SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Vocal and Instrumental Study III - OPBH4H031A
Title: Hlasová a nástrojová příprava III
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D.
Teacher(s): MgA. Roman Czepa
Mgr. Kateřina Halbychová
MgA. Michael Havlíček
PhDr. Olga Kozánková, Ph.D.
doc. MgA. Jana Palkovská
Mgr. Johana Rosická
Mgr. Sylvie Sasková
Mgr. Čeněk Svoboda, Ph.D.
Mgr. Zuzana Vojnovič
Mgr. MgA. Iva Volavá
Pre-requisite : OPBH4H021A
Is pre-requisite for: OPBH4H051B, OPBH4H044A
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (12.09.2022)
Předmět je zaměřen na rozvoj pěveckých a nástrojových dovedností, na rozvoj kreativních schopností na základě nástrojové improvizace, zejména při zpěvu a hře lidových, zlidovělých nebo umělých písní a praktické seznámení s repertoárem na základě studia děl různých stylových období. Důraz je kladen na praktické seznámení s jednotlivými hudebními formami a specifiky interpretace, typickými pro daná hudebněhistorická období. Improvizace se zaměřuje na stylizaci doprovodu lidové písně ve shodě s jejich původem a charakterem. Předmět je koncipován jako čtyřsemestrální (Hlasová a nástrojová příprava I-IV). Předměty na sebe navazují. Výuka, která reflektuje technickou a interpretační vyspělost jednotlivých studentů, probíhá dle individuálního studijního plánu sestaveného na celý akademický rok. Cílem předmětu je odborná hlasová, pěvecká a nástrojová připravenost a vybavenost studenta pro pozdější hudebněvýchovnou praxi. The course is focused on the development of singing and instrumental skills, the development of creative skills based on instrumental improvisation, especially in singing and playing folk, popular or artificial songs and practical acquaintance with the repertoire based on the study of works of various styles. Emphasis is placed on practical acquaintance with individual musical forms and specifics of interpretation, typical for given music-historical periods. Improvisation focuses on the stylization of the accompaniment of folk songs in accordance with their origin and character. The course is designed as a four-semester (Voice and Instrumental Preparation I-IV). The objects follow each other. Teaching, which reflects the technical and interpretive maturity of individual students, takes place according to an individual study plan compiled for the entire academic year. The aim of the course is professional vocal, singing and instrumental readiness and equipment of the student for later music education practice.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (12.09.2022)

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 60 minut

Samostudium literatury (za semestr): 5 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr): 15 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 20 hodin

Seminární práce: 5 hodin

Příprava na zápočet: 10 hodin

Literature - Czech
Last update: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (11.09.2022)

KIML, J. Co máme vědět o hlasu. Praha : Supraphon, 1989. 
MARTIENSSENOVÁ-LOHMANOVÁ, F. Vzdělaný pěvec. Praha : KORA, 1994. ISBN 80-85644-04-5.
ROKYTA, J., STOLAŘÍK, J., ZENKL, L. Jak zpívat lidové písně. Ostrava: Krajské kulturní středisko, 1990. ISBN 80-85029-13-8.
TICHÁ A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-916-X.
VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Didaktika zpěvu pro sólisty, sborové pěvce a budoucí pěvecké pedagogy. Plzeň : Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7082-842-0.

Havas, K. Nebojte se trémy. Praha: Supraphon, 1990. ISBN 80-7058-155-7.
Janko, L. České houslové školy. Praha: AMU, 2003. ISBN 80-7331-915-2.
Jůzlová, V. Etudy o klavíru: Interpretace, technika, pedagogika, estetika: [sborník]. Praha: Supraphon, 1987.
Jůzlová, V. Práce u klavíru. Praha: Supraphon, 1982.
Nedělka, M. Klavír jako nástroj tvořivého rozvoje osobnosti. Praha: UK, PedF, 2011. ISBN 978-80-7290-427-3.
Pruner, J. Klavírní quodlibet: soubor článků, klavírní pedagogiky a interpretace. Brno: Lynx, 2003. ISBN 80-902932-7-1.
Šimonková, D. Desatero nezbytností klavíristy. Praha: SPN, 1986.
Tichá, L. Slyšet a myslet u klavíru: práce na rozvoji talentu interpreta-klavíristy. Praha: AMU, 2009. ISBN 978-80-7331-151-3.

 

K praxi:
Sbírky lidových písní s prokomponovaným doprovodem, např. Jaroslav Krček - České lidové písně, F. Sládek - Náš poklad I, II, J. Masaryk - Národní písně, V. Trojan - České a slovenské lidové písně, J. Jindřich - Chodské písně apod.

 

Alderson, R. A New Handbook for Singers and Teachers. New York: Oxford University Press, 2020.  ISBN 9780190920449.
Appleman, R. The Science of Vocal Pedagogy: Theory and Application. Indiana University Press, 1986. ISBN 9780253203786.
Dayme, M.B. Dynamics of the Singing Voice. Springer, 2009. ISBN 978-3-211-88729-5.
Flesh, C.The Art of Violin Playing. Charles Dumont & Son Incorporated, 2000. ISBN-13: 978-0825865909.
Mackworth-Young, L. Piano by Ear: Learn to Play by Ear, Improvise, and Accompany Songs in Simple Steps. London: Faber Music, 2015. ISBN 0-571-53902-5.
Neuhaus, H. The Art of Piano Playing. London: Kahn & Averill. ISBN 0214653641.
Weiss, E. Free to Be Creative at the Piano. Quiescence Music, 2010. 342 pp. Available on: http://www.quiescencemusic.com/creativeatpiano.pdf

Syllabus -
Last update: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (30.01.2023)

Vocal Technique

In line with the requirements and goals of the first year of study, the emphasis is mainly on balancing vocal range and its expansion, the ability to dynamically use of the voice, the development of musical imagination and the stylistic and expressive singing of the studied compositions. Singing literature is based on the singing and personal prerequisites of students.

The student prepares a 3-5 page seminar paper on Voice Preparation, which is submitted by the end of the credit week (the last week of the semester) to his/her Voice Preparation teacher. In the seminar paper he/she will elaborate on the problems of one of the studied compositions. He will focus on information about the composer, the style, the content and character of the piece, the procedure for studying the piece, suggestions for its didactic use, and issues he has addressed in his studies.

Course completion requirements -
Last update: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (12.09.2022)

1) Seminar papers in Voice or Instrumental Training;

The student prepares a seminar paper of 3-5 pages, in which he/she elaborates on the issue of one of the studied compositions. He/she will focus on information about the composer, style, content and character of the composition, the procedure for studying the composition, suggestions for its didactic use, the issues he/she solved during the study.

2) Active participation in lessons, continuous preparation of repertoire for the summer term;

3) Voice Training: 1 composition from the Baroque or Classical period, 1 art song from the Romantic period, 1 song on children's texts or a song suitable for children's listeners, 1 composition composed after 1950, 1 composition of own choice. The repertoire for the WC must include at least one composition in a foreign language. The condition is singing by heart.

4) Instrumental Preparation: interpretation of 3 small pieces suitable for use in school lessons, playing 10 songs (folk/art) with accompaniment.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html