course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
Předmět je koncipován jako úvod do studia psychologie jazyka a řeči. Orientuje studenta především v otázkách vývoje jazykových schopností a řeči předškolního a raně školního dítěte. Ukazuje rovněž na souvislost rozvoje jazykových schopností a gramotnostních dovedností tak, aby znalosti získané v průběhu studia mohl student zhodnotit v oblasti psychologické diagnostiky a intervence. Teoretické východiska problematiky jsou představovány v oporách aktuálního zahraničního i domácího výzkumu, aby umožňovala základní orientaci studenta v této problematice pro potřeby praxe současného pedagogiko-psychologického poradenství.
V předmětu bude kladen velký důraz nejen na seznámení studujících s klíčovými poznatky z psychologie jazyka a řeči, ale také na jejich aplikaci a diskusi. Předmět bude strukturován do následujících tematických bloků: 1. Psychologie jazyka a řeči - vymezení, teoretické koncepty 2. Jazyk a kognitivní procesy 3. Osvojování jazykových schopností v průběhu ontogeneze 4. vývojové poruchy jazykových schopností 5. Diagnostika vývoje jazykových schopností a jeho poruch
Last update: Zemánková Alžběta, Mgr. (26.09.2024)
Course completion requirements - Czech
Předpokladem pro úspěšné ukončení kurzu je docházku minimálně 75% a úspěšné zvládnutí zápočtového testu (minimálně 60%).
Last update: Zemánková Alžběta, Mgr. (26.09.2024)
Literature - Czech
SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností dítěte předškolního věku. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4240-3.
SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2015). Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen. Praha: Togga. ISBN 978-80-7476-093-8.
Last update: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Syllabus - Czech
Témata ve výuce: 1.Jazyk, řeč a komunikace, vymezení a teoretické koncepty 2. Jazyk a kognitivní procesy (myšlení, učení, paměť) 3. Strukturní model jazykových schopností – jazykové roviny 4. Ontogenetický vývoj jazyka, řeči a komunikace –obecné vývojové tendence v osvojování řeči a jazyka 5. prenatální a preverbální vývoj jazyka a řeči 6. raný vývoj řeči a jazyka – batolecí věk 7. předškolní a školní věk –pregramotnost a gramotnost 8. opožděný vývoj jazykových schopností 9. Vývojové poruchy jazykových schopností – vývojová dysfázie 10. Vývojové poruchy jazykových schopností – vývojová dyslexie 11. Diagnostika vývoje jazykových schopností a jeho poruch
Last update: Zemánková Alžběta, Mgr. (26.09.2024)
Learning outcomes - Czech
V rámci předmětu si studující osvojí poznatky o vztahu mezi jazykem a kognitivními procesy ve vývojové perspektivě, znalosti ohledně ontogenetického vývoje jazykových schopností v oblasti fonologie, slovní zásoby, gramatiky i pragmatiky, současné koncepty vývojových poruch jazyka (vývojová dysfázie, vývojová dyslexie) v kontextu biologické, kognitivní a behaviorální úrovně symptomů, základní přehled ohledně diagnostických nástrojů, které lze použít k diagnostice jazykového vývoje a jeho poruch. Kurz navazuje na některé poznatky získáné v předmětech obecné a vývojové psychologie, prohlubuje je a rozšiřuje v souladu s vybranými stánicovými otázkami. Zejména v druhé části kurzu se studenti seznámí s informacemi úzce souvisejícími s praxí poradenkého i klinického psychologa.