Domain Didactics 1 represents the first introduction into questions of the interrelationships between philosophy, social sciences, philosophy of education, theory of education and training, pedagogy and issues of theory and practice of teaching civics and social sciences. This subject introduces students to the horizon of the above-mentioned contexts, motivates them to develop their own didactic thinking. The course introduces students to various perspectives on education, such as personalist, spiritualist, cognitive psychological and other theories.
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (20.01.2023)
Předmět Oborová didaktika 1 představuje pro studenty bakalářského studia první vstup do otázek vzájemných souvislostí mezi filosofií, společenskými vědami, filosofií výchovy, teorií výchovy a vzdělávání, pedagogikou a problematikou teorie a praxe výuky občanské výchovy a společenských věd. Protože se ve výše uvedeném smyslu jedná o kurz úvodní, je zaměřen na to, aby studenty uváděl do obzoru výše pojmenovaných souvislostí, pomáhal jim se v nich orientovat a motivoval je k rozvíjení vlastního didaktického myšlení. Předmět seznamuje studenty s různými úhly pohledů na vzdělávání, např. personalistickými, spiritualistickými, kognitivně psychologickými a dalšími teoriemi.
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (14.11.2022)
Aim of the course - Czech
Cílem oborové didaktika 1 je vybudovat didaktické základy pro výuku občanské výchovy a společenských věd a seznámit jej interakčním paradigmatem didaktiky a s rolí didaktické transformace v přípravě vyučovacího procesu.
Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (07.03.2024)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta
60 - 80
Přidělené kredity
3
Zakončení
Z
Přímá výuka
Přednášky:
1
Cvičení:
1
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
20 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
30 - 40 minut
Samostudium literatury (za semestr)
8 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
6 - 10 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
8 - 10 hodin
Příprava na zápočet
4 - 5 hodiny
Příprava na zkoušku a zkouška
0 hodin
Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (07.03.2024)
Course completion requirements - Czech
Předmět Oborová didaktika 1 je zakončen zápočtem a oceněn 3 kredity, jež odpovídají časové zátěži minimálně 75 hodin.
Dílčí požadavky k zakončení prředmětu:
aktivní účast na seminářích a kooperace se studenty v rámi seminářů (povolené jsou 2 absence s tím, že si studující dílčí úkoly doplní )
průběžné plnění dílčích úkolů zadávaných v jednotlivých seminářích
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2024)
Literature - Czech
Povinná literatura:
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání / Yves Bertrand ; přeložil Oldřich Selucký. 1998. ISBN 8071782165.
KUTHAN, R., PELCOVÁ, N., ZICHA, Z. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0.
VYGOTSKIJ, L. S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2017.
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: MU 2016.
YOUNG, M., MULLER, Johan. On the powers of powerful knowledge. Review of Education, Vol. 1, No. 3, 2013, pp. 229–250.
Doporučená literatura
HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-670-3. JANÍK, Tomáš. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Brno: Paido, 2007. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-139-3. JIRÁSKOVÁ, Věra. Základy společenských věd : pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Díl 2, Péče o obec (o polis). Praha: Eurolex Bohemia, 2004. ISBN 80-86861-29-5. KOŤA, Jaroslav a kol. Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. I. díl, Péče o duši (O osobní identitu). Praha: Eurolex Bohemia, 2004. ISBN 80-86861-30-9. PELCOVÁ, Naděžda a kol. Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Díl 3, Péče o jazyk a komunikaci: (péče o logos jako smysluplnou řeč). Praha: Eurolex Bohemia, 2004. ISBN 80-86861-28-7. SLAVÍK, Jan a kol. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 3. ISBN 978-80-210-8568-8. SLAVÍK, Jan, Jana STARÁ, Klára ULIČNÁ a Petr NAJVAR. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2017. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-210-8758-3. ZICHA, Zbyněk. Vybrané otázky filosofie výchovy. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-658-1.
Rozšíření literatury studenti najdou v moodlu / v teams.
Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (07.03.2024)
Syllabus - Czech
Sylabus předmětu rozdělený do výukových bloků:
1
1. blok výuky - 8. 3. 24
sylabus předmětu (jaro 24)
podmínky splnění předmětu
vztah přednášek a semináře OD I – žákovská úroveň znalosti jako východisko didaktické transformace (DT)
vztah sociálních/humanitních věd a učitelství OV/ZSV
občanská gramotnost / občanské myšlení
pedagogické teorie – Bertrandovo dělení podle os: osa: subjekt (žák), objekt (předměty/disciplíny), společnost (druzí lidé, svět, univerzum), osa pedagogických interakcí
osa pedagogických interakcí (OPI)
jádro učitelské profese: didaktická transformace (vztah mezi OPI a DT)
2. blok výuky – 19. 4. 24
didaktická transformace
akademická znalost
úrovně žákovské znalosti
didaktická redukce a transformace
akademická znalost a její transformace
žákovská znalost a její kontext
Vygotskij a pochopení významu žákovské znalosti
DT
př. rodina / globalizace /
3. blok výuky – 3. 5. 24
výukové cíle
hodnoty a postoje vyučujícího, neutralita a výběr cílů
další faktory podmiňující výběr cílů
občanská gramotnost
akademická znalost
profesní a společenská poptávka (RVP/RVPG)
zodpovědnost vyučujícího
typizace cílů podle úrovně znalostí
akademický
participativní (progresivistický)
emancipační (rekonstrukcionistický)
jejich vzájemný vztah
typizace cílů podle v rámci výukového záměru
př. rodina
Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (07.03.2024)