SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Special education of persons with mental disabilities - OPBP3S106A
Title: Speciální pedagogika - člověk s MP
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: 80 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Teacher(s): prof. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPBP3S307A
Annotation -
Students will acquire an overview of the pillars and approaches in the support of individuals with mental disabilities in the context of psychosocial and cognitive peculiarities of MP. After successful completion of the course, they become familiar with international terminology, etiology of mental disability, classification, and trends. The aim of the course is to develop critical, independent thinking in students, and to describe changes in the position of people with mental disabilities in society, their causes, and consequences for the theory and practice of special education and other helping professions. Part of the lesson will be discussions in groups on specific questions.
Last update: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Aim of the course - Czech

dp

Last update: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Vypracování zprávy z analýzy stavu implementace o právech se zdravotním postižením OSN v kontextu života osob mentálním postižením dle zadání.

Získané znalosti budou ověřeny písemnou examinací formou on-line testu. Zkouška proběhne v určené učebně fakulty na vlastním zařízení studenta s funkčním internetovým připojením. 

Last update: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literature - Czech

ŠIŠKA, J., BEADLE-BROWN, J. (2021).  The Development, Conceptualisation and Implementation of Quality in Disability Support Services. Karolinum. 

ČERNÁ, M., ŠIŠKA, J., STRNADOVÁ, I., TITZL, B., KAINOVÁ, T. Česká psychopedie. Praha: Portál, 2015, ISBN 978-80-246-1565-3.

HANÁK, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo s oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4452-9.

ŠIŠKA, J., BROWN-BEADLE, J. The development, conceptualisation and implementation of quality in disability support services. Prague: Karolinum Press, 2021. ISBN 978-80-246-4953-5.

VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Olomouc: 2013. ISBN 978-80-7320-.

ŠIŠKA, J., BEADLE-BROWN, J., KÁŇOVÁ, Š., ŠUMNÍKOVÁ, P. Social Inclusion through Community Living: Current Situation, Advances and Gaps in Policy. In Practice and Research. SocialInclusion, 6(1), 94-109. 2018.

FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7368-150-1

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

VALENTA, M., MICHALÍK, J:, LEČBBYCH, M: a kol.:  Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada 2012. ISBN 9978-80-247-3829-1

ZGOLA, J., M. Úspěšná péče o člověka s demencí. Praha: Grada 2003. ISBN 80-247-0183-9

ČADILOVÁ,V., JÚN, H., THOROVÁ, K. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál 2007. ISBN 978-80-7367-319-2

Last update: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Syllabus - Czech

Kurz je tvořen následujícími tématy:

 

1.    Paradigma postižení – medicínský, sociální, bio-psycho-sociální model resp. ekologický model, předsudky a stereotypy vztahující se k MP.

2.    Inteligence, definice mentálního postižení (MP) v historické perspektivě a v současnosti, vymezení MP podle AAIDD, MKN, Klasifikace MP, trendy v klasifikaci; měnící se pojmosloví. 

3.    Incidence a rozložení MP v populaci, etiologie mentálního postižení.

4.    Downův syndrom, etiologie, psychosomatické zvláštnosti a z nich vyplývající doporučení pro praxi.

5.    Postavení člověka s postižením, resp. s mentálním postižením v právním řádu ČR: lidsko-právní východiska, vzdělávání, zaměstnanost, sociální sféra - sociální služby

6.    UN CRPD, strategické dokumenty ČR týkající se postižení a orientace v hlavních tématech – vzdělávání, deinstitucionalizace aj.

7.    Psychosociální, edukační specifika mentálního postižení, aplikace do praxe.

8.    Komunikace, vybrané metody a prostředky

9.    Podpora zaměřená na člověka/individuální plánování – východiska a strategie.

10. Trendy a milníky ve vzdělávání a podpoře osob s MP v multidisciplinárním přístupu.  

 

The course consists of the following topics:

1. Disability paradigm – medical, social, bio-psycho-social model or ecological model, prejudices, and stereotypes related to MP.

2. Intelligence, the definition of intellectual disability (ID) from a historical perspective and at present, the definition of intellectual disability according to AAIDD, ICD, Classification of intellectual disability, trends in classification; changing terminology.

3. Incidence and distribution of MP in the population, etiology of mental disability.

4. Down's syndrome, etiology, psychosomatic peculiarities, and recommendations for practice resulting from them.

5. Status of a person with a disability, or with mental disabilities in the legal system of the Czech Republic: human-legal principles, education, employment, social sphere - social services

6. UN CRPD, strategic documents of the Czech Republic regarding disability and orientation in the main topics – education, deinstitutionalization, etc.

7. Psychosocial, educational specifics of mental disability, application in practice.

8. Communication, selected methods and means

9. Person-centred support/individual planning – approaches and strategies.

10. Trends and milestones in the education and support of people with ID in a multidisciplinary approach.

Last update: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (04.10.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • charakterizuje význam a specifika celoživotního učení v kontextu osob se zdravotním postižením, 
  • interpretuje význam a stragie podpory člověka se zdravotním postižením v terciárním vzdělávání v zaměstnávání,
  • vysvětlí postavení člověka se zdravotním postižením z hlediska lidských práv a svéprávnosti, 
  • aplikuje východiska a kritéria kvality v oblasti sociálních služeb.
Last update: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html