|
|
|
||
At the level of contemporary knowledge, the subject presents history and the current direction of the concepts of support for people with disabilities. It focuses mainly on the constitution and development of special pedagogy as a scientific field with its interdisciplinary links. Its aim is to acquaint students with the world of people with disabilities and their special needs with emphasis on traditional and newly assigned target groups of special pedagogy. Socialization from a historical perspective and integration and inclusion as a process will be introduced. Students will be acquainted with current special pedagogical literature and the latest research in this area.
Last update: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (04.02.2022)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodin. Přímá výuka: · přednášky 24 hodin · cvičení 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 30 hodin · zpracování úkolů a příprava na semináře 52 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem V případě nařízené distanční výuky: Přednáška: proběhne dle rozvrhu prostřednictvím platformy MS Teams Seminář: Výuka bude probíhat dle rozvrhu zpravidelným zadáváním úkolů emailem, které budou studenti pravidelně reflektovat a na tyto reflexe budou dostávat průběžnou zpětnou vazbu. Toto bude kombinováno dle přesných instrukcí a opět dle rozvrhu s online setkáními prostřednictvím MS Teams Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (10.02.2022)
|
|
||
Účast na seminářích (min. 70%), zkouška formou písemného testu (v případě neúspěchu dva opravné pokusy), seminární práce. Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
Povinná literatura: SLOWÍK, J. Speciální pedagogika, 2. aktualizované a doplněné vydání, Praha: GRADA, 2016. ISBN978-80-271-0095-8. Speciální pedagogika.Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta, UK, ISSN 1211-2720. TITZL,B. Postižený člověk ve společnosti. Praha: UK, 2000. ISBN 80-86039-90-0. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-802-3. Doporučená literatura: MUŽÁKOVÁ, M. Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha: Pedagogická fakulta,UK. 2016, ISBN 978-80-72890-874-5. VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství. Být matkou postiženého dítěte. Praha:UK,2009 Karolinum. ISBN 978-80-246-1616-2. FIALOVÁ, I., OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání.Brno: Paido ,2012. ISBN978-80-7315-233-8. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.04.2020)
|
|
||
písemný test, seminární práce Last update: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (03.09.2021)
|
|
||
Obsahové vymezení: 2. Právní vědomí a člověk se znevýhodněním s důrazem na vývoj norem týkajících se výchovy, vzdělávání a sociální péče. 3. Diskriminace a antidiskriminace. Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením. 4. Nestátní neziskové organizace jako cesta k humanizaci a různorodosti služeb pro lidi se znevýhodněním. 5. Pokusy o periodizaci péče o postižené a vztahů k nim. Socializace z dějinného pohledu. 6. Vývoj podoborů speciální pedagogiky 7. Diskriminace a antidiskriminace, Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením (2006) 8. Nové trendy ve speciální pedagogice. 9. Nestátní neziskové organizace jako cesta k humanizaci, rozvoji a různorodosti zdravotních a sociálních služeb 10. Paliativní péče a rozvoj hospicových zařízení v ČR 11. Speciální pedagogika osob v období senia Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.04.2020)
|