|
|
|
||
The course provides an introduction to one of the basic psychological disciplines. During the semester, students will become familiar with the most well-known theories of child development, as well as with the characteristics of stages in a child's development from birth to start of school. Current topics and changing trends in contemporary developmental psychology are also reflected. The subject belongs to the basic theoretical subjects of bachelor studies and leads to the state final exams, of which it is a part. In the course, great emphasis will be placed not only on familiarizing students with key findings, but also on their application and discussion. The course will be structured into thematic blocks listed in the syllabus.
Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||
Cílem předmětu je získání základního přehledu ve vývojové psychologii se zaměřením na ukotvení předmětu, hlavní vývojové teorie a vývoj jedince v raném a předškolním věku. Na předmět navazuje Vývojová psychologie II, jehož je také prerekvizitou. Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Studijní opory: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3896 heslo bude studentům sděleno mailem. V případě distanční výuky bude výuka probíhat na platformě Zoom v reálném čase výuky (pokud nebude sděleno jinak). Všechny informace obdrží studenti mailem. Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||
Předmět je ukončen zápočtem, který bude udělen na základě zpracování průběžných seminárních prací a minimálně 70% účasti v rámci výuky. Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||
ADLER, Alfred. Psychologie dětí: děti s výchovnými problémy. Vyd. v čes. jazyce 1. Praha: Práh, 1994, 146 s. Individuální psychologie. ISBN 80-858-0922-2. BOWLBY, John. Vazba. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 356 s. ISBN 978-807-3676-704. ŘÍČAN, Pavel et al. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-802-4710-495. LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. 2., dopl. vyd. Praha: Avicenum, 1991. ISBN 80-201-0098-9. LANGMEIER, Josef, Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. ISBN 80-247-1284-9. PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. 2. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-717-8309-9. PIAGET, Jean, Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 5. Praha: Portál, 2010, 143 s. ISBN 978-80-7367-798-5. SHAFFER, David R. Developmental psychology: childhood and adolescence. 4th Canadian ed. Toronto: Nelson Education, 2012, ISBN 01-765-0349-8. ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2004, 247 s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0877-4. THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6. Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (28.01.2020)
|
|
||
Okruhy řešených témat:
Vývojová psychologie - její předmět, metody Determinanty psychického vývoje - zrání, uční, socializace. Modely vývoje, úvod do vývojových teorií Prenatální, novorozenecké období - nejdůležitější vlivy v daném období. Ranná interakce, význam mateřské osoby v novorozeneckém období. Ranný kognitivní a sociální vývoj. Významné vývojové teorie - Piaget, Erikson atd. Teorie sociálně emočního vývoje - definice pojmu, význam pro další psychický vývoj dítěte, různá pojetí.
Dítě ve škole - školní zralost, nástup dítěte do školy, rozvoj kognitivních funkcí. Sociální dovednosti a jejich význam ve škole Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
Studující na základě absolvování předmětu dokážou: a) orientovat se v základních principech vývojové psychologie b) reflektovat přístupy v současné vývojové psychologii a dokáží je provázat s historií vývojové psychologie c) vysvětlit determinaci lidské psychiky, rozlišit procesy zrání a učení včetně jejich významu pro vývoj jedince d) popsat základní teorie psychického vývoje e) specifikovat teorie sociálně emočního vývoje od narození do konce předškolního období f) definovat a popsat periodizaci vývoje podle klíčových teorií g) charakterizovat vývoj jedince od početí do nástupu do školy h) propojovat vývojové aspekty od narození do nástupu do školy se základními teoriemi psychického vývoje Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|