SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Therapy in special education - Bibliotherapy - OPBP1S145B
Title: Terapie v sppg - biblioterapie
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBP1Q102A
Annotation -
Students will gain theoretical knowledge about the definition of bibliotherapy and its goals, forms and methods of bibliotherapy, diagnostics in BT, about compilation of bibliotherapy programs and meetings and their evaluation. Students experience some bibliotherapeutic techniques and activities during the lessons.
Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (05.11.2019)
Descriptors - Slovak

Výučba bude prebiehať online cez MS Teams ako videokonference v čase rozvrhu a k dispozícii budú podporné materiály dostupné v Teams a zaslané emailom

Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (12.10.2020)
Course completion requirements -

Seminar work:

  • Deadline - no later than 31.1.2021

 

Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (14.12.2020)
Literature -

KOVÁČOVÁ, B, VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Biblioterapia v ranom a v predškolskom veku. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2018, 160 s. ISBN 978-80-223-4487-6.

PILARČÍKOVÁ-HÝBLOVÁ, S. Biblioterapia. Liptovský Mikuláš: Vydané vlastným nákladom, 1997. 74 s.

VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Vývinová biblioterapia u detí predškolského a školského veku. In Špeciálnopedagogické poradenstvo, Informačný bulletin XIX. Bratislava : Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, 2015, s. 25 – 36. ISBN 978-80-89698-14-1.

VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Využitie vývinovej biblioterapie v inkluzívnom procese na základnej škole. In Expresivita v (art)terapii. Bratislava : Univerzita Komenského, 2016, s. 32 – 40. ISBN 978-80-223-4221-6.

VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Vývinová biblioterapia u detí staršieho školského veku a adolescentov. In EXPRESÍVNE TERAPIE VO VEDÁCH O ČLOVEKU 2016: Biodromálny aspekt liečebnej pedagogiky/ Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie uskutočnenej 28. januára 2016 v Bratislave. Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2016, s. 16 – 25. ISBN 978-80-223-4148-6.

 

KOVÁČOVÁ, B. Vývinovo orientovaná biblioterapia. In HORŇÁKOVÁ, M. (ed.) Včasná intervencia orientovaná na rodinu. Bratislava: Pedagogická fakulta Univerzity Komenského, 2010. s. 180-199. ISBN 978-80-223-2915-6.

MALECOVÁ, B. Prvky biblioterapie na vyučovaní. In Sociálne vzťahy a problémy na školách. Bratislava : Odborné nakladateľstvo Dr. Josef Raabe Slovensko, 2008. 1- 34 s. ISBN 80-89182-03-8.

MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. 2. přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.

SVOBODA, P. Poetoterapie. 1. vyd. Olomouc : UP, 2007. 187 s. ISBN 978-80-244-1682-3.

Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (05.11.2019)
Teaching methods - Slovak

Výučba bude prebiehať online cez MS Teams ako videokonference v čase rozvrhu a k dispozícii budú podporné materiály dostupné v Teams a zaslané emailom

Prvá časť hodiny - prednáška (teoretický výklad)
Druhá časť hodiny - zážitková forma - študenti si vyskúšajú vybrané biblioterapeutické techniky

Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (26.09.2020)
Syllabus - Czech
  1. Vymezení expresivních terapií.
  2. Vymezení základních pojmů: biblioterapie, paremiologická terapie, hagioterapie, pohádkoterapie, poetoterapie, didaktoterapie, kognitivní/afektivní biblioterapie, klinická/vývojová biblioterapie.
  3. Formy biblioterapie.
  4. Oblasti využití biblioterapie.
  5. Diagnostika v biblioterapii.
  6. Struktura biblioterapeutického programu a setkání, principy tvorby cílů biblioterapeutického programu, organizační náležitosti.
  7. Funkce literárního textu využívané v biblioterapii.
  8. Vývoj čtenářského zájmu.
  9. Proces práce s příběhem.
  10. Metoda životního příběhu.
  11. Biografická metoda.
Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (13.09.2019)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html