The course is focused on selected areas of social-psychological theorizing and research. The subject represents the basic theoretical subject of the bachelor's study program and leads to the state final exams, of which it is a part. The content of the course follows the previous subject Social psychology I. In the course, great emphasis will be placed on social-psychological theories and their application within discussions and students´ involvement.
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
Cílem předmětu je hlubší seznámení s vybranými oblastmi sociálně-psychologického teoretizování a výzkumu. Navazuje na základní poznatky ze sociální psychologie, které si studenti a studentky osvojili v předmětu Sociální psychologie I (zejména sociální skupiny, sociální chování a jednání, sociální vnímání, postoje). Předmět představuje základní teoretický předmět bakalářského studijního programu a směřuje ke státním závěrečným zkouškám, kterých je součástí. V předmětu bude kladen velký důraz nejen na seznámení studujících s klíčovými poznatky, ale také na jejich aplikaci a diskusi. Cílem předmětu je, aby si studující osvojili hlavní sociálně-psychologické teorie a koncepty a dokázali je využít při rozboru reálných událostí. V rámci výuky proto budou vedle přednášky využívány i více aktivní formy zapojení studentů, které budou směřovat k využití sociální psychologie v praxi.
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
Descriptors - Czech
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
0 minut
Samostudium literatury (za semestr)
15 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
15 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
0 hodin
Příprava na zápočet
0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
20 hodin
Stručný popis přípravy na výuku
Předmět má studijní opory v Moodlu. Na každé setkání je připraven určitý článek či kapitola k danému tématu a dále úkol, jehož smyslem je propojit probírané učivo se společenskou realitou (např. provést pozorování, zadat dotazník atd.).
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
Course completion requirements - Czech
K ukončení kurzu je třeba splnit následující podmínky:
1) účast na seminářích (tolerována je jedna nezdůvodněná absence)
2) vypracování skupinového úkolu a jeho prezentace na semináři
3) vypracování dílčích seminárních úkolů (viz představení na prvním setkání a v Moodlu)
4) závěrečná ústní zkouška
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
Literature - Czech
ALLPORT, Gordon W. O povaze předsudků. Prostor, 2004.
BIGLER, Rebecca S.; LIBEN, Lynn S. A developmental intergroup theory of social stereotypes and prejudice. In: Advances in child development and behavior. JAI, 2006. p. 39-89.
HAYESOVÁ, Nicky. Základy sociální psychologie. Portál, 2000.
HEWSTONE, Miles; STROEBE, Wolfgang. Sociální psychologie. Praha: Portál, 2006.
HNILICA, Karel. Konflikt hodnot a kvalita života. Československá psychologie, 2000, 44, 385-403.
KOUŘILOVÁ, Sylvie. Jedinec v meziskupinových vztazích: od sociální kategorizace k předsudkům. Československa Psychologie, 2011, 1.
MATĚJŮ, Petr, et al. Ke kořenům sociálně psychologického modelu sociální stratifikace. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 2005, 41.01: 7-30.
MACRAE, C. Neil; STANGOR, Charles; HEWSTONE, Miles (ed.). Stereotypes and stereotyping. Guilford Press, 1996.
SLAMĚNÍK, Ivan; VÝROST, J. Sociální psychologie. Grada, 2008.
VÝROST, Jozef; SLAMĚNÍK, Ivan. Aplikovaná sociální psychologie. Grada Publishing, 2001.
VÝROST, Jozef (ed.). Sociální psychologie, přepracované a rozšířené vydání. Grada Publishing, 2008.
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (30.01.2020)
Syllabus - Czech
Struktura předmětu je tvořena následujícími tematickými bloky:
Postoje
Stereotypy a předsudky
Důsledky stereotypů pro jedince
Explicitní a implicitní stereotypy, automatická aktivace, změny stereotypů
Sociální stratifikace, sociální status, nerovnost, moc, diskrminace
Přátelské a romantické vztahy, vývoj,kulturní specifika
Hodnoty a hodnotové orientace
Kvalita životä
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
Learning outcomes - Czech
Na základě absolvování předmětu studující budou schopni:
vysvětlit klíčové sociálně-psychologické teorie a koncepty a popsat jejich vztah k sociálnímu chování a jednání.
analyzovat mechanismy vzniku, udržování a změny postojů a aplikovat je na konkrétní společenské situace.
popsat vznik stereotypů a předsudků, jejich dopady na jednotlivce i společnost a navrhnout strategie pro jejich zmírnění.
rozlišit explicitní a implicitní stereotypy, vysvětlit principy automatické aktivace stereotypů a diskutovat možnosti jejich změny.
objasnit koncepty sociální stratifikace, sociálního statusu a moci a kriticky reflektovat problematiku nerovnosti a diskriminace.
popsat psychologické aspekty přátelských a romantických vztahů, včetně jejich vývoje a kulturních specifik.
vysvětlit význam hodnot a hodnotových orientací pro individuální a společenské fungování.
analyzovat faktory ovlivňující kvalitu života a diskutovat způsoby jejího zlepšení na individuální i společenské úrovni.
aplikovat poznatky sociální psychologie při interpretaci reálných událostí a každodenních interakcí.
kriticky diskutovat vybrané sociálně-psychologické fenomény a formulovat vlastní argumenty na základě teoretických a empirických poznatků.
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (02.03.2025)