|
|
|
||
Students will gain an overview of the starting points and principles of supporting people with intellectual disabilities in the context of psychosocial and cognitive peculiarities of intellectual disabilities. They will acquire basic terminology, become familiar with the etiology of intellectual disability. The aim of the course is to develop critical, independent thinking in students, to describe changes in the position of people with intellectual disabilities in society, their causes and consequences for the theory and practice of special education and other helping professions.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
Studující
Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 24 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 34 hodin · seminární práce 30 hodin · plnění úkolů a příprava na semináře 20 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem Výuka v předmětu bude probíhat prezenční formou. Pokud by v průběhu semestru došlo k vyhlášení opatření, která by prezenční formu výuky znemožňovala, bude výuka realizována alternativně, online, prostřednictvím nástroje Microsoft Teams. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
Účast na seminářích (min. 70%), zkouška - test (v případě neúspěchu dva opravné pokusy). Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
ČERNÁ, M.; ŠIŠKA, J.; STRNADOVÁ, I.; TITZL, B., KAINOVÁ, T. Česká psychopedie. Praha: Portál, 2015.978-80-246-1565-3. HANÁK, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo s oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4452-9. VALENTA, M.; MULLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-7320-. ŠIŠKA, J.; BEADLE-BROWN, J.; KÁŇOVÁ, Š., & f, P. SocialInclusionthroughCommunityLiving: CurrentSituation, Advances and Gaps in Policy. In Practice and Research. SocialInclusion, 6(1), 94-109. 2018. FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7368-150-1 Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
Obsahové vymezení: 1. Historická retrospektiva postavení člověka s mentálním postižením ve společnosti. 2. Koncept mentálního postižení (terminologie, diagnostika, etiologie). 3. Rodina s mentálně postiženým dítětem. 4. Právní postavení člověka s postižením resp. s mentálním postižením. 5. Komunikační specifika mentálního postižení. 6. Psychosociální a edukační specifika mentálního postižení. 7. Faktory sociálního začleňování. 8. Východiska a principy podpory člověka s mentálním postižením, kvalita života. 9. Aktuální informace související se vzděláváním žáků s mentálním postižením (legislativa, realita, problémy). Závěrečná reflexe. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
Studující
Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
|