|
|
|
||
The course aims to introduce students to the meaning of games and play in contemporary culture. The content of first lectures is to define games and play from the perspectives of ludology, psychological approaches, and to differenciate traditional play forms from modern ones. Structural (genre, play space), dynamic (motivation, experience, play style, and strategy) and ideological optics (function and justification of games and play) are then used to give the basic theoretical foundation for game/play analysis. Following lectures explore the topics of recent period. Playfulness is a topic of current psychological research that focuses on personality traits and its connection to play behaviour. The lecture about play therapy condense the basic theory and application of play in clinical and counselling practice. "Gamification" express an extension of game elements into wider culture. The topic of virtual worlds and their influence on reality is also included. The course is concluded with controversies about impact of modern games.
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (22.01.2020)
|
|
||
Cílem předmětu je prohloubení teoretického rozhledu v průřezovém tématu hry se zaměřením na vývojově aktuální formu tzv. počítačových nebo digitálních her. Smyslem kurzu je poukázat na integrální roli hry v psychologickém bádání, duševním zdraví i v širší kultuře. Mezi sekundární cíle patří prezentace návaznosti tradičních herních forem na současný trend přechodu do virtuálních prostředí a získání zprostředkované i přímé zkušenosti s daným odvětvím. Toho je dosahováno jednak v seminářové části (úryvky z dokumentárních snímků, produkty aktuálních hráčských subkultur a diskuse o nich) a zároveň i prostřednictvím zápočtové práce. Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (25.02.2025)
|
|
||
Docházka, maximálně 1 absence, vyšší počet po domluvě a zpracování dodatečné práce. Výstup kurzu se skládá ze zápočtové práce založené na pozorování či aktivní participaci na hře s následnou analýzou a reflexí materiálu za pomoci interpretačních nástrojů předložených v přednáškových blocích (žánr, potenciální styly, herní struktura a dynamika, estetika, motivace atd.). Povaha herní formy není stanovena, může se jednat např. o terapeutické využití hry, digitální hru, tradiční dětskou hru, sport nebo klasické mimetické formy (divadelní hra). Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (24.02.2025)
|
|
||
Základní CAILLOIS, R. (1998). Hry a lidé: Maska a závrať. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon. FINK, E. (1992). Oáza štěstí. Praha: Mladá fronta. HUIZINGA, J. (1971). Homo ludens. Praha: Mladá fronta. MILLAROVÁ, S. (1978). Psychologie hry. Praha: Panorama.
Doporučovaná BATEMAN, C., & BOON, R. (2006). 21st Century Game Design. Boston: Charles River. BERNE, E. (2011). Jak si lidé hrají. Praha: Portál. BORECKÝ, V. (2005). Imaginace, hra a komika . Praha: Triton. CSIKSZENTMIHALYI, M. (1996). O štěstí a smyslu života. Praha: Lidové noviny. GADAMER, H. (2003). Aktualita krásného: Umění jako hra, symbol a slavnost. Praha: Triáda. JUUL, J. (2006). Half-Real: Video Games between Real Rules and Fictional Worlds. Cambridge, MA: The MIT Press. KLUSÁK, M., & KUČERA, M. (2010). Dětské hry - games. Praha: Karolinum. SALEN, K., & ZIMMERMAN, E. (2003). Rules of Play. Cambridge, MA: The MIT Press. SUTTON-SMITH, B. (2001). The Ambiguity of Play. Cambridge, MA: Harward University Press. Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (22.01.2020)
|
|
||
Obsah kurzu
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (25.02.2025)
|
|
||
Předmět se zaměřuje na rozvoj těchto kompetencí:
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (25.02.2025)
|