SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Special Education of Individuals with Intellectual Disability - OPBO3S105A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s mentálním postižením
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: 25 / 25 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Guarantor: prof. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Co-requisite : OPBO3Q101A, OPBO3S102A, OPBO3S103A, OPBO3S104A, OPBO3S106A, OPBO3S107A
Is co-requisite for: OPBO3Q101A, OPBO3S102A, OPBO3S103A, OPBO3S104A, OPBO3S106A, OPBO3S107A
Is pre-requisite for: OPBO3S402A
Annotation -
Students will gain an overview of the starting points and principles of supporting people with intellectual disabilities in the context of psychosocial and cognitive peculiarities of intellectual disabilities. They will acquire basic terminology, become familiar with the etiology of intellectual disability. The aim of the course is to develop critical, independent thinking in students, to describe changes in the position of people with intellectual disabilities in society, their causes and consequences for the theory and practice of special education and other helping professions.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Aim of the course - Czech

Studující

  • charakterizuje mentální postižení (poruchu vývoje intelektu)
  • uvede jednotlivá pásma mentálního postižení a popíše jejich specifika
  • popíše a vysvětlí formy vhodné podpory člověka s lehkým/ středně těžkým/ těžkým mentálním postižením  
Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 34 hodin

·         seminární práce 30 hodin

·         plnění úkolů a příprava na semináře 20 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem

Výuka v předmětu bude probíhat prezenční formou. Pokud by v průběhu semestru došlo k vyhlášení opatření, která by prezenční formu výuky znemožňovala, bude výuka realizována alternativně, online, prostřednictvím nástroje Microsoft Teams.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Course completion requirements - Czech

Účast na seminářích (min. 70%), zkouška - test (v případě neúspěchu dva opravné pokusy).

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Literature - Czech

ČERNÁ, M.; ŠIŠKA, J.; STRNADOVÁ, I.; TITZL, B., KAINOVÁ, T. Česká psychopedie. Praha: Portál, 2015.978-80-246-1565-3.

HANÁK, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo s oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4452-9.

VALENTA, M.; MULLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-7320-.

ŠIŠKA, J.; BEADLE-BROWN, J.; KÁŇOVÁ, Š., & f, P. SocialInclusionthroughCommunityLiving: CurrentSituation, Advances and Gaps in Policy. In Practice and Research. SocialInclusion, 6(1), 94-109. 2018.

FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7368-150-1

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Syllabus - Czech

Obsahové vymezení:

1. Historická retrospektiva postavení člověka s mentálním postižením ve společnosti.

2. Koncept mentálního postižení (terminologie, diagnostika, etiologie).

3. Rodina s mentálně postiženým dítětem.

4. Právní postavení člověka s postižením resp. s mentálním postižením.

5. Komunikační specifika mentálního postižení.

6. Psychosociální a edukační specifika mentálního postižení.

7. Faktory sociálního začleňování.

8. Východiska a principy podpory člověka s mentálním postižením, kvalita života.

9. Aktuální informace související se vzděláváním žáků s mentálním postižením (legislativa, realita, problémy).

Závěrečná reflexe.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Learning outcomes - Czech

Studující

  • uvede a vysvětlí základní terminologii v oblasti mentálního postižení/poruchy vývoje intelektu
  • charakterizuje etiologii mentálního postižení 
  • charakterizuje jednotlivá pásma mentálního postižení a související psychosociální specifika člověka s mentálním postižením 
  • navrhne vhodné formy vzdělávání dítěte s lehkou/ střední/ těžkou poruchou vývoje intelektu v předškolním věku
  • navrhne vhodné formy vzdělávání žáka s lehkou/ střední/ těžkou poruchou vývoje intelektu ve školním věku 
  • navrhne vhodné způsoby podpory člověk s lehkým/ středně těžkým/ těžkým mentálním postižením v dospělém věku
  • charakterizuje základní práva lidí s mentálním postižením a uvede vybrané postupy na podporu práv lidí s mentálním postižením 

 

Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html