SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Psychology of Games and Play - OPBP3Q505B
Title: Psychologie hry
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/1, MC [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D.
Annotation -
The course aims to introduce students to the meaning of games and play in contemporary culture. The content of first lectures is to define games and play from the perspectives of ludology, psychological approaches, and to differenciate traditional play forms from modern ones. Structural (genre, play space), dynamic (motivation, experience, play style, and strategy) and ideological optics (function and justification of games and play) are then used to give the basic theoretical foundation for game/play analysis. Following lectures explore the topics of recent period. Playfulness is a topic of current psychological research that focuses on personality traits and its connection to play behaviour. The lecture about play therapy condense the basic theory and application of play in clinical and counselling practice. "Gamification" express an extension of game elements into wider culture. The topic of virtual worlds and their influence on reality is also included. The course is concluded with controversies about impact of modern games.
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (22.01.2020)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je prohloubení teoretického rozhledu v průřezovém tématu hry se zaměřením na vývojově aktuální formu tzv. počítačových nebo digitálních her. Smyslem kurzu je poukázat na integrální roli hry v psychologickém bádání, duševním zdraví i v širší kultuře. Mezi sekundární cíle patří prezentace návaznosti tradičních herních forem na současný trend přechodu do virtuálních prostředí a získání zprostředkované i přímé zkušenosti s daným odvětvím. Toho je dosahováno jednak v seminářové části (úryvky z dokumentárních snímků, produkty aktuálních hráčských subkultur a diskuse o nich) a zároveň i prostřednictvím zápočtové práce.

Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (25.02.2025)
Course completion requirements - Czech

Docházka, maximálně 1 absence, vyšší počet po domluvě a zpracování dodatečné práce.  

Výstup kurzu se skládá ze zápočtové práce založené na pozorování či aktivní participaci na hře s následnou analýzou a reflexí materiálu za pomoci interpretačních nástrojů předložených v přednáškových blocích (žánr, potenciální styly, herní struktura a dynamika, estetika, motivace atd.). Povaha herní formy není stanovena, může se jednat např. o terapeutické využití hry, digitální hru, tradiční dětskou hru, sport nebo klasické mimetické formy (divadelní hra).

Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (24.02.2025)
Literature - Czech

Základní

CAILLOIS, R. (1998). Hry a lidé: Maska a závrať. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon.

FINK, E. (1992). Oáza štěstí. Praha: Mladá fronta.

HUIZINGA, J. (1971). Homo ludens. Praha: Mladá fronta.

MILLAROVÁ, S. (1978). Psychologie hry. Praha: Panorama.

 

Doporučovaná

BATEMAN, C., & BOON, R. (2006). 21st Century Game Design. Boston: Charles River.

BERNE, E. (2011). Jak si lidé hrají. Praha: Portál.

BORECKÝ, V. (2005). Imaginace, hra a komika . Praha: Triton.

CSIKSZENTMIHALYI, M. (1996). O štěstí a smyslu života. Praha: Lidové noviny.

GADAMER, H. (2003). Aktualita krásného: Umění jako hra, symbol a slavnost. Praha: Triáda.

JUUL, J. (2006). Half-Real: Video Games between Real Rules and Fictional Worlds. Cambridge, MA: The MIT Press.

KLUSÁK, M., & KUČERA, M. (2010). Dětské hry - games. Praha: Karolinum.

SALEN, K., & ZIMMERMAN, E. (2003). Rules of Play. Cambridge, MA: The MIT Press.

SUTTON-SMITH, B. (2001). The Ambiguity of Play. Cambridge, MA: Harward University Press.

Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (22.01.2020)
Syllabus - Czech

Obsah kurzu

  • Vymezení hry a hraní: definice a pojetí hry (historické i současné definice) z hlediska jednotlivých psychologických škol, digitální hry a jejich specifika, hra vs. hraní, videohry vs. tradiční hry
  • Struktura hry: klasifikace, žánry, hra jako systém a potenciální prostor nabídek, pravidla, herní mechaniky a mechanizmy, platformy a materiální instrumenty hry
  • Motivace k hraní a herní styl: druhy a teorie motivace, typologie hráčů, pojetí stylu, styl jako intencionální model
  • Dynamika hry: herní teorie, strategie a taktika, rozhodování během hry, rozhodovací diagramy
  • Herní zkušenost: charakteristické znaky, flow fenomén, žánry flor: flow, ilinx, ludický trans
  • Hra jako učební prostor: základní znaky, křivka učení
  • Ideologická rovina hry: rétoriky B. Suttona-Smithe 
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (25.02.2025)
Learning outcomes - Czech

Předmět se zaměřuje na rozvoj těchto kompetencí:

  • Studující si osvojují schopnost udržovat normativně nehodnotící pohled na hru jako velmi heterogenní formu (požadavek seminární práce).
  • Studující zlepšují svou schopnost osvojit si teoretické rámce a použít je jako analytickou šablonu pro výklad společenských jevů. 
  • Studující dovedou odlišit široké spektrum motivů pro herní chování, chápou základní souvislosti interaktivity budované mezi hráčem a herním systémem.
  • Studující získávají zkušenost s odborným náhledem na populární téma, čímž se objevuje šance na hlubší porozumění komplexnímu tématu hry.
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (25.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html