SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Seminar for Social Education and Personality Development - OPBQ4P061B
Title: Seminář osobnostní a sociální výchovy
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 20 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Pre-requisite : OPBQ4P022A
Annotation - Czech
Předmět otevírá problematiku osobnostní a sociální výchovy a respektuje pojetí průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova zařazeném v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní školy. Praktické techniky pro sebepoznání studentů a práci se skupinou jsou využity jako sebezkušenostní opory rozvoje didaktických dovedností práce se skupinou třídy. Předmět zároveň otevírá prostor pro uplatnění oborů dramatická výchova, artefiletika, výchova zážitkem pro osobnostní a sociální výchovu, přičemž respektuje jejich specifika. Cíl: Studenti se seznámí s cíli a pojetím osobnostní a sociální výchovy jako průřezového tématu kurikula. Na vlastní zkušenosti si uvědomí didaktické zákonitosti při práci s hrou jako prostředkem rozvoje (v pojetí dramatické výchovy, artefiletiky a zážitkové pedagogiky). 1. Pojetí OSV v kurikulu. 2. Cíle v oblasti sebepoznání, osobnostního rozvoje, sociálních dovedností, postojů a hodnot. 3. Skupinová dynamika a práce se třídou. 4. Didaktika OSV. 5. Didaktické postupy s hrou (specifika zážitkové pedagogiky, dramatické výchovy a artefiletiky). 6. Organizační formy osobnostní a sociální výchovy a strategie školy pro implementace OSV. 7. Pedagog OSV (specifika vedení skupiny).
Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (14.09.2019)
Aim of the course - Czech

Studujicí 

- pojmeneje specifika OSV a identifikuje místo PT OSV v RVP ZV

- diskutuje přínos OSV k rozvoji osobnosti žáka v oblasti vědomostí, dovedností a schopností;

- diskutuje přínos OSV k rozvoji osobnosti žáka v oblasti oblasti postojů a hodnot průřezové téma;

- reflektuje možnosti a omezení realizace vybrané aktvity OSV, navrhuje možné alterace;

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (30.01.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 5 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá cca 135 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 60 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 25 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 25 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin, 15 hodin příprava na realizaci aktivity a vypracování podkladu pro získání atestu.

 

 

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (30.01.2024)
Course completion requirements - Czech

Podmínky záskání zápočtu:

- účast min 70%

- průběžné plnění úkolů;

- aktivní účast a realizace min. jedné didaktické aktivity v semináři;

- včasné odevzdání podlkadu pro získání atestu 

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (30.01.2024)
Literature - Czech

Bláhová, K. (1996). Uvedení do systému školní dramatiky: dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, útvar Artama.

Hermochová, S. (1994). Hry pro život: Sociálně psychologické hry pro děti a mládež. Praha: Portál.

Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika. Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál.

Pelánek R. (2010). Zážitkové výukové programy. Multimediální interakce, diskuse, aktuální témata. Portál, Praha.

Slavíková, V., Slavík, J., & Hazuková, H. (2000). Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta.

Srb, V., & Švec, J. (2007). Jak na osobnostní a sociální výchovu?: výchozí příručka k metodikám OSV (Vyd. 2). Praha: Projekt Odyssea.

Valenta, J. (2003). Učit se být: témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ (Vyd. 2). Praha: Agentura Strom.

Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada.

Gymnasion, časopis pro zážitkovou pedagogiku

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (v aktuálním znění; web MŠMT)

 

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (14.09.2019)
Syllabus - Czech

1. Pojetí OSV v kurikulu.

2. Cíle v oblasti sebepoznání, osobnostního rozvoje, sociálních dovedností, postojů a hodnot.

3. Skupinová dynamika a práce se třídou.

4. Didaktika OSV.

5. Didaktické postupy s hrou (specifika zážitkové pedagogiky, dramatické výchovy a artefiletiky).

6. Organizační formy osobnostní a sociální výchovy a strategie školy pro implementace OSV.

7. Pedagog OSV (specifika vedení skupiny).

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (30.01.2024)
Learning resources - Czech

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7975

Heslo pro hosty: akredkpg19

Padlet: https://pedfuk.padlet.org/zicha/osobnostn-a-soci-ln-v-chova-projekt-2914lytqqzi5toz2

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (28.02.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html