SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Multicultural Education - OPBQ4P052B
Title: Multikulturní výchova
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, MC [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 40 / 40 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Pre-requisite : OPBQ4P011A
Annotation -
The course introduces students to the issues of multiculturalism and inclusive education. Attention will be paid to current issues of migration and intercultural coexistence.
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je zorientovat studenty v problematice multikultury a inkluzivního vzdělávání.

Studenti poučeně a kriticky promýšlejí a podstatná témata zvolené problematiky, diskutují je a rozpoznávají jejich přesah do pedagogické praxe.

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
Descriptors - Czech

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 125 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 60 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 60 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 20 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 15 hodin. Příprava podkladu pro udělení zápočtu 22 hodin.

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
Course completion requirements - Czech

Předmět je zakončen kvalifikovaným zápočtem.

Podmínkou absolvování předmětu je

  • průběžné plnění zadávaných úkolů
  • aktivní účast na seminářích (obvykle mikrovyučování či referát)
  • docházka min. 70%
  • vypracování podkladu pro udělení zápočtu (obvyle v podobě portfolia)
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
Literature - Czech

BAUMAN, Z.  (1999)Globalizace. Praha: Mladá fronta.

BECK, U. (2007) Co je to globalizace? Omyly a odpovědi.  Brno: CDK.

ERIKSEN, H. (2007) Antropologie multikulturnich společnosti. Praha: Triton.

BURYÁNEK,J. (2002) Interkulturní vzdělávání. Praha: Inkluzivní škola.

JANDOUREK, J. (2001). Sociologicky slovnik. Praha: Portál.

PRŮCHA, J. (2006)  Multikulturní výchova. Triton.

SARTORI, G.(2005) Pluralismus, multikulturalismus a přistěhovalci. Esej o multietnické společnosti. Praha: Dokořán.

ČANĚK, D. (1996)Národ, národnost, menšiny a rasismus. Praha: Institut pro středoevropskou kulturu a politiku.

Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (14.09.2019)
Learning resources - Czech

Výuka kurzu je podpořena oporou v moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15113

Info k plnění předmětu viz: https://docs.google.com/document/d/1MV8z48Td_gi6T--adn4utKXb50wEVyrQTzgVlzI1EP8/edit?usp=sharing .

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující

- vyvětlí význam kulturní antropologie pro pedagogiku a pedagogiickou praxi;

- podá nejméně jeden výměr pojmu inkluze a zdůvodní potřebu zavádět inkluzi do pedagogiické praxi;

- uvede a kriticky zhodnotí nejméně jednu svoji zkušenost s kutruním fenoménem relevantním pro didaktickou tematizaci pří výuce MKV;

- porovná standardně-kulturní a transkulturní přístup k výuce MKV a vyhodnotí přednosti a rizika těchto přístupů;

- idntifikuje a reflektuje hodnoty, jež vyučujícímu mohou být oporou při výuce MKV;

- pojmenuje obtíže, jež provázejí učitelovu snahu vycházet vstřícc individuálním potřebám žáků;

- navrhuje, realizueje a refletkuje drobnější didaktickou aktivitu věnovanou MKV (v rozsahu 10 - 20 min.)

 

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (08.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html