|
|
|
||
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (22.01.2020)
|
|
||
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (22.01.2020)
Cílem předmětu je prohloubení teoretického rozhledu v průřezovém tématu hry se zaměřením na vývojově aktuální formu tzv. počítačových nebo digitálních her. Smyslem kurzu je poukázat na integrální roli hry v psychologickém bádání, terapii i v širší kultuře. Mezi sekundární cíle patří prezentace návaznosti tradičních herních forem na současný trend přechodu do virtuálních prostředí a získání zprostředkované i přímé zkušenosti s daným odvětvím. Toho je dosahováno jednak v seminářové části (úryvky z dokumentárních snímků, produkty aktuálních hráčských subkultur a diskuse o nich) a zároveň i prostřednictvím zápočtové práce. |
|
||
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (22.01.2020)
Základní CAILLOIS, R. (1998). Hry a lidé: Maska a závrať. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon. FINK, E. (1992). Oáza štěstí. Praha: Mladá fronta. HUIZINGA, J. (1971). Homo ludens. Praha: Mladá fronta. MILLAROVÁ, S. (1978). Psychologie hry. Praha: Panorama.
Doporučovaná BATEMAN, C., & BOON, R. (2006). 21st Century Game Design. Boston: Charles River. BERNE, E. (2011). Jak si lidé hrají. Praha: Portál. BORECKÝ, V. (2005). Imaginace, hra a komika . Praha: Triton. CSIKSZENTMIHALYI, M. (1996). O štěstí a smyslu života. Praha: Lidové noviny. GADAMER, H. (2003). Aktualita krásného: Umění jako hra, symbol a slavnost. Praha: Triáda. JUUL, J. (2006). Half-Real: Video Games between Real Rules and Fictional Worlds. Cambridge, MA: The MIT Press. KLUSÁK, M., & KUČERA, M. (2010). Dětské hry - games. Praha: Karolinum. SALEN, K., & ZIMMERMAN, E. (2003). Rules of Play. Cambridge, MA: The MIT Press. SUTTON-SMITH, B. (2001). The Ambiguity of Play. Cambridge, MA: Harward University Press. |
|
||
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (22.01.2020)
Obsah kurzu
|
|
||
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (22.01.2020)
Výstup kurzu se skládá ze zápočtové práce založené na pozorování či aktivní participaci na hře s následnou analýzou a reflexí materiálu za pomoci interpretačních nástrojů předložených v přednáškových blocích (žánr, potenciální styly, herní struktura a dynamika, estetika, motivace atd.). Povaha herní formy není stanovena, může se jednat např. o terapeutické využití hry, digitální hru, tradiční dětskou hru, sport nebo klasické mimetické formy (divadelní hra). |