Předmět je určen pro nově přijaté studenty, kteří stojí na začátku vysokoškolského studia a hledají jistotu v novém prostředí. Kurz nabízí bezpečný prostor, kde si krok za krokem osvojí praktické návyky a dovednosti, které jim usnadní orientaci v systému studia i každodenní fungování na fakultě. Studenti si vyzkouší, jak plánovat semestr a zvládat studijní zátěž, jak přistupovat k učení a psaní akademických textů a naučí se, kde hledat potřebné informace i podporu. Důraz je kladen na praktické nácviky, sdílení zkušeností a okamžité využití v reálném studijním životě. Předmět je určen pro studenty 1. ročníků. Je realizován s podporou projektu projektu ESF+ na UK, registrační číslo: CZ.02.02.XX/00/23_022/0008957, klíčová aktivita 6.
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (01.09.2025)
Aim of the course - Czech
Cílem předmětu je podpořit nově přijaté studenty při adaptaci na vysokoškolské studium a pomoci jim osvojit si základní studijní kompetence. Studenti se naučí orientovat se v pravidlech a systémech fakulty, plánovat studijní povinnosti a efektivně komunikovat s vyučujícími. Získají dovednosti v oblasti akademického psaní, práce s literaturou a e-zdroji a vyzkouší si strategie pro zvládání učení, zátěže i atestací. Předmět zároveň poskytne přehled dostupných poradenských služeb a podpoří rozvoj praktických návyků, které vedou k úspěšnému a udržitelnému studiu.
Last update: Janyšková Kristýna, PhDr., Ph.D. (31.08.2025)
Descriptors - Czech
Předmět má 3 kredity, dle ECTS se jedná o studijní zátěž ve výši min. 75 hodin.
Výuka - 24 hodin (bude zajišťována blokově) - 12 hodin přednášky, 12 hodin semináře
Příprava na semináře, skupinové aktivity mimo výuku - 24 hodin
Samostudium 20 hodin
Reflexe aktivit na semináři - zápočtová práce 7 hodiny
V případě distanční výuky se bude pracovat prostřednictvím platformy Zoom, bude k dispozici Moodle se studijními oporami.
Last update: Janyšková Kristýna, PhDr., Ph.D. (31.08.2025)
Course completion requirements - Czech
Výstupem z předmětu je zápočet. Studenti ho obdrží za aktivní účast na seminářích (min. 70 %), za průběžné odevzdávání zadaných úkolů v prostředí Moodle a za závěrečnou reflexi, kterou studenti zpracují na základě pokynů vyučujících.
Last update: Janyšková Kristýna, PhDr., Ph.D. (04.09.2025)
Literature - Czech
CVIKOVÁ, J. a kol. (2017). Jak se učit na vysoké škole. Praha: Grada.
ČÁP, J., MAREŠ, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
MARTÍNKOVÁ, V. a kol. (2014). Vysokoškolákem s lehkostí: příručka studijních dovedností. Brno: Masarykova univerzita.
KURELOVÁ, M. a kol. (2018). Studijní dovednosti pro vysokou školu. Ostrava: Ostravská univerzita.
KOUKOLÍK, F. (2015). Mozek a jeho duše. Praha: Galén.
Last update: Janyšková Kristýna, PhDr., Ph.D. (04.09.2025)
Teaching methods - Czech
Kurz je veden zážitkovou formou s využitím interaktivních prvků. V hodinách se střídají krátké vstupy vyučujícího s praktickými cvičeními, prací ve dvojicích i malých skupinách a společnými diskusemi. Studenti si přímo na seminářích zkoušejí konkrétní techniky a následně je reflektují. Součástí jsou také domácí úkoly, které podporují přenos nově nabytých dovedností do každodenní praxe.
Last update: Janyšková Kristýna, PhDr., Ph.D. (04.09.2025)
Syllabus - Czech
Start na fakultě – očekávání a cíle studia Seznámení se studiem na vysoké škole, rozdíly oproti střední škole, pojmenování očekávání a obav, stanovení vlastních cílů.
Studijní systémy a komunikace s vyučujícími Orientace v SIS a Karolince, práce se studijními plány, základy akademické komunikace (e-mail, konzultace).
Studijní a zkušební řád v praxi Zápisy a rušení termínů, opakování předmětů, uznávání a přerušení studia, formy výuky a hodnocení.
Fakultní prostředí a služby Kde najít potřebné informace a služby – studijní oddělení, knihovna, rektorát/centrální pracoviště, možnosti tisku a studoven.
Jak se učím – styly a strategie učení Rozdíl mezi preferencemi a účinnými postupy, praktické strategie (aktivní vybavování, rozložení učení, prokládání).
Time management a prevence prokrastinace Plánování semestru, týdne i dne, práce s prioritami a rezervou, jednoduché návyky proti odkládání.
Knihovna a elektronické zdroje Vyhledávání knih a článků v katalogu a databázích, práce s online časopisy, základy citačních nástrojů, kontakt s knihovníky.
Akademické psaní a citace Stavba odstavce, formulace teze a osnovy práce, rozdíl mezi citací a parafrází, základy normy APA, prevence plagiátorství.
Poradenské služby na univerzitě Přehled psychologických, studijních, právních a ekonomických poradenských služeb a toho, kdy a jak je možné je využít.
Náročné situace a psychohygiena Zvládání stresu, základní techniky psychohygieny, hledání rovnováhy mezi studiem a osobním životem.
Příprava na atestace Strategie pro zvládnutí testů, písemných a ústních zkoušek, práce s časem a se zadáním, reflexe výsledků.
AI ve studiu – etické využití Možnosti a limity využívání umělé inteligence ve studiu, ověřování informací, zásady etického používání AI nástrojů.
Last update: Janyšková Kristýna, PhDr., Ph.D. (31.08.2025)
Learning outcomes - Czech
Po absolvování předmětu studenti:
dokáží se orientovat v pravidlech a systémech studia (SIS, studijní plány, Studijní a zkušební řád),
umí si sestavit vlastní plán studijních povinností v rámci semestru i týdne,
používají základní strategie efektivního učení a time managementu,
zvládnou napsat krátký akademický text s využitím správných citací,
vyhledají a vyhodnotí tištěné i elektronické informační zdroje,
vědí, jaké poradenské a podpůrné služby fakulta a univerzita nabízejí a kam se v případě potřeby mohou obrátit,
znají základní techniky psychohygieny a dovedou je uplatnit v praxi,
připraví se na různé formy atestací a dokáží reflektovat vlastní postup,
chápou principy akademické integrity a vědí, jak eticky používat AI nástroje.
Last update: Janyšková Kristýna, PhDr., Ph.D. (31.08.2025)