SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Supervised Reflection Program for Special Educators II - OPBO3S107A
Title: Program řízené reflexe speciálního pedagoga I
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 25 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Guarantor: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): Mgr. Ing. Jana Horynová, Ph.D.
Co-requisite : OPBO3Q101A, OPBO3S102A, OPBO3S103A, OPBO3S104A, OPBO3S105A, OPBO3S106A
Is co-requisite for: OPBO3Q101A, OPBO3S102A, OPBO3S103A, OPBO3S104A, OPBO3S106A, OPBO3S105A
Is pre-requisite for: OPBO3S304A, OPBO3S305A
Annotation -
The subject reflects the practical work of students at workplaces, during which they apply their theoretical knowledge and gain new experience with the reality of the profession. Their experiences from field practice II are subsequently the subject of a joint discussion and personal consultation with the head of practice. In the subject Field practice II, students enter practice at the assigned workplace, where they expand their internship activities with assistant work under the supervision of a designated worker - a special pedagogue in practice. The student participates in activities in the selected school facility and prepares material for the "reflective practice" that follows. The subject Program of guided reflection of a special pedagogue II creates a space for sharing experiences from professional practice, for exchanging information obtained by performing individual tasks directly in practice. Students reflect on practice, including supervision. Findings recorded in the portfolio are mutually reflected under the supervision of the teacher. It leads students to a deeper understanding of the issue and the professionalization of professional activities.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Descriptors - Czech

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 50 hodin

·         oborová praxe, zpracování reflektivních úkolů a příprava na semináře 46 hodin

Příprava na zápočet: 30 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Je nutné si naistalovat Office 365 pro studenty , návod zde:

https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/

Odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams Vam bude zaslan pozvankou.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Course completion requirements - Czech

Vložení dokumentace praxe (záznamy z hospitací, přípravy na vlastní asistentskou praxi, průběžné hodnocení vlastní praxe, potvrzení o účasti na praxi a potvrzení o mlčenlivosti) do Moodle (bude upřesněno v rámci seminářů).

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Literature - Czech

Povinná literatura

BARTOŇOVÁ, M.,  PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykovauniverzita. 2011. ISBN 978-80-7315-159-1.

BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie - skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-366-5.

Doporučená literatura:

MALEŇÁKOVÁ, Š. VILÍMOVÁ, Š. Pedagogická praxe - cesta od teorie k realitě. In Pedagogická praxe a oborové didaktiky. Brno: MSD spol. s.r.o., 2008. s. 262-265, 4 s. ISBN 978-80-7392-052-4.

DÝTROVÁ, R. A M. KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-2472-863-6.

SLAVÍK, J., SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. In Pedagogika, XLIII, 1993, č.2, s.155-161.

NEZVALOVÁ, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 72 s. ISBN 8024402084.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Syllabus - Czech

Obsahové vymezení: 

Využívání portfolia v průběhu odborné praxe

Asistenční činnost, příprava, sdílení zkušeností jako součást formativního hodnocení.

Shrnující reflexe oborové praxe II.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html