|
|
|
||
Předmět se zabývá inkluzivními přístupy k práci s heterogenitou žáků a jejími projevy ve vzdělávacím kontextu. Cílem předmětu je představit možnosti práce s heterogenním kolektivem dětí s hlavním důrazem na možnosti integrace dětí pomocí vzájemné spolupráce a využívání potenciálu odlišností dětí pro zkvalitnění výuky. Studenti si osvojí principy a teoretická východiska práce s kolektivem či skupinou dětí / žáků s různými výchozími podmínkami a překážkami v učení. Poznají možnosti využití potenciálu odlišností dětí / žáků pro zkvalitnění výuky na školách. Prakticky si vyzkouší postupy individualizace v práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Naučí se hodnotit kvalitu inkluzivní praxe ve škole z pohledu školního psychologa a podporovat pozitivní klima třídy (přijímající klima, klima spolupráce).
Kurz bude tvořen tématy:
1. Heterogenita jako sociální norma školy, lidská heterogenita jako téma školní výuky
2. Kvalita inkluzivní vzdělávací praxe tříd a škol- možnosti evaluace
3. Práce s heterogenním třídním kolektivem v inkluzivním vzdělávání, podpora pozitivního klimatu třídy v práci školního psychologa.
4. Možnosti osobnostního rozvoje dětí/ žáků pomocí vzájemné spolupráce a využívání potenciálu odlišností dětí pro zkvalitnění výuky.
5. Případové studie škol se zaměřením na personální zajištění inkluzivní praxe
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (28.01.2020)
|
|
||
Zápočet bude udělen na základě docházky (tolerance jedné absence), kvalitní splnění všech úkolů (a jejich odevzdání prostřednictvím Moodlu) a aktivní účasti na semináři. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (28.01.2020)
|
|
||
FELCMANOVÁ, L. a kol. Metodika ke Katalogu podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 126 s. ISBN 978-80-244-4672-1. HÁJKOVÁ V., STRNADOVÁ I: Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe. Praha Grada Publishing.2009 ISBN 978-80-247-3070-7. KOL.AUTORŮ. Katalog podpůrných opatření, Obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 160 s. ISBN 978-80-244-4654-7 KRATOCHVÍLOVÁ, J. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6527-7 KLUSÁČEK, J. HRSTKA, FELCMANOVÁ (ed.). Počty dětí se SVP ve středním školství v roce 2014. Univerzita Palackého v Olomouci, Člověk v tísni, o. p. s. 2015 KLUSÁČEK, J. HRSTKA, FELCMANOVÁ (ed.). Počty dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v základním školství v ČR. Univerzita Palackého v Olomouci, Člověk v tísni, o. p. s. 2015 NOVOTNÁ, K. ,KRABSOVÁ, V. Formativní hodnocení: případová studie. Pedagogika.63(3), 2013. ZILCHER, L., SVOBODA, Z. Inkluzivní vzdělávání. Efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: GradaPublishing, a.s., 1.vyd., ISBN 978-271-0789-6. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (28.01.2020)
|