností. Rozliší základní organizační formy výuky, porovná jejich výhody a nevýhody a poskytne příklady vhodných výukových aktivit pro každou z těchto forem. Charakterizují zásady efektivního vysvětlování a demonstrování dovedností a aplikují tyto zásady na konkrétní učivo. Uvedou příklady respektující komunikace mezi vyučujícím a žáky, vysvětlí důležitost bezpečného prostředí a ukážou, jak vhodně pracovat s chybami. Formulují zpětnou vazbu popisným jazykem a uvedou tři techniky, jak zajistit zpětnou vazbu pro žáky i vyučující. Objásní, jak diverzita žákovské populace ovlivňuje individuální předpoklady pro učení a navrhnou didaktické postupy pro zapojení všech žáků. Navrhnou způsoby vedení výukového dialogu a možnosti, jak zvýšit aktivitu a participaci všech žáků. Uvedou příklady efektivních metakognitivních strategií a jejich rozvoj ve škole.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html