|
|
|
||
The course builds on fundamental knowledge of developmental psychology. The course target is to learn a perspective of the development of children with disabilities and developmental disorders. Students will work on presentations on particular topic (disability, handicap) where they should give complex view of a situation of a person living with this condition.
Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||||||||||||||||||||||
Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||
Předpokládáme aktivní zapojení studentů a zpracování postupného úkolu, který bude založen na analýze kazuistiky jedince s daným specifickým problémem. Tato práce je podmínkou vstupu ke klasifikovanému zápočtu. Předmět bude poté zakončen písemným testem, v nemž studenti prokáží znalost charakteristik jednotlivých postižení, poruch a znevýhodnění a jejich dopadu na vývoj osobnosti jedince. Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
DSM V Diagnostický a statistický manuál duševních poruch Americké psychiatrické spo-lečnosti. 2013 JANATA, J. Agrese, tolerance a intolerance. Praha: Grada, 2000. KERROVÁ, S. Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál, 1997. LANGMEIER, J., BALCAR, K., ŠPITZ, J.: Dětská psychoterapie. Praha: Avicenum, 1991. MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha: H+H, 2001. MATĚJČEK. Z.; LANGMEIER, J. Počátky našeho duševního života. Praha: SPN, 1986. Mezinárodni klasifikace nemocí. 11. revize. Dostupné z: https://icd.who.int/en ŘÍČAN, P.; KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 1997. SHEEDYOVÁ-KURCINKOVÁ, M. Problémové dítě v rodině a ve škole. Dítě mimořádně citlivé, vnímavé, tvrdohlavé, aktivní. Praha: Portál, 1998. SYŘIŠŤOVÁ, E. a kol. Normalita osobnosti. Praha: Avicenum, 1972. ŠVANCARA, J. Poruchy psychického vývoje. Brno: UJEP, 1979 VÁGNEROVÁ, M. Variabilita a patologie psychického vývoje. Praha: UK, 1993. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: HTF UK, 1995. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. VÁGNEROVÁ, M. , HAJD MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: PedF UK 1992 (Liberec 1997 - Psychologie handicapu 1 - 4). VÁGNEROVÁ, M.; VALENTOVÁ, L. Psychický vývoj a jeho variabilita. Praha: UK, 1995. VOJTÍK, V. , MACHOVÁ, J. , BŘICHÁČEK, V. Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha: SPN, 1990. Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (04.02.2020)
|
|
||
1. Základní pojmy psychického vývoje První tématický blok je zaměřen na základní pojmy a principy normality, variability a patologie psychického vývoje. V úvodu to budou spíše obecnější informace, v závěru bude zmiňován současný přístup k terminologii ve školství. Teorie normality, pojetí normality Kritéria normality v dětství
Kritéria normality v dospělosti
Teorie vlivů na vývoj (běžný vs. patologický)? Biologické vlivy vs. spo-lečenské? Jaké mají tyto postoje dopad na přijetí, výchovu a vzdělávání postiženého jedince? Jak je chápou teorie:
Činitelé variability psychického vývoje
Terminologie vývojových obtíží, vývojových poruch v dětském věku dle MNK-11 a DSM-V. Současná terminologie ve školství dle školského zákona a navazujících vyhlášek (zejm. č. 72/2005 Sb. a 73/2005 Sb.): zdravotní postižení, zdravotní znevýhodnění, so-ciální znevýhodnění
2. Rodina postiženého dítěte, rodinný kontext postižení Druhé téma bude sledovat rodinu postižených/znevýhodněných jedinců. Podobně jako je ro-dina základním prostředím, ve které probíhá vývoj dítěte v normě, je i pro jedince s postiže-ním/znevýhodněním úloha rodiny neopominutelná. Přitom se musí rodina handicapovaných dětí vyrovnávat s celou řadou problémů. Sledovány budou i vazby mezi jednotlivými členy rodiny a případy, kdy je rodina zdrojem obtíží dítěte. Úloha rodiny pro zdravý vývoj dítěte, úloha rodiny pro vývoj postiženého dítěte, pro vývoj dětí s vývojovými odchylkami Úloha dítěte pro rodinu, jak ji naplňuje dítě s vývojovými obtížemi ? postižením? Rodina postiženého dítěte
Systém rodiny s postiženým dítětem
Rodina jako zdroj ohrožení vývoje dítěte (deprivace, subdeprivace, CAN, sociokulturní handicap aj.)
3. Osobnost jedince s postižením Třetí tématický blok se bude věnovat individuálním zvláštnostem jedinců se zdravotním postižením, znevýhodněním, sociálním znevýhodněním. Sledovány budou možnosti plnění vý-vojových úkolů v jednotlivých vývojových etapách (od časného věku až do dospělosti) i dů-sledky, které může vývojový problém či postižení přinášet pro formující se osobnost dítěte. Vývoj jedince zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním, sociálními znevý-odněním: vývojové úkoly v oblasti tělesné, psychické, emoční a sociální. Rizika a úskalí vývoje v jednotlivých etapách vývoje vzhledem k typu postižení / znevýhodně-ní. Specifické znaky vývoje jedince s postižením v časném věku, předškolním věku, v mladším školním věku, starším školním věku (puberta, adolescence), časné dospělosti. Vrozené a získané postižení a vliv na vývoj a osobnost postiženého jedince. Sebepojetí jedince s postižením. Formování osobnosti v průběhu socializace, sociální vlivy.
4. Společnost a jedinec s postižením Jedno z témat je věnováno postojům společnosti vůči jedincům s postižením/znevýhodněním. Bude postaveno na mapování posunu v přístupech k jedincům s postižením/znevýhodněním v důsledku změn ve společnosti, pracovat se bude s sociokulturní normou.
5. Vývoj jedince s daným typem postižení Pátému tématu bude věnována značná pozornost a bude tvořit cca polovinu výuky. Postupně se budeme zabývat specifickým průběhem vývoje jedince se daným typem postižení / znevýhodnění, přičemž bude dáván důraz na sociální vlivy (rodina, škola, vrstevnická skupina..). Budou mapovány specifické obtíže a problémy, se kterými se u jedincům s postižením / znevýhodněním v průběhu socializace můžeme setkávat. Sledovány budou také specifické vývo-jové znaky či zvláštnosti osobnosti jedinců s daným typem postižení. Nebude ani opomenuto vzdělávání, zejm. budou zmiňována pozitiva a negativa průběhu vzdělávání (integrace vs. speciální školství), hledány budou faktory úspěšné integrace do hlavního vzdělávacího proudu. Zabývat se budeme těmito problémy vývoje/postižením/znevýhodněním: poruchy vývoje rozumových schopností, jedinec s mentálním postižením pervazivní vývojové poruchy, poruchy autistického spektra jedinci s tělesným postižením, zdravotní znevýhodněním jedinci se zrakovým postižením jedinci se sluchovým postižením jedinci s poruchou komunikačních schopností specifické vývojové obtíže dětí v oblasti školního výkonu a specifické poruchy chování u dětí školního věku jedinci se sociálním znevýhodněním (sociokulturní handicap, menšiny, sociální vyloučení, žák cizinec aj.) Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||
Další informace a opory kurzu jsou pro zapsané studenty přístupny zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8587 Heslo pro zápis do kurzu obdrží studenti na prvním setkání. Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||
Studující na základě absolvování předmětu dokážou: a) charakterizovat variabilitu, patologii a neurodiverzitu b) rozlišit základní vlivy podílející se na variabilitě vývoje c) charakterizovat základní specifika vývoje jedinců s postižením a vývojovými poruchami d) vysvětlit dopad společnosti a rodinného prostředí jako environmentálních vlivů na vývoj jedince e) popsat systemický přístup při práci s jedinci vykazujícími variabilitu vývoje f) analyzovat specifika vývoje v rámci jednotlivých skupin jedinců s variabilním vývojem g) uvést hlavní akcenty práce školního psychologa u žáků s varibabilitou vývoje Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|