|
|
|
||
The course Subject didactics 1 represents for students of bachelor studies the first entry into the issue of transformation of the disciplinary knowledge of humanities and social sciences into the educational content and pedagogical process of civic education. In this introductory entry, the emphasis is on students' knowledge as a starting point for didactizing subject knowledge.
Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (01.02.2025)
|
|
||
Cílem oborové didaktika 1 je vybudovat didaktické základy pro výuku občanské výchovy a společenských věd a seznámit studenty s interakčním paradigmatem didaktiky a s rolí didaktické transformace v přípravě vyučovacího procesu. Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (01.02.2025)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (07.03.2024)
|
|
||
Předmět Oborová didaktika 1 je zakončen zápočtem a oceněn 3 kredity, jež odpovídají časové zátěži minimálně 75 hodin. Dílčí požadavky k zakončení prředmětu:
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2024)
|
|
||
Povinná literatura: BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání / Yves Bertrand ; přeložil Oldřich Selucký. 1998. ISBN 8071782165. KUTHAN, R., PELCOVÁ, N., ZICHA, Z. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0. VYGOTSKIJ, L. S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2017. ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: MU 2016. Doporučená literatura HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. I JANÍK, Tomáš. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Brno: Paido, 2007. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. KOŤA, Jaroslav a kol. Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. PELCOVÁ, Naděžda a kol. Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999. SLAVÍK, Jan, Jana STARÁ, Klára ULIČNÁ a Petr NAJVAR. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2017. Rozšíření literatury studenti najdou v moodlu / v teams. Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (01.02.2025)
|
|
||
Sylabus přednášek rozdělený do výukových bloků: 1. blok výuky - 28. 2. 25
2. blok výuky – 14. 3. 25
3. blok výuky – 25. 4. 25
Sylabus seminářů 1. seznámení s postupem práce, rozdělení do skupin, proces didaktické transformace a jeho dílčí kroky v seminářích 2. vlastní zkušenosti studentů jako východisko procesu vyučování, sdílení vlastních zkušeností a jejich tematizace 3. témata vlastních zkušeností, otázky, které z nich vyplývají a cíle vyučování 4. akademické znalosti a jejich využití při stanovování cílů výuky 5. reflexe přístupu k tématu v učebnicích a kurikulu 6. návrh vlastní aktivity pro výuku OV a reflexe jejího cíle Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (01.02.2025)
|
|
||
Moodle studijní opora https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17270 Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (24.02.2025)
|
|
||
Po absolvování předmětu studenti:
Last update: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (01.02.2025)
|