|
|
|
||
The subject reflects the practical work of students at workplaces, during which they apply their theoretical knowledge and gain new experience with the reality of the profession. Their experiences from field practice II are subsequently the subject of a joint discussion and personal consultation with the head of practice. In the subject Field practice II, students enter practice at the assigned workplace, where they expand their internship activities with assistant work under the supervision of a designated worker - a special pedagogue in practice. The student participates in activities in the selected school facility and prepares material for the "reflective practice" that follows. The subject Program of guided reflection of a special pedagogue II creates a space for sharing experiences from professional practice, for exchanging information obtained by performing individual tasks directly in practice. Students reflect on practice, including supervision. Findings recorded in the portfolio are mutually reflected under the supervision of the teacher. It leads students to a deeper understanding of the issue and the professionalization of professional activities.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka: · cvičení 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 50 hodin · oborová praxe, zpracování reflektivních úkolů a příprava na semináře 46 hodin Příprava na zápočet: 30 hodin celkem V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle. Je nutné si naistalovat Office 365 pro studenty , návod zde: https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/ Odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams Vam bude zaslan pozvankou. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
Vložení dokumentace praxe (záznamy z hospitací, přípravy na vlastní asistentskou praxi, průběžné hodnocení vlastní praxe, potvrzení o účasti na praxi a potvrzení o mlčenlivosti) do Moodle (bude upřesněno v rámci seminářů). Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
Povinná literatura BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykovauniverzita. 2011. ISBN 978-80-7315-159-1. BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie - skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-366-5. Doporučená literatura: MALEŇÁKOVÁ, Š. VILÍMOVÁ, Š. Pedagogická praxe - cesta od teorie k realitě. In Pedagogická praxe a oborové didaktiky. Brno: MSD spol. s.r.o., 2008. s. 262-265, 4 s. ISBN 978-80-7392-052-4. DÝTROVÁ, R. A M. KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-2472-863-6. SLAVÍK, J., SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. In Pedagogika, XLIII, 1993, č.2, s.155-161. NEZVALOVÁ, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 72 s. ISBN 8024402084. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
Obsahové vymezení: Využívání portfolia v průběhu odborné praxe Asistenční činnost, příprava, sdílení zkušeností jako součást formativního hodnocení. Shrnující reflexe oborové praxe II. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|