SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Domain Didactics 1 - OPBO4O041A
Title: Oborová didaktika 1
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 79 / 79 (79)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Teacher(s): Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Mgr. Vojtěch Ondráček, Ph.D.
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPBO4O051A
Annotation -
Domain Didactics 1 represents the first introduction into questions of the interrelationships between philosophy, social sciences, philosophy of education, theory of education and training, pedagogy and issues of theory and practice of teaching civics and social sciences. This subject introduces students to the horizon of the above-mentioned contexts, motivates them to develop their own didactic thinking. The course introduces students to various perspectives on education, such as personalist, spiritualist, cognitive psychological and other theories.
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (20.01.2023)
Aim of the course - Czech

Cílem oborové didaktika 1 je vybudovat didaktické základy pro výuku občanské výchovy a společenských věd a seznámit jej interakčním paradigmatem didaktiky a s rolí didaktické transformace v přípravě vyučovacího procesu. 

Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (07.03.2024)
Descriptors - Czech

 

Celková časová zátěž studenta

60 - 80

Přidělené kredity

3

Zakončení

Z

   

Přímá výuka

 

Přednášky:

1

Cvičení:

1

   

Příprava na výuku

 

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

20 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

30 - 40 minut

Samostudium literatury (za semestr)

8  hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)

10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

6 - 10 hodin

 

 

Plnění předmětu

 

Seminární práce

8 - 10 hodin

Příprava na zápočet

4 - 5 hodiny

Příprava na zkoušku a zkouška

0 hodin

Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (07.03.2024)
Course completion requirements - Czech

Předmět Oborová didaktika 1 je zakončen zápočtem a oceněn 3 kredity, jež odpovídají časové zátěži minimálně 75 hodin.

Dílčí požadavky k zakončení prředmětu:

  • aktivní účast na seminářích a kooperace se studenty v rámi seminářů (povolené jsou 2 absence s tím, že si studující dílčí úkoly doplní )
  • průběžné plnění dílčích úkolů zadávaných v jednotlivých seminářích
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura:

BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání / Yves Bertrand ; přeložil Oldřich Selucký. 1998. ISBN 8071782165.

KUTHAN, R., PELCOVÁ, N., ZICHA, Z. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0.

VYGOTSKIJ, L. S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2017.

ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: MU 2016.

YOUNG, M., MULLER, Johan. On the powers of powerful knowledge. Review of Education, Vol. 1, No. 3, 2013, pp. 229–250.

Doporučená literatura

HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-670-3.
JANÍK, Tomáš. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Brno: Paido, 2007. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-139-3.
JIRÁSKOVÁ, Věra. Základy společenských věd : pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žákyDíl 2, Péče o obec (o polis). Praha: Eurolex Bohemia, 2004. ISBN 80-86861-29-5.
KOŤA, Jaroslav a kol. Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. I. díl, Péče o duši (O osobní identitu). Praha: Eurolex Bohemia, 2004. ISBN 80-86861-30-9.
PELCOVÁ, Naděžda a kol. Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Díl 3, Péče o jazyk a komunikaci: (péče o logos jako smysluplnou řeč). Praha: Eurolex Bohemia, 2004. ISBN 80-86861-28-7.
SLAVÍK, Jan a kol. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 3. ISBN 978-80-210-8568-8.
SLAVÍK, Jan, Jana STARÁ, Klára ULIČNÁ a Petr NAJVAR. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2017. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-210-8758-3.
ZICHA, Zbyněk. Vybrané otázky filosofie výchovy. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-658-1.

 

Rozšíření literatury studenti najdou v moodlu / v teams.



Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (07.03.2024)
Syllabus - Czech

Sylabus předmětu rozdělený do výukových bloků:

1

1. blok výuky - 8. 3. 24

  • sylabus předmětu (jaro 24)
  • podmínky splnění předmětu
  • vztah přednášek a semináře OD I – žákovská úroveň znalosti jako východisko didaktické transformace (DT)
  • vztah sociálních/humanitních věd a učitelství OV/ZSV
  • občanská gramotnost / občanské myšlení
  • pedagogické teorie – Bertrandovo dělení podle os: osa: subjekt (žák), objekt (předměty/disciplíny), společnost (druzí lidé, svět, univerzum), osa pedagogických interakcí
  • osa pedagogických interakcí  (OPI)
  • jádro učitelské profese: didaktická transformace (vztah mezi OPI a DT)

 2. blok výuky – 19. 4. 24

  • didaktická transformace
    • akademická znalost
    • úrovně žákovské znalosti
    • didaktická redukce a transformace
  • akademická znalost a její transformace
  • žákovská znalost a její kontext
  • Vygotskij a pochopení významu žákovské znalosti
  • DT
    • př. rodina / globalizace /

 3. blok výuky – 3. 5. 24

  • výukové cíle
  • hodnoty a postoje vyučujícího, neutralita a výběr cílů
  • další faktory podmiňující výběr cílů
    • občanská gramotnost
    • akademická znalost
    • profesní a společenská poptávka (RVP/RVPG)
    • zodpovědnost vyučujícího
  • typizace cílů podle úrovně znalostí
    • akademický
    • participativní (progresivistický)
    • emancipační (rekonstrukcionistický)
    • jejich vzájemný vztah
  • typizace cílů podle v rámci výukového záměru
    • př. rodina
Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (07.03.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html