|
|
|
||
The aim of the course is to provide students of psychology with basic information in counseling psychology, with applications in pedagogical-psychological counseling in education. The topic of the course is the consulting profession, its concept in terms of historical and contemporary. An individual has the right to qualified counseling and psychological help, which provides him with reliable information for decision-making and developing the qualities of his personality, even in managing situation or developmental crises. Attention will be paid to the professional readiness of counselors, the ethics of counseling work, clarification of individual stages of the counseling process. Another topic will be the analysis of the terms diagnostics, interventions, consulting activities in counseling activities with concretization in the field of education. Mental health care as a basic prevention of healthy personality development, benefits of counseling services in this area, development of professional competencies in the field of psychological counseling for persons responsible for the education of children and youth. Counseling centers such as pedagogical-psychological counseling centers have a long tradition in our countries, but since their inception, these facilities have undergone a number of changes. One of the very significant shifts was brought about by the new Act on Preschool, Basic, Secondary, Higher Vocational and Other Education No. 561/2004 Coll., Valid since the beginning of 2005 and specified in counseling practice by Decree 72 of 9 February 2005 on the provision of counseling services in schools and school counseling facilities. This decree names counseling entities (school, school workplace, SPC, PPP) and the conditions necessary for the provision of counseling services and also specifies the scope of counseling activities (Annex No. 1 to Decree No. 72/2005 Coll.). In addition to psychological and special pedagogical diagnostics, considerable attention is also paid to long-term intervention.
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (02.02.2022)
|
|
||
Seznámit studenty se základním pojetím poradenské profese z pohledu historického i současného, pozornost bude věnována zejména výkladu základní terminologie, jednotlivým etapám poradenského procesu, etice poradenské práce a otázkám rozvíjení profesních kompetencí v oblasti poradenství Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Přímá výuka:
Příprava:
Příprava na zkoušku: 24 hodin V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci Zoom, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván Moodle. Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
60% a úspěšnost v závěrečném testu obsah testu je dán výukovými okruhy v prezentaci, uzavřené a otevřené otázky, pro úspěšné absolvování minimální výkon 70% (hodnocen známkou 3). Last update: Kučerová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (29.01.2022)
|
|
||
BALCAR, K. In LANGMEIER, J.; BALCAR, K.; ŠPITZ, J. Dětská psychoterapie. Praha: Avicenum, 1989. BROWN D.-LENT.W. Handbook of counseling psychology. New York 2000. DRAPELA,J.V.; HRABAL, VL.:Vybrané poradenské směry: Teorie a strategie. Praha: UK, 1995. DRYDEN,W.: Poradenství. Portál: Praha, 2008. ELLIOT, J.; PLACE, M. Dítě v nesnázích. Praha: Grada, 2002. GABURA J.; PRUZJNSKA, J. Poradenský proces. Praha: Slon, 1995. GALDARD, K.- D.: Counselling children: a practical introduction. Sage, London 1998. HADJ MOUSSOVÁ, Z.; VALENTOVÁ, L. Poradenské teorie a strategie. Praha: UK, 2002. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. HRABAL, VL.st. Přehled poradenských teorií a strategií. In HADJ MOUSSOVÁ, Z.; VALENTOVÁ, L. Poradenské teorie a strategie. Praha : PF UK, 2002. HUTCHBY, Ian: The discourse of child Counselling. Amsterodam 2007. JEDLICKA, R. a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. K0ŠČO,J. Poradenská psychológia. Bratislava: SPN, 1987. KOHOUTEK,R.: Historie pedagogicko ? psychologického poradenství. CERM, Brno 1999. KOPRIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. LANGMEIER, J.; BALCAR, K.; ŠPITZ, J. Dětská psychoterapie. Praha: Avicenum, 1989. LANGOVÁ, M.:Psychologické aspekty školního poradenství. UJEP, Ústí n.L.2005. LUDEWIG,K.: Systemická terapie. Základy klinické teorie a praxe. PALLATA, Praha 1994. MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1986. NOVÁK,T.: Manželské a rodinné poradenství. Grada, Praha 2006. OAKLANDER,V. Třinácté komnaty dětské duše. Dobříš: Drvoštěp, 2003. OPEKAROVÁ,O.: Kapitoly z výchovného poradenství: školní poradenské služby. UJAK, Praha 2007. PEŠOVÁ, I.-ŠAMALÍK, M.: Poradenská psychologie pro děti a mládež. Grada, Praha 2006. PROCHASKA, J.O.; NORCROSS, J.C. Psychoterapeutické systémy: průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999. PROUT, H.T.; BROWN, D.T. ed.: Counseling and Psychotherapy with Children and Adolescents: Theory and Practice for School and Clinical Settings. USA, New Jersey, 2007. RUDOLPH,L.B.; THOMPSON, CH.L. Counseling children: USA, California, 1992. VAGNEROVA, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: UK, 1997. Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
úspěšnost v závěrečném testu obsah testu je dán výukovými okruhy v prezentaci, uzavřené a otevřené otázky, pro úspěšné absolvování minimální výkon 60% (hodnocen známkou 3). Last update: Kučerová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (29.01.2022)
|
|
||
1. Poradenství v systému psychologických disciplín, laické vs. odborné poradenství, poradenství jako odborná profesní činnost 2. Členění poradenských služeb v aplikační sféře - poradenství ve výchově a vzdělávání, vysokoškolské poradenství, poradenství pro ohrožené skupiny klientů. 3. Partnerské a manželské poradenství, vztahové poradenství. 4. Kariérové poradenství, firemní poradenství. 5. Poradenský proces, cíle, metody, průběh, očekávání klientů, práce se zakázkou. Poradenské činnosti - prevence, diagnostika, náprava a intervence, informační a konzultační činnost. 6. Etické aspekty poradenské práce. Supervize jako nedílná součást výkonu činnosti poradce.
ZAČLENĚNÍ KURZU Kurz ve třetím ročníku bakalářského studia plynule navazuje na základní psychologické disciplíny a uvádí je do kontextu poradenské psychologie. Kurz vytváří informační základ, na nějž navazuje předmět Teorie psychologického poradenství ve výchově a vzdělávání, který bude následně v magisterském studiu seznamovat studenty s již konkrétními poradenskými směry z hlediska teorií a strategií poradenské práce. V tomto souvisejícím předmětu se budou konkretizovat činnosti poradce, které jsou nyní nastíněny obecně. Last update: Kučerová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (30.01.2023)
|