SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Computer Graphics - OPBI4I022A
Title: Počítačová grafika
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 42 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Martin Beneš
PhDr. Jakub Mazuch
doc. PhDr. Vladimír Rambousek, CSc.
Pre-requisite : OPBI4I012A
Is pre-requisite for: OPBI4I052A
Annotation -
The mission of the Computer Graphics course is to achieve the student's understanding of basic principles and methods of processing graphic data on the computer, thus creating conditions for effective creative work with graphic tools, and through them with the graphics information on computer. At the same time, is the mission of course to induce basic theoretical background and competence to further develop of students in the direction of 3D graphics, multimedia applications and authorial approach to the use of graphic data in different types of documents. Objective of the course Computer Graphics is in mastering the knowledge and activities in the field of computer graphics related to managing working with graphical data and the use of graphic information with the support of computers, including knowledge of the various ways of acquiring and editing of graphic data and characteristics of the corresponding facilities and programs. The course content focuses on relevant theoretical foundations of computer graphics from the computer science, physics, biology and psychology, principles and algorithms of processing graphic data on the computer and its features, specifications, options, types and sources of image data, processing colors, types and properties of graphic formats , application of bitmap and vector graphics, hardware for processing and graphics programs for creating and processing graphics.
Last update: Rambousek Vladimír, doc. PhDr., CSc. (24.02.2022)
Descriptors - Czech

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky – 15 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení – 25 minut

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe – 0 minut

Samostudium literatury (za semestr) – 3 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr) – 8 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr) – 12 hodin

Plnění předmětu

Seminární práce – 10 hodin

Příprava na zápočet – 5 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška – 15 hodin

Last update: Rambousek Vladimír, doc. PhDr., CSc. (24.02.2022)
Course completion requirements - Czech

Požadavky k zápočtu:

  • Průběžné plnění úkolů

Zkouška:

  • Zkouška z předmětu Počítačová grafika bude realizována písemnou formou
  • Ve zkoušce se jedná o prokázání příslušné úrovně vědomostí z oblasti zaměření
    předmětu formou testu s tvořenou odpovědí
Last update: Jeřábek Tomáš, PhDr., Ph.D. (29.08.2023)
Literature - Czech
  • DANNHOFEROVÁ, J. Velká kniha barev: Kompletní průvodce pro grafiky, fotografy a designéry. Brno: Computer Press, 2015.
  • HASHIMOTO, A., CLAYTON, M. Velká kniha digitální grafiky a designu. Brno: Computer Press, 2009.
  • HUDEC, B., FELKEL, P. Základy počítačové grafiky. Praha: Vydavatelství ČVUT, 2007.
  • HUGHES, J. et al. Computer graphics - principles and practice, 3rd edition. B, Addison-Wesley Publishing, 2013.
  • NAVRÁTIL. P. Počítačová grafika a multimédia. Praha: Computer Media, 2021.
  • PÁSZTO, V., KRIŠOVÁ, Z. Počítačová grafika. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2018.
  • SHIRLEY, P., MARSCHNER, S. Fundamentals of Computer Graphics , 3rd edition. Boston:A K Peters, 2009.
  • ŽÁRA, J. a kol. Moderní počítačová grafika: Druhé přepracované vydání. Brno: Computer Press, 2005.
  • Materiály k výuce předmětu ve VLE Moodle.
  • Textové materiály, prezentace a grafické soubory distribuované v průběhu semestru.
Last update: Jeřábek Tomáš, PhDr., Ph.D. (29.08.2023)
Syllabus -

THEORETICAL FOUNDATIONS OF COMPUTER GRAPHICS

Analytical and computational geometry in computer graphics, physical properties of light, perceptual properties of light, the light and color perception, color spaces and color models

GRAPHIC DATA

Bitmap data, color attribute, bit attribute, vector data

CHARACTERISTICS OF THE DIGITAL IMAGE

Image resolution, interpolation, geometric transformations, sampling and alias, antialiasing, expression of colors , direct color and process color, color transformation, dithering, image brightness, histogram, gamma, transformation of luminance scale

GRAPHIC FILES AND FORMATS

Types and characteristics of image formats, data compression and compression algorithms and their properties, raster formats, vector formats, metaformats

CREATING AND PROCESSING OF GRAPHICS

Acquisition of graphic data, the sensor elements light sensitive, scanners, digital photos, programs for creating and processing of graphics, graphic accelerators, development, standards, basic parameters, monitors, projectors, printers

WORK WITH BITMAP AND VECTOR GRAPHICS EDITOR

Available tools and features of the program, options for creating bitmap graphics, basics of creating vector objects, user settings, work with layers, styles and templates, import, archive files, export, conversion, calibration, printing

WORKING WITH GRAPHICS

Editing and conversion of graphic files, scanning image masters, scanning, digital photo, OCR, creating animated GIF sequences, color separation, prepress, printing

Last update: Rambousek Vladimír, doc. PhDr., CSc. (24.02.2022)
Learning resources - Czech

Materiály k výuce předmětu ve VLE Moodle.

Textové materiály, prezentace a grafické soubory distribuované v průběhu semestru.

 

Last update: Jeřábek Tomáš, PhDr., Ph.D. (29.08.2023)
Learning outcomes - Czech

TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY
    Student definuje základní pojmy počítačové grafiky (bitmapová a vektorová grafika, barevné modely, rozlišení atd.).
    Student vyjmenuje hlavní formáty grafických souborů a jejich vlastnosti.
    Student popíše základní fyzikální a percepční vlastnosti světla a barvy.
    Student vysvětlí principy digitálního zobrazování a zpracování obrazu.
    Student popíše rozdíly mezi rastrovými a vektorovými daty a jejich použití v praxi.
    Student interpretuje význam barevných modelů a jejich využití v různých aplikacích.
    Student představí metody komprese grafických dat a jejich dopad na kvalitu obrazu.   

GRAFICKÁ DATA A PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU
    Student definuje pojmy digitalizace, kvantování, vzorkování a aliasing.
    Student použije různé způsoby reprezentace grafických dat v praxi.
    Student aplikuje metody interpolace a ditheringu při úpravě digitálního obrazu.   

GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY
    Student definuje základní vlastnosti grafických formátů (rastrové, vektorové, metaformáty).
    Student rozliší mezi ztrátovou a bezztrátovou kompresí a posoudí její dopady na obrazová data.
    Student vyjmenuje hlavní kompresní algoritmy a jejich vlastnosti.
    Student porovná vhodnost různých formátů pro různé aplikace (tisk, web, multimédia).
    Student optimalizuje grafické soubory pro různé výstupy (tisk, digitální zobrazení, web).

TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY
    Student identifikuje klíčové technologie pro snímání grafických dat (skenery, digitální foto).
    Student popíše principy fungování monitorů, projektorů a tiskáren.
    Student aplikuje metody úpravy obrazu pomocí bitmapových a vektorových editorů.

PRÁCE S BITMAPOVÝM A VEKTOROVÝM GRAFICKÝM EDITOREM
    Student identifikuje klíčové nástroje a funkce pro úpravu grafiky.
    Student vytvoří a upraví bitmapové obrázky pomocí retuší, filtrů a masek.
    Student manipuluje s vektorovými objekty, používá vrstvy, styly a šablony.
    Student importuje, exportuje a konvertuje grafické soubory mezi formáty.
 
PRÁCE S GRAFIKOU (PŘEDTISKOVÁ PŘÍPRAVA, TISK, ANIMACE)
    Student definuje principy předtiskové přípravy a barevných separací.
    Student popíše proces OCR a jeho využití pro převod grafiky do textové podoby.
    Student vytvoří jednoduchou animovanou sekvenci ve formátu GIF.
    Student navrhne a realizuje grafický výstup pro různé média (digitální, tisk, animace).

Last update: Jeřábek Tomáš, PhDr., Ph.D. (06.03.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html