The course content aims for building theoretical basis of qualitative research. The lectures introduce students to essential concepts, methods, data analysis and interpretation. A large ammount of time is provided to five different qualitative approaches/strategies (narrative, phenomenological, grounded theory, ethnography, case study).
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (20.01.2023)
Předmět se zaměřuje na osvojení teoretických základů kvalitativní metodologie. V přednáškové části bude studentům představena: historie vývoje kvalitativního přístupu a jeho školy, ideové zakotvení kvalitativního paradigmatu, typy výzkumných plánů, metody výběru souboru, sběru a zpracování kvalitativních dat, aktuální trendy v oblasti. Seminární část předkládá cvičení a konkrétní ukázky metod. Cílem kurzu je navázat na pojmovou základnu předmětu Vědecký výzkum v psychologii s ambicí u studentů hlouběji rozvinout pochopení teoretických fundamentů a různorodosti kvalitativního přístupu, zejména pěti vybraných: narativního výzkumu, fenomenologie, zakotvené teorie, etnografie a případové studie. Předmět poskytuje teoretický úvod a základní zkušenosti, na které navazují praktičtěji orientované kurzy Psychologický výzkum I a II. Témata: 1. Historie, tradice a paradigmata kvalitativního výzkumu; 2. Školy a přístupy 3. Základní zásady a prvky kvalitativního výzkumu; 4. Design výzkumného plánu; 5. Metody sběru dat, 6. Metody zpracování dat, 7. Interpretace dat, 8. Kritéria kvality, 9. Postupy prezentace výsledků
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (11.01.2022)
Aim of the course - Czech
Cíle kurzu:
Získat obeznámenost s pěti kvalitativními přístupy: narativní výzkum, fenomenologie, etnografie, zakotvená teorie a případová studie (dokázat pojmenovat základní prvky; mít znalost ideových a hodnotových východisek; být schopen nastínit odlišnosti v průběhu výzkumu dle zvoleného kvalitativního přístupu; dovést zhodnotit vhodnost daného přístupu ve vztahu ke zkoumané otázce)
Vést studenty k uplatnění základů různých výzkumných přístupů při tvorbě a realizaci výzkumného projektu
Poskytnout zkušenost s výzkumnými metodami a cvičeními prostřednictvím seminářů (zaměření hlavně na postupy zpracování a interpretace dat)
Seznámit studenty s aktuálnějšími trendy na poli kvalitativních metod sběru a zpracování dat
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (11.01.2022)
Descriptors - Czech
Hodinová zátěž studenta
Příprava na zkoušku a zkouška: 55 hodin
Plnění průběžný úkolů za semestr: 30 hodin
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (19.02.2024)
Course completion requirements - Czech
Docházka na seminář; maximálně 3 absence, více po domluvě a náhradě dodatečnou prací.
Student použije jím vybranou kvalitativní metodu (rozhovor, skupinový rozhovor, pozorování, analýzu textu, fotografie, videozáznamu...) ke sběru dat. Následně převede zaznamenanou interakci do podoby doslovného textového přepisu či detailních terénních poznámek, které analyzuje a interpretuje. Očekávaným těžištěm úkolu není nácvik sepisování výzkumné zprávy, ale předvedení procesu vyvození kategorií a kódů, postup jejich zobrazení a uvedení do relací, selekce a poznámkování dat včetně zachycení různých možností výkladu dat.
Následná ústní zkouška (požadavek ke splnění předmětu)se bude zakládat na:
1) Zodpovězení otázky z kvalitativní metodologie.
2) Prezentaci interpretace vlastního textu (viz výše).
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (24.02.2025)
Literature - Czech
Doporučené domácí učebnice pro studenty
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006.
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
NOVOTNÁ, Hedvika, Ondřej ŠPAČEK a Magdaléna ŠŤOVÍČKOVÁ, ed. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK, 2019.
Zahraniční publikace (z nichž je sestaven kurz)
Primární
CRESWELL, John W. a POTH, Cheryl N. Qualitative inquiry and research design. London: Sage, 2018.
SALDANA, Johnny. The Coding Manual for Qualitative Researcher. London: Sage, 2016.
Sekundární
STRAUSS, A. a CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Albert, 1999.
DENZIM, Norman K. a LINCOLN, Yvonna S. The SAGE Handbook of Qualitative Research (third edition). Thousand Oaks: Sage, 2005.
DENZIN, Norman K. a LINCOLN, Yvonna S. The SAGE Handbook of Qualitative Research (fifth edition). Thousand Oaks: Sage, 2018.
LEAVY, Patricia (Ed.). The Oxford Handbook of Qualitative Research. New York: Oxford University Press, 2017.
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (12.01.2022)
Syllabus - Czech
1. Úvodní informace, vymezení tématu a cílů kurzu (1/4-1/2 přednášky)
Cíl: Předat základní informace o kurzu. Vymezit kvalitativní výzkum
2. Historie a principy (1 přednáška)
Cíl: Pochopit vývoj, fundamenty a hlavní otázky sporu v rámci kvalitativního paradigmatu.
3. Výzkumná paradigmata a výzkumné přístupy (1 přednáška)
Cíl: Studenti získají přehled v oblasti různých modelů uvažování o kvalitativním paradigmatu. V návaznosti budou seznámeni s pěti základními přístupy ke kvalitativnímu výzkumu, které jsou hlavní osnovou kurzu.
4. Výzkumný problém, otázka, cíl a výběr vzorku (1 přednáška)
Cíl: Detailněji odlišovat různá základní východiska výzkumu. Téma výběr vzorku navádí k uvažování o ovlivnění výzkumných výsledků na základě různých procedur specifikace aktérů výzkumu.
5. Kvalitativní metody sběru dat (2 přednášky)
Cíl: Seznámit studenty s tradičními metodami sběru dat, ale také s inovacemi. Získat základní návod a drobnou zkušenost, jak tyto metody provést.
6. Kvalitativní metody zpracování dat (2-3 přednášky)
Cíl: Představit různorodost a bohatost postupů kvalitativní analýzy. Poskytnou studentům základní instrukce a nácvik, jak tyto metody provést.
7. Metody interpretace dat (2 přednášky)
Cíl: Vyjasnit výzkumnou fázi interpretace dat se zaměřením na odlišnou podobu výsledků jednotlivých kvalitativních přístupů. Podnítit u studentů odvahu pokoušet se o koherentní interpretaci, ale také poukázat na rizika slabého (daty nekotveného, nedisciplinovaného) výkladu. Nacvičit postupy interpretace dat.
8. Zpracování výzkumné zprávy (1 přednáška)
Cíl: Obeznámit studenty s různými formami a standardy podání kvalitativních studií. Iniciovat rozvoj uvažování o hodnotě výzkumných zjištění dle jednotlivých přístupů.
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (11.01.2022)
Learning resources - Czech
Odkaz na kurz v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13016 (heslo předáno během prvního setkání)
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (19.02.2024)
Learning outcomes - Czech
Předmět cílí na rozvoj úrovně znalostí nutné pro úspěšné splnění státní závěrečné zkoušky z metodologie.
A) Pro úspěšné naplnění úrovně znalostí pro státní závěrečnou zkoušku z metodologie, studující dovede zodpovědět následující okruhy otázek:
1. Představení kvalitativního přístupu
Vymezení kvalitativního přístupu
Základní znaky kvalitativního výzkumu (jedinečné i protikladné vůči kvantitativnímu přístupu)
Situace a druhy výzkumných problémů, kdy je vhodné použití kvalitativní metodologie
Fáze procesu zpracování kvalitativní studie
Nároky na výzkumníka kladené kvalitativním výzkumem
2. Paradigma a jeho role ve výzkumu
Vymezení konceptu paradigma
Vytyčení konceptu osobní filosofie na základě kategorií ontologie, epistemologie, axiologie a metodologie
Vztah paradigmatu a dalších metodologických pojmů: kvalitativní výzkum, kvalitativní přístup/strategie výzkumu, metody sběru a zpracování dat, osobní filosofie výzkumníka
Představení vybraných paradigmat jako prvků tvarujících kvalitativní výzkum (pozitivizmus a postpozitivizmus, sociální konstruktivismus a postmoderna, pragmatizmus, transformativní rámce a kritická teorie se svými de facto podskupinami: feminismus, rasově kritická teorie, queer teorie, teorie znevýhodnění)
3. Kvalitativní přístup: Narativní výzkum
Vymezení narativního výzkumu
Přibližné historické situování narativního výzkumu s důrazem na vymezení jeho principů a paradigmatického kontextu
Základní znaky narativního výzkumu (předmět, velikost vzorku, výzkumné výsledky, ústřední charakteristiky a pojmy, silné a slabé stránky přístupu)
Představení obecného i doporučovaného procesu (kategorie narativní rekonstrukce) provedení narativního výzkumu (předvýzkumná fáze, výběr zdrojů a sběr dat, zpracování dat, podoba výsledků)
4. Kvalitativní přístup:Fenomenologický výzkum
Základní vymezení fenomenologické filosofie a hermeneutiky
Přibližné historické situování hermeneuticko-fenomenologické výzkumné tradice s důrazem na vysvětlení základních prvků, které se odrážejí ve způsobech bádání
Základní znaky fenomenologického výzkumu (předmět, velikost vzorku, výzkumné výsledky, ústřední charakteristiky a pojmy, silné a slabé stránky přístupu)
Představení obecného i doporučovaného procesu (upravená verze IPA J. Smitha, P. Flowerse a M. Larkina) provedení fenomenologie (předvýzkumná fáze, výběr zdrojů a sběr dat, zpracování dat, podoba výsledků)
5. Kvalitativní přístup: Zakotvená teorie
Vymezení zakotvené teorie
Přibližné historické situování zakotvené teorie s důrazem na vymezení paradigmatického kontextu (sociologie, (post)pozitivizmus, symbolický interakcionismus, soc. konstruktivismus)
Základní znaky narativního výzkumu (předmět, velikost vzorku, výzkumné výsledky, ústřední charakteristiky a pojmy, silné a slabé stránky přístupu)
Představení obecného i doporučovaného (konstruktivistická ZT K. Charmaz) procesu provedení zakotvené teorie (předvýzkumná fáze, výběr zdrojů a sběr dat, zpracování dat, podoba výsledků)
6. Kvalitativní přístup: Etnografie
Vymezení etnografie
Přibližné historické situování etnografie s důrazem na vymezení jejích principů a paradigmatického kontextu
Základní znaky narativního výzkumu (předmět, velikost vzorku, výzkumné výsledky, ústřední charakteristiky a pojmy, silné a slabé stránky přístupu)
Představení obecně doporučovaného procesu provedení etnografie (předvýzkumná fáze, výběr zdrojů a sběr dat, zpracování dat, podoba výsledků)
7. Kvalitativní přístup: Případová studie
Vymezení případové studie
Stručné nastínění historického užití případové studie
Základní znaky případové studie (předmět, velikost vzorku, výzkumné výsledky, ústřední charakteristiky a pojmy, silné a slabé stránky přístupu)
Představení obecného i doporučovaného procesu (pět analytických technik R. Yina) provedení případové studie (předvýzkumná fáze, výběr zdrojů a sběr dat, zpracování dat, podoba výsledků)
8. Plánování kvalitativní studie
Představení pojmů: výzkumné téma, problém, cíl a otázka
Vysvětlení ideálu metodologické kongruence
Nastínění funkce a rozdílů mezi výzkumným projektem/návrhem a projektovou dokumentací výzkumu
Popsání postupu navrhování kvalitativní studie dle základních obecných kroků
9. Kvalitativní metody sběru dat
Vysvětlení pojmu data a zdroje dat
Nabídnutí různých forem určování a vyhledávání zdrojů dat
Představení charakteristicky kvalitativních metod sběru dat
Určení silných a slabých stránek jednotlivých metod i zdrojů dat a jejich použitelnosti pro jednotlivé výzkumné přístupy
10. Kvalitativní metody zobrazení, analýzy a interpretace dat
Definování odlišností mezi zobrazením a přípravou dat, rozborem dat a vysvětlením dat (z hlediska kvalitativního přístupu)
Vysvětlení pojmu kód, kategorie a téma
Nastínění obecných fází a technik kódování
Představení role kvalitativního přístupu a paradigmatu při interpretaci dat
Určení základních kritérií hodnoty výsledků interpretace
B) Pro ověření praktičtějšího osvojení znalostí studující prostřednictvím odevzdávaného metodologického cvičení ukazují základ:
Schopnosti systematického postupu v řešení stanovené otázky
Schopnosti provést kódování, kategorizování a tematizaci dat
Schopnosti interpretace dat
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (25.02.2025)