The course is conceived as a psychosomatic discipline. From this point of view, knowledge from the anatomy and physiology of the human voice (including the specifics of the child's voice) will be monitored. The psychosomatic approach will also permeate areas related to the didactics and methodology of singing (breathing, phonation, resonance, articulation, singing ties, types of exercises, musical phrasing) as well as specific topics dealing with issues of voice and mental hygiene (causes of voice fatigue, voice disorders). , procedures and principles applied in the correction of malfunctioning voice function, reeducation voice exercises). The course also includes the methodology of working with children who are lagging behind in terms of music and singing.
Due to the nature of the subject, lessons are realized in the full-time form. In the event of a worsening of the epidemiological situation or illness, lessons are transferred to a distance form of study.
Last update: Mgr. Lucie Hilscherová (11.09.2022)
Předmět je pojímán jako psychosomatická disciplína. Z tohoto pohledu budou sledovány poznatky z anatomie a fyziologie lidského hlasu (včetně specifik hlasu dětského). Psychosomatický přístup bude prostupovat též okruhy vztahující se k didaktice a metodice zpěvu (dech, fonace, rezonance, artikulace, pěvecké vazby, typy cvičení, hudební frázování) i specifická témata věnující se např. problematice hlasové a duševní hygieny (příčiny hlasové únavy, hlasových poruch, postupy a zásady uplatňované při nápravě chybné hlasové funkce, reedukační hlasová cvičení). Součástí předmětu je i metodika práce s dětmi hudebně a pěvecky zaostávajícími.
Vzhledem k povaze předmětu je výuka realizována prezenční formou. V případě zhoršení epidemiologické situace nebo nemoci přechází výuka na distanční formu studia.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (11.12.2019)
To get acquainted theoretically and practically with the basic principles of voice function. Understand the psychosomatic conditionality of the voice formation process. Apply the knowledge to methodological work with voice.
Last update: Mgr. Lucie Hilscherová (28.09.2021)
Seznámit se teoreticky i prakticky se základními principy hlasové funkce. Pochopit psychosomatickou podmíněnost procesu hlasotvorby. Poznatky cíleně aplikovat do metodické práce s hlasem.
Syllabus -
Last update: Mgr. Lucie Hilscherová (11.09.2022)
Voice education - psychosomatic discipline
Methodical use of knowledge of voice anatomy and physiology
Developmental stages of human voice
Topics related to didactics and singing methodology (breath, phonation, resonance, articulation, singing ties, types of exercises, musical phrasing
Vocal and Mental Hygiene (causes of voice fatigue, voice disorders, procedures and principles applied in correction of voice malfunction, re-education voice exercises)
Methodology of working with children who are lagging behind
Last update: Mgr. Lucie Hilscherová (11.09.2022)
Hlasová výchova - psychosomatická disciplína
Metodické využití poznatků z anatomie a fyziologie hlasu
Vývojové etapy lidského hlasu
Okruhy vztahující se k didaktice a metodice zpěvu (dech, fonace, rezonce, artikulce, pěvecké vazby, typy cvičení, hudební frázování)
Hlasová a duševní hygiena (příčiny hlasové únavy, hlasových poruch, postupy a zásady uplatňované při nápravě chybné hlasové funkce, reedukační hlasová cvičení)
Metodika práce s dětmi hudebně a pěvecky zaostávajícícmi
Course completion requirements -
Last update: Mgr. Lucie Hilscherová (11.09.2022)
Active participation in the lesson
In case of 30% or more absences, the student prepares a 5-page seminar paper - the list of topics will be published during the semester
In case of 50% or more absences, the student prepares a 10-page seminar paper, he/she presents it in the lesson and his/her knowledge will be tested during consultation time by the teacher
Last update: Mgr. Lucie Hilscherová (11.09.2022)
Aktivní účast ve výuce
V případě 30% a vyšší absence student/ka zpracuje seminární práci v rozsahu 10 stran - seznam témat bude zveřejněn v průběhu semestru
V případě 50% a vyšší absence student/ka zpracuje seminární práci v rozsahu 10 stran, odprezentuje ji ve výuce a bude prozkoušen/a z probírané látky v konzultačním čase vyučující