The main attention is paid to specific examples from school practice from the teaching of subjects with a professional focus on IT and the use of IT in the teaching of other subjects and in the work of pupils in primary and secondary schools.
In the subject, attention is also focused on learning didactic skills in their specialization, on the possibilities of learning and developing different aspects of the pupils' personality, they get to know the school as a whole, its atmosphere, social relations, and the way of management. Students should understand how the above-mentioned areas influence the educational work of the school and its results.
Last update: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (23.01.2023)
V předmětu Oborová praxe je hlavní pozornost věnována konkrétním ukázkám ze školní praxe z výuky předmětů odborného zaměření na IT a využití IT ve výuce ostatních vyučovacích předmětů a v práci žáků na základních a středních školách.
V předmětu je zaměřena pozornost i na poznávání didaktických dovedností ve své specializaci, na možnosti poznávání a rozvoje různých stránek osobnosti žáků, seznamují se školou jako celkem, její atmosférou, sociálními vztahy, způsobem řízení. Studenti mají pochopit, jak výše uvedené oblasti ovlivňují výchovně vzdělávací práci školy a její výsledky.
Last update: Tocháček Daniel, PhDr. (18.01.2024)
Descriptors - Czech
příprava na hodinu (za semestr): 24h
plnění úkolů (za semestr): 30h
samostudium a práce se stud. materiály (za semestr): 13h
Last update: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (24.01.2023)
Course completion requirements - Czech
Hodnocení bude probíhat na základě zpracovaných dílčích úkolů v rámci celého semestru.
Pro úspěšné zakončení předmětu je potřeba získat min. 75 % z úkolů v daných Moodle kurzem.
Úkoly budou prioritně opravovány po ukončení doby pro jejich vytvoření. V případě, že existuje potřeba studentky/studenta o opravu úkolů v dřívějším termínu kontaktuje konkrétního vyučujícího, který daný úkol opravuje. V případě, že je nutné řešit další záležitosti ohledně předmětu, ukončení nebo zápisu předmětu, kontaktujte vyučujícího předmětu.
Pro konání zápočtu je stanoven 1 termín.
Last update: Tocháček Daniel, PhDr. (18.01.2024)
Literature - Czech
ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty: (od hospitace k souvislé praxi). Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-412-X. Pedagogická praxe: metodické pokyny. Plzeň: Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7082-659-2. PODLAHOVÁ, L. Pedagogická praxe: průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 1998. ISBN 80-7076-793-7. SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování.Praha: Portál, 1997.
Last update: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (23.01.2023)
Syllabus - Czech
Hlavní témata zaměření předmětu Oborová praxe:
exkurze do školských zařízení nebo výrobních zařízení souvisejících se zaměřením studenta;
náslechy u zkušených učitelů, rozvoj schopnosti pozorovat výuku s akcentem na práci žáků a učitele;
rozvíjet způsobilost provádět pedagogicko-psychologickou didaktickou analýzu pozorovaných jevů a didaktických situací ve výuce;
rozbor hospitační činnosti, analýza pozorovaných jevů a didaktických situací ve výuce, pedagogicko-psychologická a didaktická analýza;
vedení studentů k sebepojetí a sebereflexi ve vztahu k učitelské profesi.
Last update: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (23.01.2023)
Learning outcomes - Czech
Po úspěšném absolvování tohoto předmětu bude student schopen:
Systematicky pozorovat a analyzovat výukové procesy v různých typech škol a tříd.
Identifikovat různé učební styly žáků a učitelské strategie.
Vyhodnotit efektivitu různých výukových metod a forem organizace výuky.
Rozpoznávat a analyzovat různé typy interakcí ve třídě (učitel-žák, žák-žák).
Aplikovat teoretické znalosti z pedagogiky na praktické situace ve škole.
Kriticky reflektovat vlastní pozorování a formulovat relevantní otázky k dalšímu zkoumání.
Sestavit podrobnou zprávu o provedené náslechové výuce, včetně analýzy silných a slabých stránek.
Komunikovat s učiteli a žáky o jejich zkušenostech s výukou a učením.
Rozvíjet své vlastní pedagogické myšlení a identitu.
Identifikovat etické aspekty pedagogické práce a dodržovat etický kodex.
Specifické dovednosti pro náslechovou výuku:
Vytváření záznamů: Vedení podrobných poznámek, nahrávání audio nebo video záznamů.
Analýza dat: Kvantitativní a kvalitativní analýza získaných dat.
Prezentace výsledků: Jasná a srozumitelná prezentace zjištění z náslechové výuky.