SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Domain Didactics 1 - OPBO4O041A
Title: Oborová didaktika 1
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 81 / 84 (81)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Teacher(s): Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Mgr. Vojtěch Ondráček, Ph.D.
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPBO4O051A
Annotation -
The course Subject didactics 1 represents for students of bachelor studies the first entry into the issue of transformation of the disciplinary knowledge of humanities and social sciences into the educational content and pedagogical process of civic education. In this introductory entry, the emphasis is on students' knowledge as a starting point for didactizing subject knowledge.
Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (01.02.2025)
Aim of the course - Czech

Cílem oborové didaktika 1 je vybudovat didaktické základy pro výuku občanské výchovy a společenských věd a seznámit studenty s interakčním paradigmatem didaktiky a s rolí didaktické transformace v přípravě vyučovacího procesu. 

Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (01.02.2025)
Descriptors - Czech

 

Celková časová zátěž studenta

60 - 80

Přidělené kredity

3

Zakončení

Z

   

Přímá výuka

 

Přednášky:

1

Cvičení:

1

   

Příprava na výuku

 

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

20 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

30 - 40 minut

Samostudium literatury (za semestr)

8  hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)

10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

6 - 10 hodin

 

 

Plnění předmětu

 

Seminární práce

8 - 10 hodin

Příprava na zápočet

4 - 5 hodiny

Příprava na zkoušku a zkouška

0 hodin

Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (07.03.2024)
Course completion requirements - Czech

Předmět Oborová didaktika 1 je zakončen zápočtem a oceněn 3 kredity, jež odpovídají časové zátěži minimálně 75 hodin.

Dílčí požadavky k zakončení prředmětu:

  • aktivní účast na seminářích a kooperace se studenty v rámi seminářů (povolené jsou 2 absence s tím, že si studující dílčí úkoly doplní )
  • průběžné plnění dílčích úkolů zadávaných v jednotlivých seminářích
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura:

BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání / Yves Bertrand ; přeložil Oldřich Selucký. 1998. ISBN 8071782165.

KUTHAN, R., PELCOVÁ, N., ZICHA, Z. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0.

VYGOTSKIJ, L. S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2017.

ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: MU 2016.

Doporučená literatura

HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. I

JANÍK, Tomáš. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Brno: Paido, 2007. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. 

KOŤA, Jaroslav a kol. Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 

PELCOVÁ, Naděžda a kol. Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 

PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999.

SLAVÍK, Jan, Jana STARÁ, Klára ULIČNÁ a Petr NAJVAR. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2017. 

Rozšíření literatury studenti najdou v moodlu / v teams.



Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (01.02.2025)
Syllabus - Czech

Sylabus přednášek rozdělený do výukových bloků:


1. blok výuky - 28. 2. 25

  • vztah sociálních/humanitních věd a učitelství OV/ZSV
  • občanská gramotnost / občanské myšlení
  • pedagogické teorie – Bertrandovo dělení podle os: osa: subjekt (žák), objekt (předměty/disciplíny), společnost (druzí lidé, svět, univerzum), osa pedagogických interakcí
  • osa pedagogických interakcí  (OPI)
  • jádro učitelské profese: didaktická transformace (vztah mezi OPI a DT)

 2. blok výuky – 14. 3. 25

  • didaktická transformace
    • akademická znalost
    • úrovně žákovské znalosti
    • didaktická redukce a transformace
  • akademická znalost a její transformace
  • žákovská znalost a její kontext
  • Vygotskij a pochopení významu žákovské znalosti
  • DT
    • př. rodina

 3. blok výuky – 25. 4. 25

  • výukové cíle
  • hodnoty a postoje vyučujícího, neutralita a výběr cílů
  • další faktory podmiňující výběr cílů
    • občanská gramotnost
    • akademická znalost
    • profesní a společenská poptávka (RVP/RVPG)
    • zodpovědnost vyučujícího
  • typizace cílů podle úrovně znalostí
    • akademický
    • participativní 
    • emancipační 
    • jejich vzájemný vztah
  • typizace cílů podle výukového záměru
    • př. rodina

Sylabus seminářů

1. seznámení s postupem práce, rozdělení do skupin, proces didaktické transformace a jeho dílčí kroky v seminářích

2. vlastní zkušenosti studentů jako východisko procesu vyučování, sdílení vlastních zkušeností a jejich tematizace

3. témata vlastních zkušeností, otázky, které z nich vyplývají a cíle vyučování

4. akademické znalosti a jejich využití při stanovování cílů výuky

5. reflexe přístupu k tématu v učebnicích a kurikulu

6. návrh vlastní aktivity pro výuku OV a reflexe jejího cíle   

Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (01.02.2025)
Learning resources - Czech

Moodle studijní opora https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17270

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (24.02.2025)
Learning outcomes - Czech

Po absolvování předmětu studenti:

  • chápou rozdíl mezi akademickými znalostmi a vzdělávacím obsahem;
  • rozumí klíčovému významu žákovské znalosti v procesu didaktické transformace;
  • dokáží stanovit komplexní a dílčí cíle výukového procesu;
  • umí provést základní transformaci akademické znalosti na vzdělávací obsah. 
Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (01.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html