|
|
||
Last update: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (12.09.2021)
|
|
||
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (13.09.2021)
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 90 minut Samostudium literatury (za semestr): 5 hodin Práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr): 20 hodin Seminární práce: 5 hodin |
|
||
Last update: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (31.08.2021)
Kiml, J. Co máme vědět o hlasu. Praha : Supraphon, 1989. Martienssenová-Lohmanová, F. Vzdělaný pěvec. Praha : KORA, 1994. ISBN 80-85644-04-5. Rokyta, J., Stolařík, J., Zenkl, L. Jak zpívat lidové písně. Ostrava: Krajské kulturní středisko, 1990. ISBN 80-85029-13-8. Tichá, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-916-X. Vrchotová-Pátová, J. Didaktika zpěvu pro sólisty, sborové pěvce a budoucí pěvecké pedagogy. Plzeň : Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7082-842-0. Havas, K. Nebojte se trémy. Praha: Supraphon, 1990. ISBN 80-7058-155-7. Janko, L. České houslové školy. Praha: AMU, 2003. ISBN 80-7331-915-2. Galamian, I. Principles of Violin Playing and Teaching. New York: Dover Publication 2013 Pazdera, J. Vybrané kapitoly z metodiky houslové hry. Praha: HAMU 2007 Skokan, F. Svět houslí. Praha: SHV 1965 Žídek, F. Čeští houslisté tří staletí. Praha: Panton 1982 Roth, H. Violin Virtuosos from Paganini to the 21st Century. Los Angeles: California Classics Book 1997 Jůzlová, V. Etudy o klavíru: Interpretace, technika, pedagogika, estetika: [sborník]. Praha: Supraphon, 1987. Jůzlová, V. Práce u klavíru. Praha: Supraphon, 1982. Nedělka, M. Klavír jako nástroj tvořivého rozvoje osobnosti. Praha: UK, PedF, 2011. ISBN 978-80-7290-427-3. Pruner, J. Klavírní quodlibet: soubor článků, klavírní pedagogiky a interpretace. Brno: Lynx, 2003. ISBN 80-902932-7-1. Šimonková, D. Desatero nezbytností klavíristy. Praha: SPN, 1986. Tichá, L. Slyšet a myslet u klavíru: práce na rozvoji talentu interpreta-klavíristy. Praha: AMU, 2009. ISBN 978-80-7331-151-3.
K praxi:
Alderson, R. A New Handbook for Singers and Teachers. New York: Oxford University Press, 2020. ISBN 9780190920449. Appleman, R. The Science of Vocal Pedagogy: Theory and Application. Indiana University Press, 1986. ISBN 9780253203786. Dayme, M.B. Dynamics of the Singing Voice. Springer, 2009. ISBN 978-3-211-88729-5. Flesh, C.The Art of Violin Playing. Charles Dumont & Son Incorporated, 2000. ISBN-13: 978-0825865909. Mackworth-Young, L. Piano by Ear: Learn to Play by Ear, Improvise, and Accompany Songs in Simple Steps. London: Faber Music, 2015. ISBN 0-571-53902-5. Neuhaus, H. The Art of Piano Playing. London: Kahn & Averill. ISBN 0214653641. Weiss, E. Free to Be Creative at the Piano. Quiescence Music, 2010. 342 pp. Available on: http://www.quiescencemusic.com/creativeatpiano.pdf |
|
||
Last update: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (30.01.2023)
Předmět sestává z dvou dílčích disciplín: hlasová a nástrojová příprava. Výuka probíhá dle individuálního studijního plánu, který reflektuje hudební, pěveckou a nástrojovou vyspělost a dispozice studenta. Týdenní rozvržení výuky: 1 hod. hlasová příprava + 1 hod. nástrojová příprava.
Hlasová příprava: Základy techniky zpěvního a mluvního projevu: správný pěvecký postoj, práce s dechem, vědomé odstraňování napětí (uvolňovací a aktivizační cvičení), hlavová a hrudní rezonance, měkké nasazení, artikulace (vokály, konsonanty a jejich charakteristika)
Nástrojová příprava: V oblasti nástrojové přípravy rozvíjí student své nástrojové dovednosti, při procesu studia jednotlivých skladeb poznává bohatství, hloubku a zákonitosti hudebního umění. Praktické osvojení interpretace zvolených skladeb mu umožňuje proniknout do obsahu i struktury skladeb podrobně a do hloubky. Současně se učí ovládnout nástroj tak, aby jej mohl co nejlépe využívat ve školní praxi. Student nastuduje: b) housle – jednu skladbu z období klasicismu a dvě skladby různého charakteru z období baroka (housle). Výběr skladeb bude reflektovat možnosti jejich didaktického využití ve školách. Improvizace doprovodu lidových písní (druhy stylizací a dalších improvizačních modelů s ohledem na charakter písní). Během semestru student nastuduje tři písně s doprovodem.
Výuka probíhá dle individuálního studijního plánu, který reflektuje hudební i nástrojovou vyspělost a dispozice studenta.
Seminární práce Student vypracuje seminární práci z Hlasové přípravy v rozsahu 3–5 stran, kterou odevzdá do konce zápočtového týdne (poslední týden semestrální výuky) svému pedagogovi Hlasové přípravy. V seminární práci zpracuje problematiku jedné ze studovaných skladeb. Zaměří se na údaje o skladateli, slohu, obsahu a charakteru skladby, postupu při studiu skladby, návrzích jejího didaktického užití, problematiku, kterou řešil při studiu. |
|
||
Last update: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (10.09.2022)
1) seminární práce z Hlasové přípravy 2) aktivní účast ve výuce, průběžná příprava repertoáru ke ZK v LS; 3) Hlasová příprava: 3 lidové písně s prokomponovaným doprovodem, 3 písně na lidové texty (např. L. Janáček, B. Martinů, V. Novák, M. Schneider Trnavský), 4 lidové písně a capella, příp. s vlastním instrumentálním doprovodem (v součinnosti s klavírním nebo houslovým oddělením) 1) Nástrojová příprava: interpretace 3 drobných skladeb vhodných pro uplatnění při výuce ve školách, hra 3 písní (lidových/umělých) s doprovodem.
|