SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Propedeutics of Special Education - OPBO1S103A
Title: Propedeutika speciální pedagogiky
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/2, Ex [HT]
Capacity: 25 / 25 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Co-requisite : OPBO1Q101A, OPBO1S102A, OPBO1S104A, OPBO1S105A, OPBO1S106A, OPBO1S107A
Is co-requisite for: OPBO1S107A, OPBO1S106A, OPBO1S105A, OPBO1S104A, OPBO1S102A, OPBO1Q101A
Is pre-requisite for: OPBO1S114A, OPBO1O115A, OPBO1S116A, OPBO1S134B, OPBO1S135B, OPBO1S136B, OPBO1S113A, OPBO1S112A, OPBO1S137B, OPBO1S110A, OPBO1S109A, OPBO1S108A, OPBO1S111A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (04.02.2022)
At the level of contemporary knowledge, the subject presents history and the current direction of the concepts of support for people with disabilities. It focuses mainly on the constitution and development of special pedagogy as a scientific field with its interdisciplinary links. Its aim is to acquaint students with the world of people with disabilities and their special needs with emphasis on traditional and newly assigned target groups of special pedagogy. Socialization from a historical perspective and integration and inclusion as a process will be introduced. Students will be acquainted with current special pedagogical literature and the latest research in this area.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (10.02.2022)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodin.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 30 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 52 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

V případě nařízené distanční výuky: Přednáška: proběhne dle rozvrhu prostřednictvím platformy MS Teams

Seminář: Výuka bude probíhat dle rozvrhu zpravidelným zadáváním  úkolů emailem,  které budou studenti pravidelně reflektovat  a na tyto reflexe budou dostávat  průběžnou zpětnou vazbu. Toto bude kombinováno dle přesných instrukcí a opět dle rozvrhu  s online setkáními prostřednictvím MS Teams

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.04.2020)

Povinná literatura:

SLOWÍK, J. Speciální pedagogika, 2. aktualizované a doplněné vydání, Praha: GRADA, 2016. ISBN978-80-271-0095-8.

Speciální pedagogika.Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta, UK, ISSN 1211-2720.

TITZL,B. Postižený člověk ve společnosti. Praha: UK, 2000. ISBN 80-86039-90-0.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-802-3.

Doporučená literatura:

MUŽÁKOVÁ, M. Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha: Pedagogická fakulta,UK. 2016, ISBN 978-80-72890-874-5.

VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství. Být matkou postiženého dítěte. Praha:UK,2009 Karolinum. ISBN 978-80-246-1616-2.

FIALOVÁ, I., OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání.Brno: Paido ,2012. ISBN978-80-7315-233-8.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (03.09.2021)

písemný test, seminární práce

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.04.2020)

Obsahové vymezení:
1. Reflexe vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním.

2. Právní vědomí a člověk se znevýhodněním s důrazem na vývoj norem týkajících se výchovy, vzdělávání a sociální péče.

3. Diskriminace a antidiskriminace. Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením.

4. Nestátní neziskové organizace jako cesta k humanizaci a různorodosti služeb pro lidi se znevýhodněním.

5. Pokusy o periodizaci péče o postižené a vztahů k nim. Socializace z dějinného pohledu.

6. Vývoj podoborů speciální pedagogiky

7. Diskriminace a antidiskriminace, Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením (2006)

8. Nové trendy ve speciální pedagogice.

9. Nestátní neziskové organizace jako cesta k humanizaci, rozvoji a různorodosti zdravotních a sociálních služeb

10. Paliativní péče a rozvoj hospicových zařízení v ČR

11. Speciální pedagogika osob v období senia

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (11.09.2023)

Účast na seminářích (min. 70%), zkouška formou písemného testu (v případě neúspěchu dva opravné pokusy), seminární práce.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html