course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
The course focuses on education in the context of cultural and ethical plurality of contemporary globalized world. It focus mainly on the contexts of migration and post-migration processes. It is also interested in the situation of marginalized groups.
Last update: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (02.02.2020)
Předmět se věnuje na otázkám výchovy a vzdělávání v kontextu kulturní a etnické plurality současného globalizovaného světa. Zaměří se především na kontexty migrace a postmigračních procesů. Bude se ale také zabývat situací marginalizovaných skupin. Předmět je koncipován tak, aby poznatky z něho byly dobře využitelné pro psychologickou praxi, zejména v oblasti školní a poradenské psychologie. V předmětu bude kladen velký důraz nejen na seznámení studujících s klíčovými poznatky, ale také na jejich aplikaci a diskusi. Předmět bude strukturován do následujících tematických bloků: 1. Úvod - kultura a limity tohoto konceptu, 2. Kulturní diverzita, 3. Etnicita a identita, 4. Globální sever a globální jih, 5. Kontexty kulturních kontaktů - zaměřeno na migraci, 6. Důvody migrace, 7. Adaptace - kulturní šok, 8. Integrace x asimilace, 9. Transnacionální identity, 10. Postoje majority - předsudky, 11. Způsoby zvládání předsudků, 12. Role státu a jeho institucí, 13. Škola a menšiny
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (08.04.2020)
Course completion requirements - Czech
Účast na kurzu 70%, závěrečná esej - písemná zkouška založená na kompetenci interpretovat situaci dítěte/mladého muže/ženy, kteří se ocitají v situaci definované setkáním dvou a více kultur.
Last update: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (02.02.2020)
Literature - Czech
BITTNEROVÁ, Dana, DOUBEK, David a LEVÍNSKÁ, Markéta. Kulturní modely ve vzdělávání. Praha: FHS UK, 2011.
GELLNER, Arnošt. Národy a nacionalismus. Praha: H+H, 1993.
HADJ MOUSOVÁ, Zuzana. „Teoretický pohled na problematiku sociokulturně znevýhodněných žáků.“ Pp. 24-76 in Dana Bittnerová (ed.) Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných. Případ SIM. Praha: Ermat s.r.o, 2009.
KOSTELECKÁ, Yvona, HÁNA, David a HASMAN, Jiří. Integrace žáků – cizinců v širším kontextu. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2017.
MORGENSTERNOVÁ, M. a ŠULOVÁ, L. Interkulturní psychologie. Praha: Karolinum 2009.
PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004.
STUCHLÍKOVÁ, Iva a VOKROJOVÁ, Nela. Kulturní rozdíly v učební motivaci žáků – specifikum vietnamské kultury. Pedagogika, 2013, 63(1), s. 5-24.
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (02.02.2020)