|
|
|
||
The course develops students' knowledge and skills in the field of teaching assistants, with an emphasis on support for pupils with various types of disabilities and support for pupils with social disadvantages.
Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
|
|
||
Výuka v předmětu bude probíhat prezenční formou + částečně formou samostatné práce studentů (zpracování sem.prací - prezentací). Pokud by v průběhu semestru došlo k vyhlášení opatření, která by prezenční formu výuky znemožňovala, bude výuka realizována alternativně, online, prostřednictvím nástroje Microsoft Teams. Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (09.09.2021)
|
|
||
Active participation in lessons (min. 70%), seminar paper - presentation. Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
|
|
||
NĚMEC, Zbyněk a kol. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. [Assistance in education of socially disadvantaged pupils.] Vyd. 1. Praha: Nová škola, 2014. 138 s. ISBN 978-80-903631-9-9. TEPLÁ, Marta. Asistent pedagoga: jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách. [Teacher assistant: how to effectively introduce the position of teacher assistant in schools.] Praha: Verlag Dashöfer, 2015. 77 stran. ISBN 978-80-87963-15-9. MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, Monika a kol. Standard práce asistenta pedagoga. [Standard of the work of the assistant teacher.] 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 90 stran. Ostatní odborné publikace. ISBN 978-80-244-4722-3. BALVÍN, Jaroslav. Romský pedagogický asistent a jeho možnosti při výchově romských dětí. [Roma pedagogical assistant and its possibilities in the education of Roma children.] Vychovávateľ 1/2000, s.23- 26. – 1. část. Vychovávateľ 2/2000, s.26-29. – 2. část. DROTÁROVÁ, Lucia. Asistent pedagoga - stav v ČR 2006. [Assistant teacher - state in the CR 2006.] Vyd. 1. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2006. 99 s. ISBN 80-86856-22-4. LINDQVIST, G., NILHOLM, C., ALMQVIST, L., WETSO, G.-M. Different agendas? The views of different occupational groups on special needs education. European journal of special needs education 2/2011, s.143-157. NĚMEC, Zbyněk, ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, Klára a HÁJKOVÁ, Vanda. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. [Assistant teacher in inclusive school.] Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 80 s. ISBN 978-80-7290-712-0. Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
|
|
||
Předmět zahrnuje výuku následujících témat: 1. Specifika práce asistenta pedagoga v předškolním, základním a středním vzdělávání 2. Specifika práce asistenta pedagoga s vybranými skupinami žáků se zdravotním postižením (žáci s PAS; žáci s mentálním postižením ad.) 3. Role a preferované formy podpory dětí a žáků v práci asistenta pedagoga v zařízeních pro ústavní a ochrannou výchovu 4. Specifika práce asistenta pedagoga s žáky z etnických menšin (model ethnic assistants) a s žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí; role asistentů z řad romské minority 5. Role asistenta pedagoga v zajištění aktivit volného času: příklady dobré praxe 6. Spolupráce asistenta pedagoga s rodinami žáků a s dalšími relevantními organizace mimo školu (OSPOD, NNO ad.) 7. Profese asistenta pedagoga z pohledu zahraničních výzkumů: inspirace pro praxi v ČR Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (06.09.2019)
|