SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Practice Teaching - OPBO4O042A
Title: Oborová praxe s reflexí
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/1, MC [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: winter:unknown / 12 (79)
summer:unknown / unknown (79)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: Mgr. Vojtěch Ondráček, Ph.D.
Teacher(s): Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Mgr. Vojtěch Ondráček, Ph.D.
Mgr. Zuzana Terry
Files Comments Added by
download Oborova praxe s reflexi BC - základní informace.pptx Mgr. Vojtěch Ondráček, Ph.D.
Annotation -
Practice Teaching for students of the bachelor study of Civics Basics of Social Sciences (and Civics) introduces students to the context of pedagogical, special pedagogical and psychological practice, and it do so in close relation to specific demands and possibilities of pedagogy (didactics) of civics and social sciences.
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2025)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je uvědomění si vlastních představ o práci učitele OV a ZSV, reflexe postupů vyučujících v praxi, příprava vlastního zapojení do výuky a následná reflexe vývoje profesního pojetí učitele OV a ZSV. 

Last update: Ondráček Vojtěch, Mgr., Ph.D. (12.02.2025)
Descriptors - Czech

Rozložení studijní zátěže (2 ECTS -  50 hodin)

A. 4 hodiny (části hodin) strávené výukou – mikrovýstupy ve dvojici nebo samostatně, domluvené a předem připravené ve spolupráci s provázejícím učitelem.

B. 8 hodin strávených ve výuce pozorováním výuky nebo nepřipravenou asistencí provázejícímu učiteli podle jeho pokynů.

C. 4 hodiny strávené konzultacemi a reflexemi s provázejícím učitelem.

D. 12 hodin reflektivní seminář s vyučujícím UK PedF.

E. 22 hodin samostudia - přípravy mikrovýstupů, zpracování úkolů do portfolia a studiemodborné literatury.

Last update: Ondráček Vojtěch, Mgr., Ph.D. (12.02.2025)
Course completion requirements - Czech
  1. Účast na seminárních setkáních (maximálně 1 povolená absence).

  2. Realizace praxe dle nastavených pravidel

    předložení záznamu o 12 hodinách náslechů.

    popis a reflexe 4 vlastních mikrovýstupů ve výuce

  3. Písemné odevzdání analýzy výukové situace a její prezentace na závěrečném setkání.
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2025)
Literature - Czech

Povinná literatura

CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009.

KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole.  Praha: Portál, 2005.

PÍŠOVÁ, Michaela, ed. Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.

 

Doporučená studijní literatura

HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.

JANÍK, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Brno: Paido 2007.

JANÍK, T.; MAŇÁK, J.; KNECHT,P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009.

LUKÁŠOVÁ, H. Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál, 2010.

PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, 2002.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné školePraha: Portál 1999.

ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R.Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučováníBrno: MU 2016.

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M. a kol.  Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012.

VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006.

Last update: Fapšo Marek, Mgr., Ph.D. (06.02.2023)
Teaching methods - Czech

Základní informace a opora kurzu se nachází v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17263

Před nástupem na praxi je student povinnen absolvovat proškolení. Jedná se zvládnuté pravidel fungování ve vzdělávacích institucích a složení testu v Moodle. 

https://pages.pedf.cuni.cz/praxe/proskoleni-pred-praxemi-kurz-v-moodle/proskoleni-pred-praxemi/

Po splnění podmínek získáte certifikát o proškolení, který předložíte v semináři z oborové praxe. 

Last update: Ondráček Vojtěch, Mgr., Ph.D. (25.02.2025)
Syllabus - Czech

Kurz je vystavěn jako kombinace seminárních setkání, uskutečňování praxe a samostatné práce. První dvě setkání jsou koncipována jako představení základní struktury praxe, jejích cílů a nástrojů. Následně prezenční setkávání nebudou a v tomto mezičase dojde k realizaci praxe dle zadaných podmínek. Poslední dvě setkání budou sloužit ke společné reflexi a zhodnocení zkušeností nabytých během praxí. V celém průběhu kurzu bude možné individuálně konzultovat věci s ním spojené.

1. - 4. hodina: prezenční setkání k reflexi náslechů a přípravě a reflexi mikrovýstupů

5. - 6. hodina: prezenční závěrečné setkání s představením vybrané výukové situace 

 

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2025)
Learning resources - Czech

Nepřímá výuka tohoto předmětu může být podpořena vzdělávacím prostředí moodlu - https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17263.

Last update: Ondráček Vojtěch, Mgr., Ph.D. (12.02.2025)
Learning outcomes - Czech

Studující

  • popíše cíle hodin, kterých se účastnil,
  • na základě náslechů charakterizuje pojetí občanské výchovy nebo ZSV na škole, ve které vykonával praxi,
  • vytvoří plán výukové aktivity (tzv. minivýstupu), odhadne smysluplnost a realizovatelnost existujícího plánu,
  • reflektuje svou aktivitu ve výuce, dokáže poskytnout zpětnou vazbu a radu kolegovi,
  • představí 1 výukovou situaci a identifikuje problém nebo pozitivní příklad, který zde viděl
  • uvede příklad odborného textu, který se představenýn problémem zabývá. 
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (10.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html