SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Learning styles and strategies as a means of successful study - OPBK2K015C
Title: Učební styly a strategie jako prostředek úspěšného studia
Guaranteed by: Akademická poradna (41-AP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2025
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: 15 / 15 (15)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Kristýna Janyšková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Kristýna Janyšková, Ph.D.
Annotation - Czech
Jedná se o předmět, který je realizován s podporou projektu projektu ESF+ na UK, registrační číslo: CZ.02.02.XX/00/23_022/0008957, klíčová aktivita 6. Má podobu skupinových setkání, ve kterých mají studenti možnost poznat vlastní učební styl a osvojit si praktické postupy pro efektivnější studium. V průběhu 12 setkání (90 minut) se účastníci seznámí s různými strategiemi a technikami, které podporují učení, koncentraci a zvládání studijních nároků. Program se může věnovat například práci s textem a poznámkami, paměťovým technikám, plánování času, přípravě na zkoušky, organizaci studijního prostředí, psaní akademických textů či práci s motivací a stresem. Součástí skupiny je také prostor pro sdílení zkušeností, vyzkoušení konkrétních metod a jejich přizpůsobení individuálním potřebám. Na závěr si každý student vytvoří osobní „manuál učení“, který mu pomůže zvládat vysokoškolské studium s větší jistotou a menším stresem.
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (01.09.2025)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je rozvíjet studijní kompetence studentů prostřednictvím sebepoznání a praktického nácviku strategií, které umožňují efektivně a dlouhodobě zvládat vysokoškolské studium.

Last update: Janyšková Kristýna, PhDr., Ph.D. (31.08.2025)
Descriptors - Czech

Předmět má 3 kredity, dle ECTS se jedná o studijní zátěž ve výši min. 75 hodin.

  • Výuka - 24 hodin (bude zajišťována blokově) - 12 hodin přednášky, 12 hodin semináře
  • Příprava na semináře, skupinové aktivity mimo výuku - 24 hodin
  • Samostudium 20 hodin
  • Reflexe aktivit na semináři - zápočtová práce 7 hodiny

V případě distanční výuky se bude pracovat prostřednictvím platformy Zoom, bude k dispozici Moodle se studijními oporami.

Last update: Janyšková Kristýna, PhDr., Ph.D. (31.08.2025)
Course completion requirements - Czech

Výstupem z předmětu je zápočet. Studenti ho obdrží za aktivní účast na seminářích (min. 70 %), za průběžné odevzdávání zadaných úkolů v prostředí Moodle a za závěrečnou reflexi, kterou studenti zpracují na základě pokynů vyučujících.

Last update: Janyšková Kristýna, PhDr., Ph.D. (04.09.2025)
Literature - Czech
  • CVIKOVÁ, J. a kol. (2017). Jak se učit na vysoké škole. Praha: Grada.

  • ČÁP, J., MAREŠ, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.

  • BROWN, P. C., ROEDIGER, H. L., McDANIEL, M. A. (2014). Make It Stick: The Science of Successful Learning. Cambridge, MA: Harvard University Press.

  • NEWPORT, C. (2016). Deep Work: Rules for Focused Success in a Distracted World. New York: Grand Central Publishing.

  • DUHIGG, C. (2012). The Power of Habit. New York: Random House.

  • KOUKOLÍK, F. (2015). Mozek a jeho duše. Praha: Galén.

  • KONDO, M. (2019). Radost z práce. Brno: Jan Melvil Publishing.

  • MOOC kurz: Learning How to Learnwww.learninghowtolearn.com
Last update: Janyšková Kristýna, PhDr., Ph.D. (04.09.2025)
Teaching methods - Czech

Výuka probíhá formou interaktivních seminářů a workshopů, které kombinují krátké prezentace vyučujícího, skupinové aktivity, praktický nácvik studijních technik a řízenou reflexi zkušeností studentů. Důraz je kladen na aktivní zapojení účastníků, práci ve dvojicích i menších skupinách, diskusi v plénu a průběžné domácí úkoly podporující aplikaci vyzkoušených strategií v reálném studiu.

Last update: Janyšková Kristýna, PhDr., Ph.D. (04.09.2025)
Syllabus - Czech
  1. Jak se vlastně učím(e)? 

  2. Učební styly v praxi

  3. Organizace pracovního prostředí a návyků

  4. Čtení a poznámky, které se dají použít

  5. Paměť, opakování a time management

  6. Průběžná reflexe

  7. Psaní a zkoušky bez utrpení

  8. Kritické myšlení a práce se zdroji

  9. Prokrastinace a stanovování cílů

  10. Režim a učení – spánek, rytmus, energie

  11. Prezentace a veřejné vystupování

  12. Závěrečná reflexe
Last update: Janyšková Kristýna, PhDr., Ph.D. (04.09.2025)
Learning outcomes - Czech

Po absolvování kurzu student:

  1. rozpozná svůj učební styl (např. podle VARK nebo Kolbova cyklu) a dokáže jej zohlednit při volbě studijních postupů,

  2. zhodnotí své studijní návyky a identifikuje oblasti, které potřebují změnu či posílení,

  3. uplatňuje základní strategie aktivního čtení a tvorby poznámek, které zvyšují efektivitu učení,

  4. využívá paměťové techniky a metody opakování (např. active recall, spaced repetition),

  5. plánuje studijní čas na úrovni semestru, týdne i dne a umí používat jednoduché nástroje pro time management,

  6. aplikuje techniky psaní akademických textů (od osnovy po první draft, práce se zdroji a citacemi),

  7. zvládá základní strategie přípravy na zkoušky a dokáže pracovat s nervozitou a stresem,

  8. navrhne a realizuje úpravy svého studijního prostředí a digitálních návyků s cílem zvýšit soustředění,

  9. využívá digitální i analogové nástroje pro podporu učení (např. kartičky, aplikace typu Anki),

Last update: Janyšková Kristýna, PhDr., Ph.D. (31.08.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html