|
|
|
||
Students get orientation in genres of scholarly texts and are introduced into the role of readers and future authors of research reports.
Last update: Klusák Miroslav, PhDr., CSc. (18.09.2018)
|
|
||
Rozložení časové zátěže studenta: Celková časová zátěž: 83 hodin Výuka: 18 hodin Samostudium literatury: 30 hodin Seminární práce: 35 hodin Distanční výuka (jen v případě omezení prezenční výuky) Předmět bude probíhat na platformě Moodle na odkazu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10229 Heslo bude studentům zasláno v úvodním organizačním emailu. Výuka bude zprostředkována předem nahranými přednáškami a plněním průběžných úkolů suplujících semináře. Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (27.09.2021)
|
|
||
Literatura základní NOLE-HOEKSEMA, S., FREDRICKSON, B. L., LOFTUS, G. R., WAGENAAR, W.A. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál, 2012 (případně následná, ale i předchozí vydání). Publication Manual of the American Psychological Association. Sixth Edition. Washington : APA, 2010.
Literatura doporučená GUBA, E. G., LINCOLN, Y. S. Competing paradigms in qualitative research. In N. K. DENZIN, Y. S. LINCOLN (Eds.), Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage, 1994. s. 105-117. MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Albert, 1999. KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Praha: SPN, 1972. SAYER, A. Method in Social Science. London: Routledge, 1994. ŠANDLEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha: Slon, 2007. ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (27.10.2019)
|
|
||
Distanční výuka v ZS 2020/2021 (jen v případě omezení prezenční výuky) Předmět bude probíhat na platformě Moodle na odkazu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10229 Heslo bude studentům zasláno v úvodním organizačním emailu. Výuka bude zprostředkována předem nahranými přednáškami a plněním průběžných úkolů suplujících semináře. Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (27.09.2021)
|
|
||
Cílem předmětu je orientovat studenty v žánrech odborných textů a jejich uvedení do role čtenářů a budoucích autorů výzkumných zpráv. Zápočet je udělován za seminární práci prezentující rozbor výzkumné zprávy z hlediska struktury IMRD; motivovaný otázkami, které v nich vyvolá čtení encyklopedické učebnice. Studenti si vyberou téma (jev a jeho teorii) z encyklopedické učebnice Psychologie Atkinsonové a Hilgarda; naformulují otázky, které v nich čtení textu vyvolává; vyhledají text výzkumné zprávy, ve které mohou hledat odpovědi na své otázky (standardně v odborném časopise); provedou jeho rozbor z hlediska struktury IMRD (Introduction, Method, Results, Discussion); shrnou poučení k výchozí encyklopedické teorii. Témata 1) Úvod Program předmětu; požadavky na seminární práci; rozdělení mezi vyučující v roli školitele seminární prace. 2) Paradigma, metodologie, metoda Pojem paradigma; paradigma pozitivistické x konstruktivistické (a další členění); T. Kuhn, M. Foucault, K. Popper - paradigma a blízké pojmy; pojem metodologie a metoda (ve spojitosti s paradigmatem); paradigmata v psychologii. 3) Vztahy mezi výzkumem a teorií Teorie jako zdroj výzkumu x teorie jako výsledek výzkumu; funkce teorie v kvalitativním, kvantitativním a smíšeném designu; psychologické směry a jimi upřednostňované typy výzkumů; teorie laické versus teorie vědecké. 4) Kritéria dobrého výzkumu Validita, reliabilita, objektivita, originalita a další charakteristiky (různá pojetí); rozdíly v posuzování výzkumů s kvalitativním, kvantitativním a smíšeným designem; realizace "dobrého" výzkumu; výběr kvalitních zdrojů (porovnávání článků); uplatnění kritérií APA. 5) Psaní odborného textu Fáze procesu přípravy odborného textu; organizace materiálu; volba tématu, struktury a stylu textu; práce s literaturou; účel a podoba tabulek a diagramů; autorská lokace a pozicionalita; typy autorství a jejich úskalí; funkce recenze/kritiky; výběr média pro zveřejnění textu. 6) Žánry odborných textů Obecné: výzkumné zprávy x učebnice encyklopedické a učebnice metodiky (know about x know how); výzkumné zprávy x expertíza a politické stanovisko (tradice, autorita, intuice, věda); metoda výzkumu: empirie (laboratoř/terén), tvorba teorie (pojmy a výklad), systém, kontrola (osobní x veřejná). Žánry článků v odborných časopisech: studie empirické, teoretické, přehledové, metodologické; diskuse a recenze (tradice, autorita, intuice, věda). 7) Rešerše Literatura primární x sekundární. "Prostory" k provádění rešerší (encyklopedie, handbook, encyklopedická monografie; více či méně specializovaný odborný časopis; elektronický katalog knihovny; elektronická databáze anotací a/nebo fulltextů odborných statí; "Google"); kategorie odborných literárních pramenů (literatura primární vs. sekundární; prameny nosné vs. podpůrné/slovníkové/encyklopedické); internet a elektronické databáze (Googlování; základní vs. pokročilé vyhledávání); MVS. 8) Výzkumná zpráva - struktura Základní (IMRD) a doplňkové prvky. Žánry výzkumných zpráv dle strategické volby žánru empirického výzkumu (laboratorní ("se studenty") vs. terénní; etická vs. emická perspektiva; variabilita osob vs. variabilita metod/perspektiv; representativní vs. kredibilní; verifikační/deduktivní vs. heuristický/induktivní; deskriptivní/explanační vs. preskriptivní/evaluační). 9) Teoretická integrita textu Hypotetické myšlení (implikace, kombinace, kvaternalita); kódování empirických dat (paradigma, druhy). Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (27.10.2019)
|
|
||
Distanční výuka 2020/2021: Seminární práce bude odevzdávána v prostředí Moodle. Zápočet je udělován za seminární práci prezentující rozbor výzkumné zprávy z hlediska struktury IMRD; motivovaný otázkami, které v nich vyvolá čtení encyklopedické učebnice. Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (24.09.2020)
|