|
|
|
||
This course offers students the opportunity to get acquainted with the theoretical background and applied models of so-called socio-cultural approaches to the study of thinking and learning in contemporary pedagogical psychology.
In particular, the course presents and contrasts the work of two distinguished authors and creators of socio-cultural theories and approaches to learning and thinking: L.S. Vygotsky and R.Feuerstein. It shows their topicality and potentiality to inspire the current practice of pedagogical and counselling psychology and teaching especially in the field of multiculturalism and so-called dynamic investigation (assessment strategy, which takes into account the potential of the individual to learn and develop rather than actual performance).
Thus, in the cycle of 12 seminar meetings, two important and contemporary perspectives will be introduced, with very inspiring theoretical lines:
1. so-called Vygotskian (resp. neo-vygotskian) approach: following L. S. Vygotsky´s influence in pedagogical and counselling Psychology (That is A. Lurija, B.Rogoff, M. Cole)
2. so-called neo-piagetian approach: based on the work of contemporary Israeli psychologist Reuven Feuerstein and his supporters (Michael Shayer, Alex Kozulin or Robert Burden)
Last update: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (20.05.2019)
|
|
||
Pro výsledné hodnocení práce studenta v semináři přihlíží vyučující k aktivní účasti studenta v jednotlivých seminárních blocích. Prosím proto, svoji neúčast na seminárním setkání řádně omlouvejte. Seminář je hodnocen na podklady vypracování a prezentace seminárního projektu. Podstatou seminárního projektu je strukturované zpracování přínosu vybrané osobnosti z oblasti tzv. sociokulturně orientované psychologie. Cílem seminárního úkolu je představit vybraného badatele jako pokračovatele Vygotského nebo vlivného badatele v oblasti sociokulturně orientované psychologie, osvětlit a na konkrétních příkladech demonstrovat dominantní badatelský zájem daného autora a jeho význam pro další rozvoj poznání v oblasti sociokulturně orientované psychologie. Seminární projekt je zadáván a zpracovávan ve skupině. Každý člen skupiny ovšem zpracuje vlastní text seminární práce v rozsahu cca 3 normostran, ovšem v rámci přípravy své seminární práce bude působit ve spolupráci s kolegy z jeho pracovní skupiny. Celá pracovní skupina následně v závěru semináře zadané téma ( autora a jeho dílo) představí ostatním kolegům v semináři prostřednictvím prezentace s oporou podkladů v powerpoint. Pro odevzdávání seminárních prací bude zde v Moodle zveřeněna odevzdávárna. sledujte proto prosím studijní opory k semináři v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2357 Last update: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (31.08.2021)
|
|
||
Studijní literatura povinná:
Málková, G. (2009): Zprostředkované učení. Portál, Praha.- kapitola Užití zprostředkovaného učení v pedagogické diagnostice a hodnocení a Kapitola věnovaná Dynamickému vyšetřování
Studijní literatura doporučená: Feuerstein a kol. (2014) Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti.Karolinum Praha Kozulin, A. (1998): Psychological tools: A sociocultural Approach to Education. Harvard University Press, Cambridge (Mass.)-část k dispozici v českém překladu v souborech sis. Málková, G. (2008): Umění zprostředkovaného učení. Togga , Praha.
Úplný seznam doporučené literatury s komentáři je k dispozici ve studijních oporách kurzu v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2357#section-0 Last update: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (09.10.2017)
|
|
||
Seminář je realizován formou blokově uspořádaných seminárních setkání.
Odkaz na kurzové studijní opory v Moodle naleznete zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2357¬ifyeditingon=1 Seminární setkání dne 15.10. proběhne v MS Teams v kurzu Socikulturní přístupy odkaz na tým: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a44428dd8c8ca4b76aa2a39407e5352e9%40thread.tacv2/conversations?groupId=6c53d1c1-4114-4a97-8b48-14b0c4a7ded5&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2 kód týmu:
Last update: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (14.10.2021)
|
|
||
Výuka v tomto semináři je ralizována formou 4 na sebe navazujících seminárních bloků. Témata jednotlivých bloků: Blok I. Zprostředkování jako základní pojem Vygotského teorie vývoje poznávacích procesů Blok II. Využití zprostředkování v kontextu intervenčních postupů pro podporu vývoje jazykových (fonologických) schopností Blok III. Využití konceptu zprostředkování v psychologické diagnostice (dynamické diagnostické přístupy) Blok IV. Prezentace seminárních projektů Last update: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (31.08.2021)
|