|
|
||
This course is for students who are concerned about studying at university. The course aims to provide a basic overview of study requirements associated with university studies (study plan, system orientation, credits, forms of teaching, forms of certification, work processing, recognition of subjects, electronic registration, application, etc.). In addition to the lecture, the course also includes activities.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Studující získají přímou podporu při orientaci ve studijních plánech, systémech a formách hodnocení, aby lépe porozuměli nárokům vysokoškolského studia. Budou jim vysvětleny způsoby, jak využívat podpůrná opatření určená pro studenty z ohrožených skupin, jako jsou individuální studijní plány, podpora pro studenty se speciálními potřebami nebo socioekonomickým znevýhodněním. Zároveň jim bude ukázáno, jak tato opatření přispívají k jejich úspěchu a rozvoji důležitých dovedností, včetně motivace, psychohygieny a schopnosti zvládat studijní zátěž. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Předmět má 3 kredity, dle ECTS se jedná o studijní zátěž ve výši min. 75 hodin.
V případě distanční výuky se bude pracovat prostřednictvím platformy Zoom, bude k dispozici Moodle se studijními oporami. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Výstupem z předmětu je zápočet. Studenti ho obdrží za aktivní účast na seminářích (účast na aktivitách) a za závěrečnou reflexi, kterou studenti zpracují na základě pokynů vyučujících. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
GRUBER, David. Prokrastinace – odklad, který mrzí. Gruber-TDP, 2013. Jak napsat závěrečnou vysokoškolskou práci. Dostupné z: https://www.studentpoint.cz/jak-napsat-zaverecnou-vysokoskolskou-praci/. LUDWIG, Petr. Konec prokrastinace: Jak přestat odkládat a začít žít naplno. Brno: Jan Melvil Publishing, 2013. Nešpor, Karel. Přirozené způsoby zvládání stresu. Praha: Raabe, 2019. PedInfo. Jak se zorientovat ve studiu na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, 2021/2022. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/pedinfo/ Rady pro prváky - Jak efektivně zvládnout vš studium. Dostupné z: https://www.vejska.cz/clanky/53431. SpecInfo. I. Nástup do studia – praktické informace pro studenty se speciálními potřebami. Dostupné z: https://pedf.cuni.cz/PEDF-260.html. ŠPOK, Dalibor. Zatočte s prokrastinací [seriál]. In: Psychologie.cz [online]. Dostupné z: https://psychologie.cz/zatocte-s-prokrastinaci/
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Témata předmětu 1. Základní orientace ve studiu, co od studia očekávám? 2. Statut studenta se SP – co je potřeba udělat, která opatření lze využívat, na koho se obrátit, modifikace ve výuce 3. Systém podpůrných služeb na UK - podpora všech ohrožených skupin studentů 4. Orientace ve studijním plánu, kreditový systém, studijní zátěž 5. Formy výuky, studijní povinnosti 6. Práce s literaturou, zpracování seminární práce 7. Příprava na atestování (zápočet, zkouška) 8. Domácí příprava, time management 9. Náročné situace, stres a jeho zvládání, psychohygiena 10. Jak se vyvarovat prokrastinace Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Studující z ohrožených skupin objasní principy podpory specifických potřeb a jejich silné a slabé stránky. Vysvětlí, jak orientace ve studijních plánech a systémech ovlivňuje jejich studijní rozvrh a úspěch. Rozliší a porovnají formy podpory, jako je individuální studijní plán, a pochopí jejich přínosy. Naučí se charakterizovat zásady vysvětlování studijních požadavků a aplikovat je na své vlastní studijní situace. Uvedou příklady efektivní komunikace a práce s chybami v rámci svého studia. Formulují zpětnou vazbu popisným jazykem a využijí techniky pro její efektivní poskytování. Objasní, jak jejich diverzita ovlivňuje studijní přístup a navrhnou strategie pro efektivní zapojení do studijního procesu. Navrhnou způsoby pro zvýšení své vlastní participace a aktivitu a uvedou metakognitivní strategie pro zvládání studijní zátěže. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|