SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Propedeutics of Special Education - OPBO3S103A
Title: Propedeutika speciální pedagogiky
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: 25 / 25 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Guarantor: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Co-requisite : OPBO3Q101A, OPBO3S102A, OPBO3S104A, OPBO3S105A, OPBO3S106A, OPBO3S107A
Is co-requisite for: OPBO3Q101A, OPBO3S107A, OPBO3S106A, OPBO3S105A, OPBO3S104A, OPBO3S102A
Is pre-requisite for: OPBO3S207A, OPBO3S206A, OPBO3S205A, OPBO3S204A, OPBO3S203A, OPBO3S202A, OPBO3S302A, OPBO3S201A
Annotation -
At the level of contemporary knowledge, the subject presents history and the current direction of the concepts of support for people with disabilities. It focuses mainly on the constitution and development of special pedagogy as a scientific field with its interdisciplinary links. Its aim is to acquaint students with the world of people with disabilities and their special needs with emphasis on traditional and newly assigned target groups of special pedagogy. Socialization from a historical perspective and integration and inclusion as a process will be introduced. Students will be acquainted with current special pedagogical literature and the latest research in this area.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Aim of the course - Czech

Studující  prokáže znalosti ohledně důležitých potřeb lidí se znevýhodněním.

Last update: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodin.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 40 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 40 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 34 hodin celkem

V případě nařízené distanční výuky: Přednáška: proběhne dle rozvrhu prostřednictvím platformy MS Teams

Seminář: Výuka bude probíhat dle rozvrhu zpravidelným zadáváním  úkolů emailem,  které budou studenti pravidelně reflektovat  a na tyto reflexe budou dostávat  průběžnou zpětnou vazbu. Toto bude kombinováno dle přesných instrukcí a opět dle rozvrhu  s online setkáními prostřednictvím MS Teams

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Literature - Czech

Povinná literatura:

SLOWÍK, J. Speciální pedagogika, 2. aktualizované a doplněné vydání, Praha: GRADA, 2016. ISBN978-80-271-0095-8.

Speciální pedagogika.Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta, UK, ISSN 1211-2720.

TITZL,B. Postižený člověk ve společnosti. Praha: UK, 2000. ISBN 80-86039-90-0.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-802-3.

Doporučená literatura:

MUŽÁKOVÁ, M. Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha: Pedagogická fakulta,UK. 2016, ISBN 978-80-72890-874-5.

VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství. Být matkou postiženého dítěte. Praha:UK,2009 Karolinum. ISBN 978-80-246-1616-2.

FIALOVÁ, I., OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání.Brno: Paido ,2012. ISBN978-80-7315-233-8.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Requirements to the exam - Czech

písemný test, seminární práce

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Syllabus - Czech

Obsahové vymezení:
1. Reflexe vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním.

2. Právní vědomí a člověk se znevýhodněním s důrazem na vývoj norem týkajících se výchovy, vzdělávání a sociální péče.

3. Diskriminace a antidiskriminace. Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením.

4. Nestátní neziskové organizace jako cesta k humanizaci a různorodosti služeb pro lidi se znevýhodněním.

5. Pokusy o periodizaci péče o postižené a vztahů k nim. Socializace z dějinného pohledu.

6. Vývoj podoborů speciální pedagogiky

7. Diskriminace a antidiskriminace, Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením (2006)

8. Nové trendy ve speciální pedagogice.

9. Nestátní neziskové organizace jako cesta k humanizaci, rozvoji a různorodosti zdravotních a sociálních služeb

10. Paliativní péče a rozvoj hospicových zařízení v ČR

11. Speciální pedagogika osob v období senia

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Learning outcomes - Czech

Studující popíše jednotlivé typy zdravotního postižení. Na konkrétní příkladu vysvětlí specifické potřeby dané osoby se znevýhodněním. Zdůvodní potřebu podpůrných opatření ve školní třídě pro děti a žáky se SVP.

Last update: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html