SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Medical Propedeutics I - OPBO3S207A
Title: Medicinská propedeutika I
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, C [HT]
Capacity: 22 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Klára Mališka Maratová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBO3Q101A, OPBO3S103A
Is pre-requisite for: OPBO3S303A
Annotation -
The aim of the course is to equip students with theoretical knowledge of functionally conceived somatology. It presents knowledge about the individual systems of the human body, deepens the basics of human biology with regard to the propedeutic needs of the study of special education. It deals with the issues of health and quality of life of a person within the framework of multidisciplinary understanding of pain treatment and life of a person with disabilities.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Descriptors - Czech

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednáška 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 56 hodin

Příprava na zápočet: 40 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Course completion requirements - Czech

Zkouška prostřednictvím testu.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Literature - Czech

Povinná literatura:

KOPECKÝ, M., CICHÁ, M. Somatologie pro učitele.Olomouc: UP, 2005. 263 s. ISBN 80-244-1072-9.

KOTULÁN, J. (ed.) Základy zdravotních nauk pro pedagogy. Brno: MU, 1999.

MRZENA, B. Pediatrie: vybrané kapitoly pro studující speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Brno: Paido, 2009. 109 s. ISBN 978-80-7315-182-9.

ŠMARDA a kol. Biologie pro psychology a pedagogy. Praha: Portál, 2004. 422 s. ISBN 978-80-7367-343-7.

SCHREIBER, M. a kol. Funkční somatologie. Praha: H&H, 2007. 468 s. ISBN 80-86022-28-5.

TŮMA, S., HOŘÁK, J. Vrozené anomálie diagnostikované zobrazovacími metodami v dětském věku. Jinočany: H&H, 1995. ISBN 80-85787-67-9.

Doporučená literatura:

KÁBRT, J., KÁBRT, J. Lexicon medicum. Třetí, doplněné a přepracované vydání. Praha: Galén, 2015. ISBN 978-80-7492-200-8.

KAPOUNEK, B., KAPOUNEK, A. Ortopedie a neurologie pro speciální pedagogy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989.ISBN 80-7066-073-2.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Syllabus - Czech

Obsahové vymezení:

1.      Holistické pojetí zdraví a kvalita života

2.      Anatomie a fyziologie pohybového ústrojí, srdečně – cévního ústrojí, dýchacího ústrojí, trávicího ústrojí, vylučovacího ústrojí, kožního ústrojí, nervového ústrojí.

3.      Člověk se smyslovou vadou.

4.      Základní poznatky z infektologie, alergologie

5.      Poruchy rozmnožovacího ústrojí, reprodukční a sexuální chování jako rizikový faktor.

6.      Prevence poruch zdraví

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html