SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Introduction to mathematics for lower and upper secondary teachers - OPBM3M011A
Title: Úvod do matematiky pro učitele ZŠ a SŠ
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, MC [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 100 / 72 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13861#section-0
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. David Janda, Ph.D.
Teacher(s): JUDr. Mgr. Filip Beran
Mgr. David Janda, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPBM3M051A, OPBM3M042A
Is interchangeable with: OKBM3M011A
Annotation -
The course is devoted to basic mathematical concepts (and related skills), on which lower and upper secondary mathematics is based. Knowledge of these concepts is assumed in all other mathematical subjects. SYLABUS: Sets, statements, proofs. Propositional and predicate calculus. Sessions on a set, representation. Binary operations, basic algebraic structures (group, field of integrity, solid). Numerical fields, axioms and models. Natural numbers, Pean axioms, induction, number systems. Real numbers, extended real numbers, supremum and infimum. Intervals, subsets of real numbers. Complex numbers. Real functions. Definition field and field of values, restrictions. Folding, inverse functions. Operations between functions. Linear transformation of function graphs. Simplicity, limitations and limitations. Monotony in point and interval, convexity and concavity. Parity and periodicity.
Last update: Janda David, Mgr., Ph.D. (13.09.2022)
Descriptors - Czech
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 24 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 12 hodin
   
Plnění předmětu  
Příprava na zkoušku a zkouška 4 hodin
Last update: Jančařík Antonín, doc. RNDr., Ph.D. (04.09.2021)
Literature - Czech

HEJNÝ, M., STEHLÍKOVÁ, N. Elementární matematika. UK v Praze, PedF, Praha, 2000.

HEJNÝ, M., STEHLÍKOVÁ, N. Elementární matematika, část II. UK v Praze, PedF, Praha, 2001.

BUŠEK, I. Řešené maturitní úlohy z matematiky. 3.vyd. Prometheus, Praha, 2005.

PETÁKOVÁ, J. Matematika - příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na vysoké školy. Prometheus, Praha, 1998.

BLAŽEK, J. a kol. Algebra a teoretická aritmetika 1. Praha, SPN, 1983.

HRUŠA, K., DLOUHÝ, Z., ROHLÍČEK, J. Úvod do studia matematiky. Praha, Karolinum, 1991.

NOVOTNÁ, J. a kol. Sbírka úloh z matematiky (nejen) pro přípravu k maturitě a přijímacím zkouškám na vysoké školy. 2. vyd. Praha, Scientia, 2000.

NOVOTNÁ, J. TRCH, M. Algebra a teoretická aritmetika, Sbírka příkladů část 3, Základy algebry. 2. Vyd. Praha, UK-PedF, 2004.

BOTEK, L. Výukový materiál k základům teorie elementárních funkcí (bakalářská práce). PedF UK, Praha, 2016.

VESELÝ, J. Matematická analýza pro učitele I, II. Matfyzpress, Praha, 1997.

Last update: STEHLIKO (12.09.2019)
Requirements to the exam - Czech

Podmínky splnění: docházka na cvičení alespoň 80 % (v případě kombinovaného studia není docházka povinná) a úspěšné složení závěrečného testu. Ten se koná písemně ve vypsaných termínech během zkouškového období a skládá se ze dvou částí, jejichž obsahem je ověření praktických dovedností i teoretických znalostí z probíraného učiva.

Last update: Janda David, Mgr., Ph.D. (01.10.2024)
Syllabus - Czech

(1) Úvod – co je matematika

(2) Přirozená čísla

(3) Dělitelnost, Základní věta aritmetiky

(4) Celá, racionální a reálná čísla

(5) Komplexní čísla

(6) Množiny

(7) Logika

(8) Relace

(9) Funkce, zobrazení

(10) Operace

(11) Algebraické struktury

(12) Shrnutí a závěr

Last update: Beran Filip, JUDr. Mgr. (11.09.2023)
Learning resources - Czech
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13861
Last update: Beran Filip, JUDr. Mgr. (26.10.2022)
Learning outcomes - Czech

Student s porozuměním vyřeší úlohy zadané v předmětu.
Student s porozuměním formuluje definice a tvrzení vymezených konceptů, vysvětlí je a prezentuje je pomocí příkladů a protipříkladů.
Student provede a vysvětlí důkazy vybraných tvrzení.
Student po případném upozornění na chybu s touto chybou pracuje a dokáže revidovat postupy jmenovaných činností s ohledem na tuto chybu.

Last update: Janda David, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html