The course provides the deeper insight in following selected topics of social psychology: stereotypes, social stratification and inequalities, interpersonal and group relationships, aggresion between individuals and between groups, values, quality of life and well-being. For each topic, the lecture and discussion will be run. Students´ participation is excepted and required. Student will work in small groups to prepare a theoretical presentation on particular topic or an activity to practise of some aspect.
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (08.06.2019)
Cílem předmětu je hlubší seznámení s vybranými oblastmi sociálně-psychologického teoretizování a výzkumu. Navazuje na základní poznatky ze sociální psychologie, které si studenti a studentky osvojí v kurzu Sociální psychologie 1.
Hlavní témata: 1) postoje a stereotypy - explicitní a implicitní, automatická aktivace 2) hodnotová orientace 3) kvalita života 4) moc, diskriminace a nerovnost 5) afiliace, přátelské a romantické vztahy 6) agrese, násilí
Setkání budou postavena na studentských skupinových pracích (podrobné informace budou představeny na prvním setkání).
V LETNÍM SEMESTRU 2020/2021 BUDE VÝUKA ZAHÁJEN DISTANČNÍ FORMOU. SETKÁNÍ BUDOU PROBÍHAT V PLATFORMĚ ZOOM. K PŘEDMĚTU EXISTUJE KURZ MOODLE.
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2021)
Course completion requirements - Czech
K ukončení kurzu je třeba splnit následující podmínky:
1) účast na seminářích (tolerována je jedna nezdůvodněná absence)
2) vypracování skupinového úkolu a jeho prezentace na semináři
3) vypracování dílčích seminárních úkolů
4) závěrečná ústní zkouška
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2019)
Literature - Czech
Allport, G. W. (2004) O povaze předsudků. Praha: Prostor. (Originál 1954.) Bertrand, M., Mullainathan, S. (2004) Are Emily and Greg more employable than Lakisha and Jamal? American Economic Review 94, 991-1013. Campbell, A., Converse, P. E., Rodgers, W. L. (1976) The Quality of American Life: Perceptions, Evaluations, and Satisfactions. New York: Russell Sage Foundation. Costa, P. T., Jr., McCrae, R. R. (1980) Influence of extraversion and neuroticism on subjective well-being: Happy and unhappy people. Journal of Personality and Social Psychology 38, 668-678. Devine, P. G. (1989) Stereotypes and prejudice: Their automatic and controlled components. Journal of Personality and Social Psychology 56, 5?18. Diener, E., Diener, M., Diener, C. (1995) Factor predicting the subjective well-being of nations. Journal of Personality and Social Psychology 69, 851-864. Fazio, R. H., Jackson, J. R., Dunton, B. C., Williams, C. J. (1995) Variability in automatic activation as an unobtrusive measure of racial attitudes: A bona fide pipeline? Journal of Personality and Social Psychology 69, 1013?1027. Gilbert, D. T., Pelham, B. W., Krull, D. S. (1988) On cognitive busyness: When person perceivers meet persons perceived. Journal of Personality and Social Psychology 54, 733-740. Hnilica, K. (2000) Konflikt hodnot a kvalita života. Československá psychologie, 44, 385-403. Hnilica, K. (2005) Vlivy politické orientace, sociálního srovnávání a osobnosti na spokojenost se životem. Československá psychologie, 49, 97-116. Hnilica, K. (2005) Vlivy materialistické hodnotové orientace na spokojenost se životem. Československá psychologie, 49, 385-398. Hnilica, K. (2007) Vývoj a změny hodnot v dospělosti. Československá psychologie, 51, 437-463. Karlins, M., Coffman, T. L., Walters, G. (1969) On the fading of social stereotypes: Studies in three generations of college students. Journal of Personality and Social Psychology 13, 1-16. Katz, D., Braly, K. W. (1933) Racial stereotypes of 100 college students. Journal of Abnormal and Social Psychology 28, 280-290. Kluckhohn, C. (1951) Values and value orientations in the theory of action. In T. Parsons, E. A. Shils (Eds.): Toward a General Theory of Action. Cambridge, Mass.: Harvard University Press 388-433. Loftus, E. F. (1973) Activation of semantic memory. American Journal of Psychology 86, 331-337. Morris, C. W. (1956) Paths of Life. New York: Braziller. Neely, J. H. (1977) Semantic priming and retrieval from lexical memory: Role of inhibitionless spreading activation and limited-capacity attention. Journal of Experimental Psychology: General 106, 226-254. Nisbett, R. E., Wilson, T. D. (1977) Telling more than we can know: Verbal reports on mental processes. Psychological Review 84, 231-259. Pettigrew, T. F., Meertens R. W. (1995) Subtle and blatant prejudice in western Europe. European Journal of Social Psychology 25, 57-75. Rokeach, M. (1973) The Nature of Human Values. New York: Free Press. Rosenkrantz, P., Vogel, S., Bee, H., Broverman, I., Broverman, D. M. (1968) Sex-roles stereotypes and self-concepts in college students. Journal of Consulting and Clinical Psychology 32, 287-295. Schwartz, S. H., Bilsky, W. (1987) Toward a universal psychological structure of human values. Journal of Personality and Social Psychology 53, 550-562. Strack, F., Deutsch, R. (2004) Reflective and impulsive determinants of social behavior. Personality and Social Psychology Review 8, 220-247. Veenhoven, R. (1999) Quality-of-life in individualistic society: A comparison of 43 nations in the early 1990?s. Social Indicators Research 48, 157-186.
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2019)
Syllabus - Czech
Cílem předmětu je seznámení s teoriemi a výzkumy v několika tématech (viz níše) a prohloubení schopností aplikovat tyto poznatky na studovaná témata.
Kurz bude založen na přednáškách a skupinové práci studujících, jejíž výsledky budou prezentovány na seminářích. Skupinová práce bude zahrnovat četbu odborného textu a přípravu aplikační aktivity či diskuse na dané téma.
Témata:
- Afiliace, vztahy - přátelské a romantické vztahy, jejich vývoj, kulturní specifika
- Agrese - sociálně-psychologické faktory ovlivňují individuální a skupinovou agresi