SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Choral and orchestral practice II - OPBH4H023A
Title: Sborová a orchestrální praxe II
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, MC [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D.
Teacher(s): doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Jana Veverková
Pre-requisite : OPBH4H013A
Annotation -
Last update: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (29.01.2024)
The course is focused on the comprehensive education of a choir singer / orchestral player. The specificity of the discipline lies in the current education of students of different years (membership in faculty musical ensembles), equipped with different levels of musical skills and the degree of current solo singing or choral practice. The study of specific compositions makes it possible to obtain an overview of the choral vocal / orchestral literature of a certain choral grouping and the principles of its interpretation. The course is two-semester, after its completion students can continue to develop choral / orchestral interpretation in the form of an offer of optional courses Choral Singing I and Chamber and Orchestral Playing I.
Literature - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (28.01.2022)

BUČEK, M. Sborový zpěv I. Brno : Masarykova univerzita, 1993. ISBN 80-210-0201-8.
BUČEK, M. Sborový zpěv II. Brno : Masarykova univerzita, 1992. ISBN 80-210-0513-0.
KOLÁŘ, J.; ROB, J.; ŠTÍBROVÁ, I. Sborový zpěv a řízení sboru I/1. Praha: Karolinum,1988. ISBN 80-7184-556-6.
KOLÁŘ, J.; ROB, J.; ŠTÍBROVÁ, I. Sborový zpěv a řízení sboru I/2. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-557-4.
PECHÁČEK, S. Česká sborová tvorba 1980-1950. Praha: Univerzita Karlova v Praze- Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-099-4.
Pecháček, Stanislav. Česká sborová tvorba II: (baroko a klasicismus). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. 198 s.
ISBN 978-80-7290-539-3.
Pecháček, Stanislav. Česká sborová tvorba III/A (od poloviny 20. století). 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2017. 412 stran. ISBN 978-80-7290-932-2.

 

Brejka, R. Komorná hudba: dejiny európskej inštrumentálnej komornej hudby 17.-20. storočia: od dueta po noneto. I, Dueto. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2009. 247 s. ISBN 978-80-223-2533-2. 
Dohnalová, Lenka, ed. Czech orchestras. 1st print. Prague: Theatre Institute, 2005. 70 s.
ISBN 80-7008-182-1.
Karnetová, H. Hudební nástroje v souvislostech. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. 150 s. ISBN 978-80-7041-250-3.
Očadlík, Mirko. Svět orchestru: průvodce českou orchestrální tvorbou. 4. vyd., v nakl. Svoboda 1. Praha: Svoboda, 1995, ©1961. 713 s. ISBN 80-205-0468-0.
Schnierer, Miloš. Svět orchestru 20. století. 1. vyd. Brno: M a M, 1995-1999. 3 sv. ISBN 80-238-1564-4.

Horstmann, S. The Choral Warm-Up: Choral Vocal Technique. GIA PUBLICATIONS, INC., 2009. 68 pp.
Miller, K. Principles of Singing: A Textbook for Voice Class or Studio. Barnes&Noble, 1989. ISBN 9780137127122.
Snow, S. Choral Conducting/Teaching. GIA PUBLICATIONS, INC., 2009. DVD.
Thornton, T. The Choral Singer's Survival Guide. Vocal Planet Publishing, 2005. 246 p. ISBN: 978-0976200208. 

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (14.02.2024)

Předmět sestává z dvou vyučovacích hodin: student navštěvuje buď vybrané sborové, nebo orchestrální těleso. Výuka probíhá skupinově.

Sbory:

Studenti 1. ročníku budou rozděleni do dvou sborů.

Ženská část bude zkoušet samostatně (sbormistryně Mgr. Jana Veverková) v úterý 15.20-16.50 v C221.  

Repertoár ženského sboru (výběr): B. Smetana: Tři ženské sbory. A. Dvořák: Ruské písně. J. Suk: Žal, Společný hrob, Divná voda. Janáček: Lidová nocturna, Královničky. F. Pícha: Na tom bošileckým mostku.

Podle možností další sborový materiál různých období a žánrů rozšiřující znalost základního repertoáru a rozvíjející pohotovost ve čtení sborových partů. Úpravy idových písní.

Jarní koncert komorního a ženského sboru 7. 5. 2024 v Českém muzeu hudby. Zkouška v 17.30, vystoupení v 19.30.

Muži z 1. ročníku budoou členy smíšeného sboru, který vede doc. Marek Valášek.

Smíšený sbor zkouší v úterý 15.20-16.50 v C1.

Vystoupení v letním semestru 2023/24:

9. 4. ve 16h, Karolinum - výročí založení UK

24. 4. v 19h, Týnský chrám - Dvořák: Mše D dur, termíny repríz v jednání

Specifikum disciplíny spočívá v současném vzdělávání studentů různých ročníků, vybavených odlišnými stupni úrovně hudebních dovedností a mírou dosavadní sólové pěvecké nebo sborové praxe. Studium konkrétních skladeb umožňuje získat přehled o sborové literatuře určitého sborového seskupení a o zásadách její interpretace. Náplní předmětu je aktivní členství v některém z existujících fakultních sborů. Současně s výchovou sborového zpěváka předmět sleduje individuální zkušenost s interpretací konkrétních vokálních děl prováděných se sborem při různých příležitostech. Kromě pravidelné účasti na zkouškách a prokázání zvládnutí studovaného repertoáru je podmínkou k zápočtu i písemná recenze koncertů profesionálních sborových těles, dále pak podílení se na organizaci soustředění a na přípravě průvodního textu koncertního programu.

Orchestr vede doc. MgA. Marek Valášek, v pondělí 18-19.30 v R107

Studium vybraných komorních skladeb v rámci výuky.
Provedení skladeb pro smyčcový orchestr.
Spolupráce orchestru se sborem PedF. 24. 4. - Dvořák: Mše D dur, termíny repríz v jednání

Orchestrální praxe je nutným doplňkem individuální výuky nástroje. Pěstuje smysl pro souhru, přispívá k harmonickému a rytmickému cítění a také k rozvoji hudebně intelektových schopností. Hra v komorním souboru nebo orchestru vede studenta k uvědomělé tvůrčí kázni, obohacuje jeho hudební myšlení o vnímání harmonického vícehlasu, rozšiřuje poznávání hudební literatury a celkově působí na estetický vývoj studenta.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (27.01.2022)

Podmínky k udělení zápočtu:

Sbory:

1. Bezpečné ovládání svého partu, průběžná znalost studovaných skladeb, účast na koncertních vystoupeních školního tělesa. O účasti na koncertu rozhodne sbormistr.

2. Písemné hodnocení jednoho sborového koncertu (cca 1 str., zašlete emailem během zkouškového období). Je možno navštívit i sbormistrovský bakalářský nebo absolventský koncert spolužáků, sborový festival nebo soutěž.

- Dramaturgie (výběr repertoáru ve vztahu k úrovni tělesa)

- Výkon účinkujícího tělesa (hodnocení jednotlivých interpretačních kategorií a využití hudebně výrazových prostředků)

- Dirigentský výkon sbormistra

- Společenská úroveň koncertu

- Další postřehy podle svého uvážení

3. Maximálně 3 absence za semestr.

Orchestr:

1. Příprava na zkoušky komorního orchestru, pečlivé nastudování orchestrálních partů.
2. Účast na zkouškách komorního orchestru (maximálně 3 absence)
3. Účast na mimořádných zkouškách a soustředění se sborem
4. Účast na veřejných vystoupeních

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html