|
|
|
||
|
Zaměření předmětu: Literatura jako nástroj sebepoznání. Čtení jako cesta k sobě. Texty, které léčí, příběhy, které pomáhají. Čtení jako prostředek rozvoje žáků. Literární texty v práci pedagoga.
Anotace: Nejprve se zaměříme na definici a historii biblioterapie, dále její typologii. Budeme se zabývat biblioterapií a jejím využitím ve škole pedagogy ve výuce, zaměříme se na využití Biblio pracovních listů v hodinách a seznámíme se s vhodnými literárními texty včetně čítankových. Dále si prakticky vyzkoušíme karty,Kouzelná cesta, a jejich terapeutický potenciál v práci učitele. Seznámíme se s texty, které pomáhají zvládnout dětem a dospělým obtížné životní situace. Výběr vhodných literárních textů pro jednotlivé ročníky. Zmíníme Pohádkoterapii a součástí přednášek bude také téma dětské ilustrace. Přednášky budou též sloužit jako návod jak v praxi propojit biblioterapii s arteterapií .
Jedná se o předmět, který je realizován s podporou projektu projektu ESF+ na UK, registrační číslo: CZ.02.02.XX/00/23_022/0008957, klíčová aktivita 6. Má podobu skupinových setkání, ve kterých budou studenti pracovat na možnostech využití literatury pro vlastní rozvoj. Jde tedy o užití prvků bibliografie. Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (05.09.2025)
|
|
||
|
Předmět má 12 hodin přednášek, 12 hodin seminářů, celkem 24 hodin výuky na učebně. Na každý seminář - 2 hodiny přípravy, tj. 24 hodin. Příprava seminárního výstupu ve dvojicích - 20 hodin. Samostudium 12 hodin. Příprava na zápočet 10 hodin Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (05.09.2025)
|
|
||
|
A. Aktiní zapojení se v hodinách. B. Odevzdání seminární práce na téma: Má oblíbená kniha připravit si pro ostatní studenty vyučovací hodinu jako pro žáky (text, obrázky, cvičení), kde uplatní studenti praktickou ukázku biblioterapeutické práce s textem z konkrétní knihy. C. Odevzdává se emailem do pondělí 24. 11. 2025. Během prosince proběhnou praktické ukázky. Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.09.2025)
|
|
||
|
Bubeníčková, P. (2023). Biblioterapie v pedagogické a knihovnické praxi. Fraus Kašparová, J., (2012). Biblioterapie pro děti, bakalářská diplomová práce, MU FF, Ústav pedagogických věd Kudrnová, I., (2020). Poetoterapeutická a biblioterapeutická intervence u vybrané skupiny klientů, UP Olomouc Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (05.09.2025)
|
|
||
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (05.09.2025)
|
|
||
|
Po absolvování předmětu studenti: A. Orientují se ohledně pojmu biblioterapieXčtenářství. B. Umí propojit teoretické poznatky a praktické ukázkybiblioterapeutických metod a technik. C. Uplatňují biblioterapii v pedagogické praxi nebo ve výuce Čj i v ostatních předmětech. D. Prakticky využívají texty s biblioterapeutickou složkou přímo ve výuce v hodinách literatury i ve volnočasových aktivitách s dětmi. Propojují prakticky s arteterapií (případně dramaterapií či muzikoterapií). E. Dokáží vyhledat vhodné biblioterapeutické texty, vhodně je využít jako inspiraci ve výuce u dětských čtenářů (např. biblioterapie jako prevence-příprava na zvládání problematických životních situací, podpořit vlastní čtenářství, naučit dítě vnímat čtení jako aktivitu užitečnou pro život, využití pozitivního vlivu biblioterapie v třídním kolektivu). F. Ovládají Storytelling-jako efektivní nástroj komunikace, tato praktická dovednost budoucích učitelů je aplikována při práci s dětmi, důraz je kladen na rozvoj vlastních prezentačních dovedností. G. Dokáží texty vhodným způsobem používat ve výuce, efektivně vystihnout podstatné a zaměřit se na praktickou stránku. H. Zvládnou vyhledat a vyhodnotit tištěné i elektronické informační zdroje. Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.09.2025)
|
