|
|
|
||
The aim of the course is to introduced students with individual categories of communication disorders. Students will get an overview of etiological factors and symptoms, get acquainted with different classifications. As part of the seminars, students will work with the professional sources of contemporary speech therapy, they will gain knowledge about a comprehensive approach to people with communication disorders as a part of speech therapy intervention, they will have the opportunity to understand the role of the speech therapist in interdisciplinary cooperation in the provision of comprehensive care, they will also be introduced with counseling services provided by the Ministry of Education, Ministry of Health, Ministry of Social Services.
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studující s kategoriemi narušené komunikační schopnosti, jejich etiologií, klasifikací, symptomatologií a aktuálními přístupy logopedické intervence. Studující budou seznámeni s důležitostí mezioborové spolupráce a problematikou poskytování logopedické intervence ve zdravotnickém, školském a sociálním sektoru. Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (19.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
- aktivní účast v seminářích, plnění a prezentace zadaných seminárních aktivit - zpracování písemné semestrální práce na zadané téma - ověřování získaných znalostí formou průběžných testů - závěrečný písemný test - ústní zkouška Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (08.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: BOČKOVÁ, B. Postupy při vzdělávání žáků se specificky narušeným vývojem řeči. MuniPRESS, 2017. ISBN 978-80-210-8137-6 (EAN 9788021081376) BENDOVÁ, P. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3853-6. LECHTA, V. Koktavost: integrativní přístup. 2.rozšiř. a přeprac. vydání. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-643-8 KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9. Doporučená literatura: KEREKRÉTIOVÁ, A. Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2264-1. KLENKOVÁ, J. a kol. Terapie v logopedii. Brno: MU, 2007. ISBN 978-80-210-4463-0. KOUKOLÍK, F. Lidský mozek. Funkční systémy. Norma a poruchy. 2. aktual. a rozšiř. vydání. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-632-2. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5. ŠAROUNOVÁ, J. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. EAN 9788026207160. ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-546-6. další aktuální zdroje budou zadávány v průběhu seminářů Last update: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
Obsah: 1.Neurogenní vývojové poruchy jazyka. Specificky narušený vývoj řeči a jazyka, vývojová dysfázie, etiologie, symptomatologie, logopedická intervence. Edukace dětí a žáků se specificky narušeným vývojem řeči a jazyka. 2. Mutismus –dělení, etiologie, komplexní péče. 3. Afázie – etiologie, klasifikace, komplexní péče o osoby s afázií. 4. Dysartrie – vývojová dysartrie , získaná dysartrie – etiologie, klasifikace, symptomatologie. Problematika dysfagie. Logopedická intervence. 5. Poruchy plynulosti řeči – balbuties, tumultus sermonis. Vymezení, etiologie, symptomy, logopedická intervence u koktavosti a breptavosti. 6. Poruchy řeči při vrozených vývojových vadách v orofaciální oblasti a velofaryngální dysfunkci. Huhňavost, palatolalie. Logopedická intervence. 7. Poruchy hlasu- etiologické faktory, projevy, dělení. Hlasová hygiena. 8. Symptomatické poruchy řeči – etiologie. Symptomatické poruchy řeči u mentálně postižených osob, u tělesně postižených, u smyslových postižení. Specifika logopedické intervence. 9. Základní poznatky z oblasti alternativní a augmentativní komunikace. Možnosti užití AAK systému u vrozených i získaných narušení komunikační schopnosti. 10. Poradenské služby poskytované dětem s narušenou komunikační schopností a jejich zákonným zástupcům. Poradenství pro dospělé osoby s narušenou komunikační schopností. Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (08.09.2024)
|
|
||
Studující dokáže: - terminologicky vymezit neurovývojové poruchy, jejich etiologii a klasifikaci; - terminologicky vymezit specificky narušený vývoj jazyka a řeči; - terminologicky vymezit vývojovou poruchu jazyka, její etiologii a symptomatologii; - terminologicky vymezit elektivní mutismus, jeho etiologii a symptomatologii; - terminologicky vymezit afázii, její etiologii a symptomatologii; - terminologicky vymezit dysartrii, její etiologii a symptomatologii; - terminologicky vymezit poruchy plynulosti řeči, jejichetiologii a symptomatologii; - terminologicky vymezit poruchy vznikající v důsledku vývojových vad orofaciální oblasti, jejich etiologii a symptomatologii; - terminologicky vymezit poruchy hlasu, jejich etiologii a symptomatologii; - terminologicky vymezit symptomatické poruchy komunikace, jejich etiologii a symptomatologii; - popsat vývoj řeči, jazyka a komunikace u dětí s tělesným, mentálním a smyslovým postižením; - terminologicky vymezit pojmy alternativní a augmentativní komunikace; - vyjmenovat a popsat jednotlivé systémy AAK využívané u dětí a dospělých s NKS; - vybrat a zdůvodnit výběr vhodného AAK systému u vybraného případu; - vymezit logopedickou intervenci a vyjmenovat příklady přístupů užívaných při poskytování logopedické intervence u jednotlivých druhů NKS; - uvést možnosti dostupných poradenských služeb určených osobám s NKS. Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (19.09.2024)
|