Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)
The subject familiarizes students with specific educational problems at school, disciplinary offenses and their various manifestations, with risky behavior as such. It shows the possibilities of analyzing causes, or factors involved in their origin and development. It offers various approaches, means and methods by means of which it is possible to prevent these phenomena in schools or to solve them subsequently. The course program is based on the students' personal experience with the problematic behavior of children and youth in primary and secondary schools and the knowledge gained from previous studies.
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)
Předmět seznamuje studenty s konkrétními výchovnými problémy ve škole, kázeňskými přestupky a jejich různorodými projevy, s rizikovým chováním jako takovým. Ukazuje možnosti analyzování příčin, resp. faktorů, které se podílejí na jejich vzniku a vývoji. Nabízí různé přístupy, prostředky a metody, pomocí kterých je možno těmto jevům ve školách předcházet nebo je následně řešit. Program předmětu se opírá o osobní zkušenosti studentů s problémovým chováním dětí a mládeže na základních a středních školách a získané znalosti z předešlého studia.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)
Objective: Using knowledge from the field of social pedagogy and risky behavior, the student analyzes, assesses and evaluates model situations of problematic, risky behavior of pupils in the current school, proposes solutions and possibilities for prevention, orients himself and draws from professional literature.
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)
Cíl: Studující s využitím znalostí z oblasti sociální pedagogiky, rizikového chování analyzuje, posuzuje a hodnotí modelové situace problémového, rizikového chování žáků v současné škole, navrhuje možnosti řešení a prevence, zorientuje se a čerpá z odborné literatury.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (07.12.2023)
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 125 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu je 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin. Seminární práce 12 hodin, příprava na zkoušku 10 hodin.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)
BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. (2015). Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha: Triton.
BENDL, S. (2011). Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton.
BENDL, S. (2011). Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton
JEDLIČKA, R. (2011). Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Praha: Portál,
KOLÁŔ, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál.
KYRIACOU, CH. (2005). Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál.
KRAUS. B. (2014). Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál.
LAZAROVÁ, B. (1998). První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha: Strom.
PROCHÁZKA, M. (2012). Sociální pedagogika. Praha: Grada.
VALENTOVÁ, L. a kol. (2013). Školní poradenství I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy - aktuální znění.
Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)
Objective: Using knowledge from the field of social pedagogy and risky behavior, the student analyzes, assesses and evaluates model situations of problematic, risky behavior of pupils in the current school, proposes solutions and possibilities for prevention, orients himself and draws from professional literature.
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)
Požadavky ke zkoušce:
aktivní účast na seminářích (představení konkrétní preventivní aktivity)
úspěšné absolvování testu (jeden řádný a dva opravné termíny).
Syllabus -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)
1.Defining the issue of risky behavior.
2. Manifestations of risky behavior in the school environment.
3. Contexts of risky behavior of children and adolescents.
4. Causes of risky behavior of children and adolescents.
5. Prevention and solution of risky behavior.
6. School preventive program and social pedagogy.
7. School and family cooperation with other institutions in solving manifestations of risky behavior.
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)
1. Vymezení problematiky rizikového chování.
2. Projevy rizikového chování ve školním prostředí.
3. Kontexty rizikového chování dětí a dospívajících.
4. Příčiny rizikového chování dětí a dospívajících.
5. Prevence a řešení rizikového chování.
6. Školní preventivní program a sociální pedagogika.
Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)