|
|
|
||
The subject introduces students to educational thinking in European and global context in the national curriculum. It summarizes secondary school knowledge of the European Union and global development education, with an emphasis on applications in school and extracurricular education and on searching for sources of up-to-date truthful information. The course focuses on didactic modeling of topics and objectives of teaching lessons, their analysis, preparation and presentation of their own teaching activities.
Last update: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (13.01.2020)
|
|
||
Students explain the importance and classification of education for thought in the European and global context in the Czech curriculum, specifying its thematic and target orientation. They will propose and present a plan of a model lesson for a selected thematic area of the cross-curricular theme of the FEP (RVP). Last update: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (13.01.2020)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 81 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přímé výuky je 1 hodina (celkem 12+12 hodin), samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 15 hodin. Zpracování seminární práce a příprava prezentace 15 hodin. Last update: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (10.03.2022)
|
|
||
Last update: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (13.01.2020)
|
|
||
Cíle udržitelného rozvoje. [Online]. (2019). Retrieved from https://www.osn.cz/osn/hlavni-temata/sdgs/ ČŠI (2016): Tematická zpráva Vzdělávání v globálních a rozvojových tématech v základních a středních školách. Retrieved from https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-%E2%80%93-Vzdelavani-v-globalnich-a-rozvo eTwinning: je společenství evropských škol [Online]. (2019). Retrieved from https://www.etwinning.net/cz/pub/about.htm Evropská unie hrou: Informační portál s učebními materiály o Evropské unii [Online]. (2019). Retrieved from https://euhrou.cz/ Fontaine, P. (2017). Evropa ve 12 lekcích (4. ed.). Brusel: Evropská komise. MŠMT (2017): Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. VÚP Praha. Retrieved from http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2017_cerven.pdf Nutil, P. (2018). Média, lži a příliš rychlý mozek: průvodce postpravdivým světem. Praha: Grada. Prameny práva EU [Online]. (2019). In H. Draslarová, T. Friedel, & M. Urban, Jak učit o právu?: A. Sborník ukázkových plánů hodin (pp. 9-16). Praha: Právnická fakulta UK. Retrieved from http://streetlaw.eu/soubory/dokumenty/sbornik-ukazkovych-planu-hodin-jak-ucit-o-pravu-web.pdf Úřad vlády České republiky (2017): Strategický rámec Česká republika 2030. [Online]. Retrieved from https://www.cr2030.cz/strategie/kapitoly-strategie/lide-a-spolecnost/1-4-vzdelavani/ VÚP (2011): Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v základních školách. [Online]. Retrieved from https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=28981&view=3951 VÚP (2011): Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v gymnáziích. [Online]. Retrieved from http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/10/Doporucene_ocekavane_- vystupy_-gymnazia.pdf Last update: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (13.01.2020)
|
|
||
1. Basic facts about the European Union, the process of European integration, sources of European law, objectives and values of the EU, EU institutions. Last update: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (13.01.2020)
|