SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Orientation in the university environment and adaptation to university studies - OPBK2K012C
Title: Orientace ve VŠ prostředí a adaptace k vysokoškolskému studiu
Guaranteed by: Akademická poradna (41-AP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2025
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: 15 / 15 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Kristýna Janyšková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Kristýna Janyšková, Ph.D.
PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D.
Annotation - Czech
Předmět je určen pro nově přijaté studenty, kteří stojí na začátku vysokoškolského studia a hledají jistotu v novém prostředí. Kurz nabízí bezpečný prostor, kde si krok za krokem osvojí praktické návyky a dovednosti, které jim usnadní orientaci v systému studia i každodenní fungování na fakultě. Studenti si vyzkouší, jak plánovat semestr a zvládat studijní zátěž, jak přistupovat k učení a psaní akademických textů a naučí se, kde hledat potřebné informace i podporu. Důraz je kladen na praktické nácviky, sdílení zkušeností a okamžité využití v reálném studijním životě. Předmět je určen pro studenty 1. ročníků. Je realizován s podporou projektu projektu ESF+ na UK, registrační číslo: CZ.02.02.XX/00/23_022/0008957, klíčová aktivita 6.
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (01.09.2025)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je podpořit nově přijaté studenty při adaptaci na vysokoškolské studium a pomoci jim osvojit si základní studijní kompetence. Studenti se naučí orientovat se v pravidlech a systémech fakulty, plánovat studijní povinnosti a efektivně komunikovat s vyučujícími. Získají dovednosti v oblasti akademického psaní, práce s literaturou a e-zdroji a vyzkouší si strategie pro zvládání učení, zátěže i atestací. Předmět zároveň poskytne přehled dostupných poradenských služeb a podpoří rozvoj praktických návyků, které vedou k úspěšnému a udržitelnému studiu. 

Last update: Janyšková Kristýna, PhDr., Ph.D. (31.08.2025)
Descriptors - Czech

Předmět má 3 kredity, dle ECTS se jedná o studijní zátěž ve výši min. 75 hodin.

  • Výuka - 24 hodin (bude zajišťována blokově) - 12 hodin přednášky, 12 hodin semináře
  • Příprava na semináře, skupinové aktivity mimo výuku - 24 hodin
  • Samostudium 20 hodin
  • Reflexe aktivit na semináři - zápočtová práce 7 hodiny

V případě distanční výuky se bude pracovat prostřednictvím platformy Zoom, bude k dispozici Moodle se studijními oporami.

Last update: Janyšková Kristýna, PhDr., Ph.D. (31.08.2025)
Course completion requirements - Czech

Výstupem z předmětu je zápočet. Studenti ho obdrží za aktivní účast na seminářích (min. 70 %), za průběžné odevzdávání zadaných úkolů v prostředí Moodle a za závěrečnou reflexi, kterou studenti zpracují na základě pokynů vyučujících.   

Last update: Janyšková Kristýna, PhDr., Ph.D. (04.09.2025)
Literature - Czech
  • CVIKOVÁ, J. a kol. (2017). Jak se učit na vysoké škole. Praha: Grada.

  • ČÁP, J., MAREŠ, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.

  • MARTÍNKOVÁ, V. a kol. (2014). Vysokoškolákem s lehkostí: příručka studijních dovedností. Brno: Masarykova univerzita.

  • KURELOVÁ, M. a kol. (2018). Studijní dovednosti pro vysokou školu. Ostrava: Ostravská univerzita.

  • KOUKOLÍK, F. (2015). Mozek a jeho duše. Praha: Galén.

Last update: Janyšková Kristýna, PhDr., Ph.D. (04.09.2025)
Teaching methods - Czech

Kurz je veden zážitkovou formou s využitím interaktivních prvků. V hodinách se střídají krátké vstupy vyučujícího s praktickými cvičeními, prací ve dvojicích i malých skupinách a společnými diskusemi. Studenti si přímo na seminářích zkoušejí konkrétní techniky a následně je reflektují. Součástí jsou také domácí úkoly, které podporují přenos nově nabytých dovedností do každodenní praxe.

Last update: Janyšková Kristýna, PhDr., Ph.D. (04.09.2025)
Syllabus - Czech
  1. Start na fakultě – očekávání a cíle studia 
    Seznámení se studiem na vysoké škole, rozdíly oproti střední škole, pojmenování očekávání a obav, stanovení vlastních cílů. 
  2. Studijní systémy a komunikace s vyučujícími 
    Orientace v SIS a Karolince, práce se studijními plány, základy akademické komunikace (e-mail, konzultace). 
  3. Studijní a zkušební řád v praxi 
    Zápisy a rušení termínů, opakování předmětů, uznávání a přerušení studia, formy výuky a hodnocení. 
  4. Fakultní prostředí a služby 
    Kde najít potřebné informace a služby – studijní oddělení, knihovna, rektorát/centrální pracoviště, možnosti tisku a studoven. 
  5. Jak se učím – styly a strategie učení 
    Rozdíl mezi preferencemi a účinnými postupy, praktické strategie (aktivní vybavování, rozložení učení, prokládání). 
  6. Time management a prevence prokrastinace 
    Plánování semestru, týdne i dne, práce s prioritami a rezervou, jednoduché návyky proti odkládání. 
  7. Knihovna a elektronické zdroje 
    Vyhledávání knih a článků v katalogu a databázích, práce s online časopisy, základy citačních nástrojů, kontakt s knihovníky. 
  8. Akademické psaní a citace 
    Stavba odstavce, formulace teze a osnovy práce, rozdíl mezi citací a parafrází, základy normy APA, prevence plagiátorství. 
  9. Poradenské služby na univerzitě 
    Přehled psychologických, studijních, právních a ekonomických poradenských služeb a toho, kdy a jak je možné je využít. 
  10. Náročné situace a psychohygiena 
    Zvládání stresu, základní techniky psychohygieny, hledání rovnováhy mezi studiem a osobním životem. 
  11. Příprava na atestace 
    Strategie pro zvládnutí testů, písemných a ústních zkoušek, práce s časem a se zadáním, reflexe výsledků. 
  12. AI ve studiu – etické využití 
    Možnosti a limity využívání umělé inteligence ve studiu, ověřování informací, zásady etického používání AI nástrojů.
Last update: Janyšková Kristýna, PhDr., Ph.D. (31.08.2025)
Learning outcomes - Czech

Po absolvování předmětu studenti: 

  • dokáží se orientovat v pravidlech a systémech studia (SIS, studijní plány, Studijní a zkušební řád), 

  • umí si sestavit vlastní plán studijních povinností v rámci semestru i týdne, 

  • používají základní strategie efektivního učení a time managementu, 

  • zvládnou napsat krátký akademický text s využitím správných citací, 

  • vyhledají a vyhodnotí tištěné i elektronické informační zdroje, 

  • vědí, jaké poradenské a podpůrné služby fakulta a univerzita nabízejí a kam se v případě potřeby mohou obrátit, 

  • znají základní techniky psychohygieny a dovedou je uplatnit v praxi, 

  • připraví se na různé formy atestací a dokáží reflektovat vlastní postup, 

  • chápou principy akademické integrity a vědí, jak eticky používat AI nástroje. 

Last update: Janyšková Kristýna, PhDr., Ph.D. (31.08.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html