|
|
|
||
PUBLIKUM: Předmět je primárně určen studentům vyšších ročníků. Kurz je vystavěn na předpokladu, že studenti ovládají témata "kognice", "ontogeneze" a "komunikace" v rozsahu předmětů Obecná psychologie, Vývojová psychologie a Sociální psychologie.
ZÁMĚR: Myšlenkou tohoto předmětu je seznámit studenty s jiným než tradičním sociálně-psychologickým pohledem na gestikulaci jakožto součást konceptu ‚neverbální komunikace‘. Povahu a vlastnosti gest stejně jako úlohu a fungování gestikulace ve vztahu k myšlení a řeči budeme rozebírat z mnohem mladší perspektivy zahrnující vývojovou psychologii, kognitivní psychologii, psycholingvistiku a sémiotiku.
CÍLE: Studenti se seznámí se základními koncepty a teoriemi popisujícími a vysvětlujícími vztahy gestikulace-myšlení-řeč, vytvoří si interdisciplinární náhled na danou tematiku a procvičí se v analyticko-kritickém myšlení uplatněném při porovnávání různých koncepcí. Dále se studenti seznámí s příklady studií, používaných výzkumných metod a anotačních softwarů pro zpracovávání multimodálních dat a také si sami vyzkouší anotaci a následnou analýzu vlastního sesbíraného mini-vzorku, přičemž si osvojí základní technické postupy a etická pravidla pro sběr tohoto typu dat. Po absolvování takto pojatého kurzu budou studenti dostatečně vybaveni – teoreticky, metodologicky i co se týče přehledu o aktuálním směřování dané výzkumné oblasti – k tomu, aby dovedli aplikovat své nově nabité vědomosti a dovednosti do jiných oblastí svého zájmu nebo aby se dokonce sami vydali cestou výzkumu gestikulace jako svého budoucího zaměření.
FORMA A PROSTŘEDKY: přednáškové části, společné/skupinové diskuse, skupinové/individuální aktivity, analýza EN odborných textů, analýza videomateriálů a multimodálních dat, práce se záznamovou technikou, realizace drobné cvičné výzkumné aktivity v terénu zahrnující i následnou anotaci a analýzu sesbíraných dat.
Last update: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (13.09.2024)
|
|
||
Vzhledem k charakteru kurzu je podmínkou aktivní účast v průběhu výuky a alespoň 75% účast (tzn. max 3 absence z 12ti lekcí). Semestrální práce: Studenti ve skupinkách vypracují pomocí multimodálního anotačního softwaru krátkou analýzu materiálu, který si sami nasbírají v rámci mini-výzkumé aktivity v terénu. Jako výsledek své práce studenti odevzdají soubor s anotacemi a na poslední hodině prezentují výsledky svých analýz. Last update: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (13.09.2024)
|
|
||
Základní texty budu studentům k dispozici přímo v Moodlu. Iverson J, Goldin-Meadow S. (2005). Gesture paves the way for language development. Psychological Science, 16, 367–371. Kendon, A. (2004). Gesture: Visible action as utterance. Cambridge: Cambridge University Press. Kita, S., & Özyürek, A. (2007). How does spoken language shape iconic gestures? In S. D. Duncan, J. Cassell, & E. T. Levy (Eds.), Gesture and the dynamic dimension of language: Essays in honor of David McNeill (pp. 67–74). John Benjamins Publishing Company. McNeill, D. (1992). Hand and mind: What gesture reveal about thought. Chicago and London: The University of Chicago Press. Last update: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
· Gestikulace nejen jako komunikace „ne-verbální“ ale i „ko-verbální“: seznámení s programem, literaturou a požadavky; gesta na další neverbální projevy; „sociální“ a „sémantický“ přístup ke gestikulaci; základní klasifikace gest; „koverbální“ gesta
· Sémantika gestikulace, řeči a myšlení: základní pojmy sémantiky; multimodalita v myšlení i vyjadřování; sémantické vlastnosti gest, jazyka a psychiky; sémantické typologie gest, jazykových výrazů a mentálních reprezentací
· Procesuální dynamika gestikulace, řeči a myšlení: rozlišení statického a dynamického pohledu; základní teoretické koncepce vztahu myšlení-řeč-gestikulace; organizace a průběh gestikulačně-řečového aktu
· Gestikulace a řečový vývoj: fylogeneze; ontogeneze; kognitivní vývoj; osvojování prvního (mateřského) a druhého (cizího) jazyka; kultivace gest?; spektrum gest u dětí; specifika dětské gestikulace
· Gesta, řeč a mysl pod tíhou relativity: význam studia gest ve výzkumu jazykové relativity; základy kognitivní lingvistiky; vliv specifického jazyka na způsob myšlení a gestikulace?
· Studium gest: nástin historického vývoje zájmu o gesta (průkopníci a předchůdci); současný výzkum gest ve světě vědy (vědní obory, hlavní reprezentanti, literatura, konference, metodologie multimodální analýzy, možnosti aplikace a vývojové tendence) Last update: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (12.09.2023)
|
|
||
Materiály k výuce budou dostupně přibývat v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15715 Last update: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (23.10.2023)
|
|
||
Předmět je primárně určen studentům 2. a 3. ročníku. Kurz je vystavěn na předpokladu, že studenti ovládají témata "kognice" a "ontogeneze" v rozsahu předmětů Obecná psychologie I, Obecná psychologie II, Vývojová psychologie I, Vývojová psychologie II. Last update: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (12.09.2023)
|