SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Foundations of Didactics of Educational Sciences II - OPBQ4P051A
Title: Základy didaktiky pedagogiky II
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, MC [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 40 / 40 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Pre-requisite : OPBQ4P041A
Annotation -
The subject further cultivates didactic thinking and didactic skills. It is focused on n teaching cross-cutting topics of RVP.
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
Aim of the course - Czech

Studující se orientuje v oblasti výuky průřezových témat RVP, vhodně užívá základní didaktickou terminologii k popisu výukových materiálů a výchovných a vzdělávacích strategií. Studující koncipuje, realizuje a reflektuje modelové vyučování PT. Studující navrhuje konkrétní postupy, jak lze utvářet bezpečné prostředí pro učení a jak lze vést žáky a žákyně k chování podporujícímu učení a ke spolupráci. Studující vysvětlí, jak výuka průřezových témat přispívá k rozvoji demoktratického jednání u žáků. Studující reflektuje své sebepojetí v roli učitele či učitelky pedagogiky a vhodně je komunikuje na potřebné odborné úrovni. Studující vyjmenuje postupy, kterými může pečovat o duševní zdraví a psychohygienu.

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (02.09.2024)
Descriptors - Czech
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá101 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 15 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 15 hodin. Seminární práce 10 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 10 hodin.
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
Course completion requirements - Czech

Předmět je zakončen klasifikovým zápočtem.

  • průběžné plnění zadaných úkolů
  • aktivní účast na seminářích (obvykle modelové vyučování či referát)
  • vypracování a včasné odevzdání podkladů k získání atestu (obvykle portfolio úkolů)
  • docházka min. 70%

Zadání úkolů bude upřesněno během výuky.

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (02.09.2024)
Literature - Czech

Činčera, J., Jančaříková, K., Matějček, T, Šimonová, P., Bartoš, J., Lupač, M. & Broukalová, L. (2016). Environmentální výchova z pohledu učitelů. Brno: BEZK; Masarykova univerzita; Agentura Koniklec.

Felcmanová, Lenka. Wellbeing ve škole: jak na pozitivní přístup k učení i k životu 1. [Kladno]: Partnerství pro vzdělávání 2030+, z.ú., 2023. 62 stran. ISBN 978-80-908892-3-1. Viz: https://www.wellbeingveskole.cz/

Hrubeš, M., Protivínský, T., Čáp, P. (2014): Postoje a potřeby učitelů ve vztahu ke globálnímu rozvojovému vzdělávání. Masarykova univerzita, Centrum občanského vzdělávání. Retrieved from http://www.obcanskevzdelavani.cz

Jeden svět na školách, Median (2017): Zpráva o dotazníkovém šetření na středních školách z roku 2017 včetně porovnání s rokem 2014, 2012 a 2009. Retrieved from https://www.jsns.cz/nove/pdf/vyzkum_2017.pdf

Novotná, M. (2016): Analýza vzdělávací politiky České republiky ve vztahu k Výchově ke globálnímu občanství a základnímu vzdělávání. Retrieved from https://www.varianty.cz/download/docs/2271_anly-za-vzde-la-vaci-politiky-c-r-ve-vztahu-ke-vmegs.pdf

Pastorová, M., Jirák, J. a kol. (2015): K integraci mediální výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého.

Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: platný od 1. 9. 2017 [Online]. (2017). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani

Straková, J. (2009): Analýza naplnění cílů Národního programu rozvoje vzdělávání v České republice (Bílé knihy) v oblasti předškolního, základního a středního vzdělávání.

Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing.Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (02.09.2024)
Syllabus - Czech

1. Profesní sebepojetí učitele pedagogiky a význam reflexe pro profesní růst, metareflexe ve výuce pedagogiky.

2. Koncept průřezových témat a jejich místo v současném (a budoucím) RVP, význam průřezových témat pro výuku pedagogiky.

3. Problém výuky průřezových témat a specifika jejich didaktické transformace, interdisciplinární a transdisciplinární přístup ke vzdělávání, utváření prostředí pro učení.

4. Aktuální společenská témata v kurikulu školy, externí subjekty podílející se na vzdělávání průřezových témat RVP ve školním prostředí a vliv těchto subjektů na kvalitu učebního prostředí.

5. Udržitelné prostředí, enviromantální výchova, podpora environmentálně odpovědného jednání.

6. Rozmanitý a propojený svět, globální rozvojové vzdělávání, multikulturní výchova.

7. Demokracie a odpovědnost, výchova demokratického občana, aktivní občanství.

8. Život s médii, mediální výchova, rozvoj mediální gramotnosti.

9. Péče o well-being, osobnostní a sociální výchova, koncept sociální gramotnosti.

10. Péče o duševní zdraví (začínajícího) pedagoga.

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (02.09.2024)
Learning resources - Czech

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14972

Heslo pro hosty: akredkpg19

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (28.11.2023)
Learning outcomes - Czech

Studující

- charakterizuje specifičnost průřezových témat a popíše jejich místo v kurikulu

- uvede současná a též navrhovaná průřezová témata (Revize RVP) a zdůvodní jejich implementaci do výuky

- uvede tři možnosti, jimž je možné implmetovat průřezová témata do výuky, a porovná jejich přednosti a zápory

- koncipuje, realizuje a reflektuje modelové vyučování vybrané oblasti průřezových témat

- navrhuje nejméně tři konkrétní postupy, jak lze utvářet bezpečné prostředí pro učení a jak lze vést žáky a žákyně k chování podporujícímu učení a ke spolupráci.

- vysvětlí, jak výuka průřezových témat přispívá k rozvoji demoktratického jednání u žáků

- uvede minimálně jeden příklad jak uplatnit konkrétní digitální nástroj nástroj při implementaci vybrané temtiky z oblasti PT

- reflektuje své sebepojetí v roli učitele a vhodně je komunikuje

- vyjmenuje postupy, kterými může pečovat o duševní zdraví a psychohygienu.

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html