|
|
|
||
The aim of the course is to introduce the main trends in the thematization of the issue of the internal image of the personality in contemporary psychology and to obtain a basic overview of the topics of differential psychology. The course should lead to knowledge and understanding of personality functions in a person's life and to the integration of knowledge about his mental life. The lectures will focus on the issues of personality structure (including typological and trait approaches), personality dynamics, personality development, determination and regulation systems (on which aspects of behavior and experience, focus of activity, cognitive and implementation activities, coping with situations and life tasks depend) and the issue of Ego and identity formation. In the case of distance learning, the subject will be taught in the Moodle environment and using the Zoom remote conference services, some seminar schools will be assigned for processing, then reflected in the conference.
Last update: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je vytvoření základního vhledu do problematiky vnitřního obrazu osobnosti v současné psychologii a získání přehledu o tématech diferenciální psychologie. Dalším cílem předmětu je seznámení se základními tématy spadající pod oblast struktury a dynamiky pozornosti. Last update: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 138 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut, práce se studijními materiály v průběhu semestru 8 hodin. Samostudium literatury 50 hodin, zpracování seminární práce 40 hodin, příprava na zkoušku 16 hodin. Last update: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
|
|
||
Zápočet bude udělen na základě splnění povinné docházky na semináře (75%) a kvalitního splnění zápočtového úkolu, který je odevzdán prostřednictvím Moodle. Kurz je zakončen ústní zkouškou. Last update: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
|
|
||
BLATNÝ, Marek a kol. Psychologie osobnosti. Hlavní témata, současné přístupy. Praha, Grada. 2010. CAKIRPALOGLU, Panajotis. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada. 2012. CORR, Philip; MATTHEWS, Gerald (ed.). The Cambridge Handbook of Personality Psychology. New York: Cambridge University Press, 2016. GOULD, Stephen J. Jak neměřit člověka. Praha: Nakladatelství lidové noviny, 1997. PERVIN, Lawrence A. a JOHN, Oliver P. (ed.). Handbook of personality: Theory and research. New York: The Guilford Press, 1999. ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2010. SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti. Člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister a Principal, 2002.
Last update: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
|
|
||
Psychologie osobnosti vznik a vývoj disciplíny, místo psychologie osobnosti v systému psychologických disciplín, definice osobnosti a přístupy k jejímu vymezování, vztah k blízkým pojmům)). Základní témata studia psychologie osobnosti (problematika struktury osobnosti a přístupy ke strukturaci, dynamika, vývoj, integrace, patologie osobnosti aj., teorie osobnosti). Metodologie a metody psychologie osobnosti (nomotetický, typologický a idiografický přístup v psychologii osobnosti, metody a techniky užívané v psychologii osobnosti). Temperament a biologický základ osobnosti vymezení a vlastnosti temperamentu, temperament a chování, teorie temperamentu: Hippokrates, Kretschmer, Sheldon, Pavlov, Haymans-Wiersma, Eysenck, Thomas-Chessová-Birch, Buss-Plomin, Gray, Zuckerman, Cloninger aj.) Inteligence, nadání v základní spory v učení o inteligenci, Tvořivost vymezení tvořivosti, konvergentní a divergentní myšlení, tvořivé schopnosti, tvořivá osobnost, proces tvorby (Wallace) a tvůrčí produkt, teorie tvořivosti osobnostní (Freud, Jung, Adler, Kris, Maslow) a procesuální (Mednick, Kogan), vztah kreativity a inteligence. Kognitivní styly osobnosti (vymezení a význam kognitivních stylů, charakteristika jednotlivých stylů: závislost x nezávislost na poli (Wittkin), reflexivita x impulzivita (Kogan), šířka kategorizace (Bruner), globalizmus x detailismus, vyostřování x uhlazování (Klein), inovativnost x adaptivnost (Kirton), akční styly (Allport, Lurija). Motivační dispozice (jednotlivé motivy jako dispozice k vybuzení motivační síly - potřeby (Maslow), velká trojka motivů:motiv výkonu, afiliace a moci, seskupení více motivů směřující k cíli - zájmy, postoje, hodnoty, motivační vlastnosti, dynamika motivace, (homeostatický, pobídkový, humanistický aj. výklad dynamiky motivace) Charakter (přístupy k vymezování charakteru, charakterologie - výstavba charakteru dle Klagese, Wellek, přístup k charakteru Allporta - teorie Pecka, Cloningerova teorie charakteru, současný pohled na problematiku charakteru, charakter a pozitivní psychologie, silné stránky charakteru Integrace osobnosti (vymezení sebepojetí, historický a současný pohled na sebepojetí, konceptualizace Já a jeho jednotlivé aspekty, sebehodnocení a sebepojetí, identita a autonomie, vymezení identity Bačová, identita v teorii Eriksona, sebedefinování a problematika volby, procesy formování identity - Baumeister, selfing - McAdams, k historii individuálního sebeuvědomování a utváření osobnosti (Lurija), utváření fyzického, psychického a sociálního Já v průběhu vývoje Formování osobnosti, náročné životní situace ( náročné životní situace, krize, stres, frustrace, celoživotní vývoj) Last update: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
|
|
||
Na základě absolvování kurzu studující: 1) umí popsat klíčové události, které vedly k formování psychologie osobnosti 2) umí popsat rozdíly v evropského a amerického trendu při formování psychologie osobnosti 3) prokáže znalost základních děl a osobnotí, které měly formativní vliv na psychologii osobnosti 4) umí definovat osobnost a jiné stěžejní konceepty a tytoo definicie argumentovat 5) umí popsat jednotlivé teorie temperamentu a prokáže porozumění jejich obsahu 6) umí popsat jednotlivé teorie charakteru a prokáže porozumění jejich obsahu 7) umí popsat jednotlivé teorie tvořivosti a prokáže porozumění jejich obsahu 8) umí popsat jednotlivé teorie rysů aprokáže porozumění jejich obsahu 9) umí popsat jednotlivé teorie nadání a prokáže porozumění jejich obsahu 10) umí popsat jednotlivé teorie self systému a prokáže porozumění jejich obsahu 11) umí popsat přístupy ke strukturaci osobnosti 12) umí kriticky zhodnotit a porovnat jednotlivé teorie v rámci jednotlivých témat struktury a dynamiky osobnosti Last update: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
|