Introduction to Study of Civics - OPBO4O011A
Title: Úvod do studia ZSV
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2025
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 130 / 129 (130)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Teacher(s): Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D.
PhDr. Salim Murad, Ph.D.
Mgr. Vojtěch Ondráček, Ph.D.
Mgr. Zuzana Terry, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPBO4O023A, OPBO4O031A, OPBO4O043A, OPBO4O033A, OPBO4O032A
Opinion survey results   Examination dates   WS schedule   Noticeboard    E-learning course
Files Comments Added by
download ___Úvod do studia ZSV (OPBO4O011A); 2025-2026 v004.pdf Harmonogram výuky Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
download Zadání úkolu 3.docx Zadání Úkolu č.3 Odborný písemný projev Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Annotation -
The main aim of the course Introduction to the Study of the Social Sciences is to introduce students to the basic issues and problems of the social sciences, empirical research and philosophy. In addition, learners will be introduced to the basic aspects of the social sciences in terms of the relationship between theory and empirical research, the definition of philosophy, the characteristics of basic research strategies (quantitative and qualitative strategies), research ethics, and selected epistemic issues in the social sciences and philosophy. In addition, the course facilitates students' entry into and basic orientation to the university and academic environment.
Last update: Hyánková Tereza, PhDr., Ph.D. (09.10.2023)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je osvojení dovedností a znalostí popsaných v anotaci předmětu. Absolvent předmětu bude obeznámen se základními charakteristikami společenských věd, filozofie a jejich vzájemným vztahem. Bude schopen rozumět textům z této oblasti a účinně s nimi pracovat.

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (08.09.2024)
Descriptors - Czech

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

Doba očekávané přípravy na 1 seminář 

30 minut

Samostudium literatury (za semestr)

4 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)

6 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

15 hodin

               

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (10.09.2025)
Course completion requirements - Czech

Podmínky úspěšného zakončení předmětu:

-        docházka a aktivní účast – max. 2 absence na seminářích; 

-        odevzdání průběžně zadávaných úkolů (celkem čtyř) – viz harmonogram předmětu; nahraný dokument v SISu.

Pokud studující nesplní podmínku minimální účasti a bude chtít získat atestaci, bude muset napsat písemnou práci splňující následující podmínky:

-        max. 5 normostran textu – tj. 9000 znaků včetně mezer,

-        korektně používaný citační a poznámkový aparát s jednotným standardem odkazů na literaturu a na prameny a s odpovídajícím seznamem použité literatury a pramenů,

-        studující při psaní písemné práce musí pracovat minimálně s jednou odbornou monografií,

-        v práci musí být jasně formulovaná výzkumná otázka (či sada otázek),

-        téma práce je třeba předem osobně konzultovat s vyučujícím předmětu,

práce musí být odevzdána nejpozději do konce posledního týdne výuky v semestru odesláním na e-mail vyučujícího.

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (05.09.2025)
Literature - Czech

Povinná literatura:

Disman, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2002.

Fay, Brian. Současná filosofie sociálních věd. Multikulturní přístup. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002.

Novotná, Hedvika; Špaček, Ondřej a Šťovíčková, Magdaléna (eds.). Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK, 2019, s. 15–33, 57–90, 93–114, 257–287.

 

 

Doporučená literatura:

Eco, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997.

Nussbaum, Martha Craven. Ne pro zisk: proč demokracie potřebuje humanitní vědy. Praha: Filosofia, 2017.

Šanderová, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (08.09.2024)
Teaching methods - Czech

Přednášky a semináře.
Na přednáškách jsou představeny základní problémy, pojmy a přístupy týkající se společenských věd.
V seminářích probíhá diskuse nad tématy vztahujícími se k přednáškám.

Last update: Lánský Ondřej, PhDr., Ph.D. (08.10.2025)
Syllabus - Czech

1.  

1. Úvodní hodina a seznámení s předmětem a seznámení s akademickým prostředím katedry, fakulty a univerzity

2.    Předmět, struktura a vymezení společenských věd

3.  Analýza odborných textů a jejich interpretace

4. Předmět, struktura a vymezení filozofie a její vztah se společenskými vědami

5. Vybrané epistemologické spory ve společenských vědách a filozofii

6.   Odborný písemný projev, zásady vypracování odborné práce a vybrané žánry (anotace, abstrakt, resumé, excerpta, seminární práce, esej apod.)

7.   Ústní projev

8.   Vztah empirického výzkumu a společenských věd

9.   Etika výzkumu

10. Kvalitativní výzkum I

11.   Kvalitativní výzkum II 

12. Kvantitativní výzkum

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (10.09.2025)
Learning resources - Czech

Moodle

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (10.09.2025)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • rozpoznává jednotlivé typy textů (esej, seminární práce, odborný text aj.);
  • diskutuje hlavní argumenty a kontext odborného textu;
  • při čtení odborných textů úspěšně používá techniku čtení SQ4R;
  • charakterizuje hlavní epistemologické přístupy ve společenských vědách a filosofii;
  • rozpozná vybrané žánry odborného písemného projevu (anotace, abstrakt, resumé);
  • v odborném písemném projevu se řídí pravidly odkazování a citací;
  • uvede příklady neetického jednání ve společenskovědním výzkumu;  
  • prokáže, že má povědomí o nekognitivních složkách vzdělání, umí vyjmenovat a stručně charakterizovat tyto složky
  • vysvětlí důležitost práce s nekognitivními složkami vzdělání pro úspěšné zvládání studia nejen u sebe, nýbrž i u těch, které bude jednou učit
  • vyjmenuje hlavní metody kvalitativního výzkumu, popíše jeho výhody a nevýhody;
  • rozezná vhodnost kvalitativního výzkumu pro jasně formulovanou výzkumnou otázku;
  • identifikuje a vysvětlí rozdíly mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem a představí jejich výhody a nevýhody;
  • bude schopen vyhledat a interpretovat sekundární datové zdroje na příkladu práce s výsledky výzkumu veřejného mínění;
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (20.09.2024)