|
|
|
||
Kurz proběhne podle podmínek, nejspíše online přes aplikaci Teams.
Cílem semináře je poskytnout studujícím základní informace o předmětu a metodách psychologie práce a organizace. Teorie bude doplňována konkrétními příklady z praxe. Pozornost bude věnována následujícím tématům : 1. předmět a vývoj psychologie práce a organizace 2. organizace a firemní kultura 3. procesní řízení 4. komunikace v organizaci 5. personální řízení a jeho procesy 6. proces náboru a výběru zaměstnanců 7. proces hodnocení zaměstnanců 8. proces vzdělávání a rozvoj kariéry 9. skupina, tým v organizaci 10. personální audit 11. motivační teorie a jejich využití v organizaci 12. role manažera 13. work / life balance 14. ergonomie a moderní metody řízení Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (04.02.2021)
|
|
||
Požadavky ke kontrole studia: POŽADAVKY NA UKONČENÍ SEMINÁŘE seminární práce a její prezentace (bude vysvětleno na přednášce) Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (09.06.2019)
|
|
||
Literatura: Povinná: ARMSTRONG, M. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1407-3
Hroník, F. Poznejte své zaměstnance. Vydavatelství ERA, 2002. ISBN 80-865-1720-9
KOUBEK, J. Personální práce v malých a středních firmách. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2202-3
VAJNER, L. Výběr zaměstnanců do týmu. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1739-5
Doporučená literatura: BEDRNOVÁ, E.; NOVÝ, I. a kol. Psychologie a sociologie řízení. Praha : Management Press, 2002. ISBN 80-7261-064-3
BĚLOHLÁVEK, F. Jak vést a motivovat lidi. Brno: Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-2235-8
BIRCH, P. Leadership v kostce. Brno: CP Books, 2005. ISBN 80-251-0551-2
BLÁHA, J.; MATEICIUC, A.; KAŇÁKOVÁ, Z. Personalistika pro malé a střední firmy. Brno: CP Books, 2005. ISBN 80-251-0374-9
BRANHAM, L. 7 skrytých důvodů, proč zaměstnanci odcházejí z firem. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2903-9
DĚDINA, J.; ODCHÁZEL, J. Management a moderní organizování firem. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN: 978-80-247-2149-1
Donnelly, J. H., Gibson, L. J., Ivancevich, J. M. Management. Praha: Grada Publishing, 1997. ISBN 80-7169-422-3
FAERBER, Y.; STOWE, Ch. Vedení lidí v praxi. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2009-8
Foot, M., Hook, C., Personalistika, Computer Press, 2002. ISBN 80-722-6515-6
HOLÁ, J. Interní komunikace ve firmě. Brno: Computer Press, 2006. ISBN: 80-251-1250-0.
HRONÍK, F. Hodnocení pracovníků. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1458-2
LUKÁŠOVÁ, R.; NOVÝ, I. Organizační kultura : Od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonnosti podniku. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-274-0648-2
MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0650-4
NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie organizace. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0577-3
PALÁN, Z. Výkladový slovník LIDSKÉ ZDROJE. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-0950-7
PAUKNEROVÁ, D. Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1706-9
PFEIFER, L.; UMLAUFOVÁ, M. Firemní kultura : Konkurenční síla sdílených cílů, hodnot a priorit. Praha : Grada Publishing, 2003. ISBN 80-7169-018-X
PLAMÍNEK, J. Vedení lidí, týmů a firem. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1092-7
SMEJKAL, V.; RAIS, K. Řízení rizik ve firmách a jiných organizacích. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN: 978-80-247-3051-6
ŠIGUT, Z. Firemní kultura a lidské zdroje. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-7357-046-7
VYMĚTAL, Š. Krizová komunikace a komunikace rizika. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN: 978-80-247-2510-9
Články z časopisů Psychologie v ekonomické praxi a Psychologie dnes, internetové zdroje z dané oblasti. Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (09.06.2019)
|
|
||
Sylabus: 1. předmět a vývoj psychologie práce a organizace · náplň oboru · základní pojmy · historie ve světě a u nás · hlavní směry a přestavitelé
2. organizace a firemní kultura · definice organizace · organizační struktura · SWOT analýza · typy organizačních struktur · firemní kultura její znaky · typy firemních kultur, příklady
3. procesní řízení · co je procesní řízení · proces a jeho nastavení · typy procesů v organizaci · příklady procesů
4. komunikace v organizaci · význam komunikace v organizaci · komunikační nástroje (jejich výhody a nevýhody) · porady informativní a řešitelské · workshopy · moderní nástroje komunikace (e-maily, skype, sociální sítě) · externí komunikace
5. personální řízení a jeho procesy · význam personálního řízení v organizaci · role personálního manažera · typy personálních útvarů · procesy v personalistice (nábor a výběr, hodnocení, adaptační programy, finanční politika, motivační nástroje, vzdělávání a rozvoj) · příklady
6. proces náboru a výběru zaměstnanců · požadavek na pracovní místo · popis pracovního místa · profil ideálního kandidáta · kompetenční model · interní + externí nábor · výběrový rozhovor · A.C./D.C. metoda · modelové situace
7. proces hodnocení zaměstnanců · význam zpětné vazby · metody hodnocení (škály, srovnávání, 360 stupňů, aj.) · jednoroční hodnocení zaměstnance (význam, principy, práce s výstupy) · hodnotící rozhovor (zásady vedení, chyby hodnotitele)
8. proces vzdělávání a rozvoj kariéry · význam vzdělávání v organizaci · vzdělávací potřeby · metody vzdělávání · hodnocení vzdělávacího procesu · příklady vzdělávacích programů
9. jedinec, skupina, tým v organizaci · význam týmové spolupráce · jednotlivec x skupina x tým · synergie týmu · týmové role dle Belbina · typologie MBTI · problémové typy · projektový tým · příklady projektů
10. personální audit · zásady a principy personálního auditu · diagnostické metody · typologie zaměstnanců · modelové situace · příklady
11. motivační teorie a jejich využití v organizaci · definice motivace, motivační teorie (Maslow, Herzberg, Frankl, teorie spravedlnosti, expektační teorie) · motivátory a stimulátory v organizaci · individualizace motivace · motivační mapy · systémy benefitů
12. role manažera · základní způsobilosti a role manažera · styly vedení (autoritativní, participativní, delegování, koučování, liberální) · manažer x leader · vedení virtuálních týmů
13. work/ life balance · stress v organizaci · mobbing, bossing, šikana · "burn out syndrom" · vyváženost práce a osobního života
14. Ergonomie a moderní metody řízení · základy ergonomie · pracovní prostředí a podmínky · počítačová gramotnost · leanmanagement - moderní metody řízení (Kaizen, 5S, aj.) Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (09.06.2019)
|