|
|
|
||
Course introduces students to the basics of financial literacy. Contributes to optimalising preparation of teachers for their profession and motivates them for the financial education of their students. As a financially sound citizen can better secure her and her family, she is able to handle responsibly her financial tools, she is better oriented in financial products and she is able to do better decisions on the financial market. In its conclusion whole course develops individual economical thinking and responsible decision making. Emphasis will be placed on the didactic elaboration of individual topics with regard to the needs of teaching OV and ZSV.
Last update: Tichá Milena, PhDr., CSc. (16.04.2021)
|
|
||
Cílem předmětu je osvojení vědomostí a dovedností vymezených v anotaci. Last update: Tichá Milena, PhDr., CSc. (16.04.2021)
|
|
||
Zápočet. Podmínky získání zápočtu:
V rámci seminářů budou studující samostatně prezentovat referáty k zadaným tématům zaměřeným na zvyšování finanční gramotnosti na základě povinné a doporučené literatury. Na jejich podkladě bude probíhat diskuse směřující k rozvoji samostatného ekonomického myšlení a rozhodování. Důraz bude kladen na odborný rozbor konkrétních příkladů z praxe a na jejich didaktické zpracování s ohledem na potřeby budoucích učitelů. Náměty témat referátů se zaměřením na základy finanční gramotnosti. - Viz Sylabus oddíl B. Základy finanční gramotnosti. (Literatura viz výše). Odkaz na sdílenou tabulku pro rozdělení témat ve výuce mezi studenty: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1lE58HyQOvnviPwl8sp5NYv9vFk7RZgX8/edit?usp=sharing&ouid=106433933236633676925&rtpof=true&sd=true Pokud studující nesplní podmínky požadavků průběžné kontroly a přesto bude chtít získat zápočet, bude muset napsat písemnou seminární práci splňující následující podmínky:
Last update: Tichá Milena, PhDr., CSc. (16.01.2024)
|
|
||
Literatura povinná:
Literatura doporučená:
Last update: Tichá Milena, PhDr., CSc. (15.01.2024)
|
|
||
Sylabus: A. Úvod 1. Ekonomie jako věda – předmět a metody zkoumání. Základní pojmy a problémy. Klíčové didaktické problémy při výchově k ekonomickému myšlení. B. Základy finanční gramotnosti. 1.Hospodaření domácnosti Osobní rozpočet. Vzácnost a obětovaná příležitost. Rozpočet domácnosti. Majetek a závazky domácnosti. Osobní aktiva a osobní pasiva. Rozbor konkrétních příkladů. Životní úroveň. Životní a existenční minimum. Výpočet, kritéria hodnocení, aplikace uvedených ukazatelův oblasti sociální politiky. Didaktické zpracování. 2.Ceny Trh. Nabídka. Poptávka. Cena. Způsoby stanovení ceny. Cenové „praktiky“. Konkurence, nekalá soutěž. Reklama. Rozbor konkrétních příkladů. Inflace, její podstat a důsledky. Ekonomické rozhodování s ohledem na inflaci a deflaci. Didaktické zpracování. 3.Peníze, placení, cenné papíry Peníze. Hotovostní placení. Bezhotovostní placení. Měna. Deviza. Valuta. Kurz. Cenné papíry peněžního trhu. Konkrétní příklady. Didaktické zpracování. 4.Finanční trh Finanční trh – definice. Peněžní a kapitálový trh. Instituce působící na finančním trhu (banky, stavební spořitelny, penzijní fondy, investiční společnosti a jejich podílové fondy, instituce sloužící k obchodování s cennými papíry, pojišťovny, leasingové společnosti, splátkové společnosti). Jejich úloha v ekonomice. Ceny produktů na finančním trhu, jejich hodnocení. Didaktické zpracování. 5.Finanční produkty Kam lze peníze uložit (bankovní vklady, stavební spoření, penzijní připojištění, cenné papíry – úvěrové, majetkové). Kde je možné peníze vypůjčit (účelové a neúčelové úvěry občanům, úvěry podnikatelům, finanční leasing, splátkový prodej). Pojištění (životní pojištění, pojištění majetku, pojištění odpovědnosti) Úloha finančních produktů v ekonomice a v osobním životě, jejich porovnání. Didaktické zpracování. 6.Finanční plánování Finanční plán. Zajištění rizik. Investování - jak zvýšit naše příjmy v budoucnosti (výnos – riziko – likvidita, investování s nižším a vyšším rizikem, kombinace produktů). Rozbor konkrétních příkladů. Jak řešit deficit domácího rozpočtu (dobré a špatné dluhy, snížení výdajů, zvýšení příjmů). Rozbor konkrétních příkladů. Ochrana spotřebitele. Rozbor konkrétních příkladů. Didaktické zpracování. Last update: Tichá Milena, PhDr., CSc. (15.01.2024)
|
|
||
1.Charakterizujte ekonomii jako vědu, předmět a metody zkoumání, ekonomické teorie a nové směry ekonomického myšlení profilující finanční vzdělávání a mající význam pro zvyšování finanční gramotnosti. Vymezte klíčové didaktické problémy při výchově k ekonomickému myšlení a odpovědnému ekonomickému rozhodování. 2.Rozeberte podstatu hospodaření domácnosti, osobní rozpočet, rozpočet domácnosti, majetek a závazky domácnosti, osobní aktiva a osobní pasiva. Rozeberte konkrétní příklady. Charakterizujte životní úroveň, životní a existenční minimum a uveďte, jak jsou uvedené ukazatele využívány v oblasti sociální politiky. Navrhněte didaktické zpracovaní uvedených problémů. 3.Charakterizujte trh, cenu, způsoby stanovení ceny, cenové praktiky, konkurenci, reklamu, nekalou soutěž. Rozeberte konkrétní příklady. Vymezte podstatu inflace a její důsledky a objasněte podstatu ekonomického rozhodování s ohledem na inflaci a deflaci. Navrhněte didaktické zpracovaní uvedených problémů. 4.Popiště podstatu peněz. Charakterizujte hotovostní a bezhotovostní placení. Definujte měnu, devizu, valutu, kurz. Objasněte podstatu Cenných papírů. Uveďte konkrétní příklady. Navrhněte didaktické zpracovaní uvedených problémů. 5. Definujte finanční trh – peněžní a kapitálový trh a uveďte instituce působící na finančním trhu (banky, stavební spořitelny, penzijní fondy, investiční společnosti a jejich podílové fondy, instituce sloužící k obchodování s cennými papíry, pojišťovny, leasingové společnosti, splátkové společnosti). Uveďte jejich úlohu v ekonomice. Zhodnoťte ceny produktů na finančním trhu. Navrhněte didaktické zpracovaní uvedených problémů. 6.Charkterizujte základní finanční produkty. Uveďte kam lze peníze uložit (bankovní vklady, stavební spoření, penzijní spoření, cenné papíry – úvěrové, majetkové). Kde je možné peníze vypůjčit (účelové a neúčelové úvěry občanům, úvěry podnikatelům, finanční leasing, splátkový prodej). Pojištění (životní pojištění, pojištění majetku, pojištění odpovědnosti). Posuďte úlohu finančních produktů v ekonomice a v osobním životě. Navrhněte didaktické zpracovaní uvedených problémů. 7.Charakterizujte finanční plán a posuďte jeho úlohu v osobním životě. Objasněte zajištění rizik. Posuďte význam investování – jak zvýšit příjmy v budoucnosti (výnos – riziko – likvidita, investování s nižším a vyšším rizikem, kombinace produktů). Rozeberte konkrétní příklady. Zvažte, jak řešit deficit domácího rozpočtu (dobré a špatné dluhy, snížení výdajů, zvýšení příjmů). Rozeberte konkrétní příklady. Objasněte podstatu a důvody ochrany spotřebitele. Rozeberte konkrétní příklady. Navrhněte didaktické zpracovaní uvedených problémů. Last update: Tichá Milena, PhDr., CSc. (03.01.2025)
|